роздуми

 
 

Не обговорювати, а вирішувати…

                                 

З початку осені 2008 року до мене, як до депутата Трускавецької міської ради, зверталися і по сьогоднішній день звертаються мешканці міста з приводу встановлення, або узаконення самовільно встановленого автономного опалення в їхніх помешканнях.

Щоб об’єктивно підійти до даного питання, я вирішив спочатку вивчити нормативну базу, а це Закони України „Про житлово-комунальні послуги” та „Про теплопостачання”, Правила надання послуг з централізованого опалення та гарячого водопостачання, різні додатки, накази, рішення сесії Трускавецької міської ради, Перспективну схему теплопостачання міста Трускавця. В пригоді стало ще й те, що з 1998 року по 2006 рік працював в тепловому господарстві міста.

Тому хочу цілком об’єктивно розкрити своє бачення на проблему тепла та гарячої води у Трускавці.

Отож, рішенням Трускавецького виконкому, навесні 2007 року було заборонено встановлювати автономне опалення в місті. Впродовж весни – літа – осені понад сотні бажаючих встановити автономне опалення в місті отримали офіційну письмову відмову. Та проводячи зустрічі з мешканцями міста, мене люди запевнювали, що міські чиновники за винагороду, а називалися суми від 200 доларів до 1000 євро, дають дозволи на встановлення автономного опалення. Такі заяви спонукали депутатський корпус створити тимчасову депутатську комісію, щоб розібратись в даному питанні. Результати роботи комісії були вражаючими. Підтверджувалися факти масових підробок з видачею витягів з протоколу про дозвіл на встановлення автономного опалення, хоч в оригіналах протоколу таких прізвищ взагалі не було, були випадки, коли певні особи зверталися за дозволом на встановлення автономного опалення літом 2007 року, а пізніше виявлялося, що вони вже отримали дозвіл ще у 2006 році. Люди, які не могли законним шляхом вирішити питання, „домовлялися” з чиновниками. Склалося враження, що міські чиновники навмисно заборонили встановлювати автономне опалення, щоб підробляючи протоколи, видавати їх за винагороду. Але були і такі мешканці міста, які самовільно в 2007 році встановили автономне опалення і не мали жодних документів, ні підроблених ні оригінальних і їм рішенням виконкому все це було узаконено, кому в грудні 2007 року, кому вже в 2008 році, хоч на цей час вже діяла Постанова Кабінету Міністрів Януковича від жовтня 2007 року, в якій йшлося про так звану заборону встановлення автономного опалення, на яке спираються міські чиновники.

Всі ці хаотичні і безсистемні дії міської ради породили масове встановлення автономного опалення в 2008 році. Люди зрозуміли: раз попереднім самовільне автономне узаконили, раз підроблялися документи, то чим вони гірші? Тим більше, що минулого року трускавчани хотіли отримати дозволи легітимним шляхом і, як кажуть, „пролетіли”. Скільки реально відключилося від централізованого опалення не знає ніхто, бо і в цьому році одні домовлялися, а інші просто встановлювали. Повний хаос і народжений він тим, що владу зовсім не цікавить, яке життя у людей буде завтра.

Що буде завтра, а завтра буде ще більше самовільного встановлення автономного опалення. І біда міської влади, хоч вони і не вартують називатися владою, в тому, що не розуміють простих речей. Цей процес не зупинити і дуже важливо, щоб в такому безладі не кинути місто в прірву.

Наприкінці 2007 року депутатський корпус міської ради затвердив Програму розвитку та перспективну схему систем теплопостачання м. Трускавець. Ця програма передбачала великий об’єм робіт по заміні котлів, бойлерів, встановлення приладів регулювання подачі теплоносія на будинки, заміни теплотраси на попередньо ізольовані труби та багато інших робіт, які передбачають вкладання десятки мільйонів гривень в системи теплопостачання. І як наслідок, люди повинні отримати якісну послугу з централізованого опалення та гарячу воду  за помірну ціну, яка повинна була би бути десь в середньому в два рази меншою, ніж по області.

Та з цієї програми вдалося зробити лише одну маленьку частину, це парну сторону вул. Сагайдачного і як виконають завдання на 2009 рік, тоді будуть зроблені необхідні роботи по вул. Бориславській. Ці дві вулиці обслуговуються з однієї котельні, в якій встановлено нові котли, на цих вулицях частково поміняно теплотрасу і в деяких будинках встановлено (в 2009 році повинно бути завершено встановлення) прилади регулювання подачі теплоносія на будинки. Все це є немалий позитив, але слід зауважити, що роботи ще далекі до закінчення. Квартири на цих двох вулицях  складають до 15 відсотків від загальної кількості квартир в Трускавці і люди отримавши рахунки, не побачили зменшення витрат на 36 відсотків, як повідомляють фахівці, які реалізовують програму теплопостачання. Дані роботи виконувалися за рахунок коштів з бюджету розвитку. В Трускавці вже продана вся вільна земля (за винятком маленьких кусників між будинками) і тому на 2010 рік бюджет розвитку буде досить скромним і про подальшу реалізацію програми розвитку теплопостачання за рахунок місцевих коштів не може йти навіть мови - просто в місті не буде коштів.

Як вже сказано, мешканцям інших мікрорайонів міста на реалізацію програми розвитку теплопостачання немає сенсу сподіватися. Гарячої води не буде (до речі холодної мабуть також), тепло в будівлі як подавалося неякісно і з перебоями, так і буде подаватися, опалювальний сезон як не розпочинався вчасно, так і не буде розпочинатися та закінчиться по розпорядженню міського голови, а далі якщо буде холодно, паліть газову плиту і т.п. Люди як носили великі каструлі гарячої води підігрітої на газовій плиті у ванну, так і будуть носити. Одним словом Європа. І ще одне, в зв’язку з неминучим підвищенням ціни на природній газ розраховуйте щонайменше підвищення послуги за централізоване опалення на 60-70 відсотків.

Вихід один – це термінова розробка програми переходу багатоквартирних житлових будинків міста на індивідуальне опалення. Це вигідно державі, місту і людям. Це реально зробити в маленькому містечку як Трускавець.

Візьмемо котельню, яка обслуговує вулицю Мазепи. Дані, які я буду надалі приводити, являються офіційними і взяті з програми розвитку систем теплопостачання міста. Отож, ця котельня споживає в рік 2106,17 тис. м. куб. газу на 1317 квартир. З цього виходить, що на одну квартиру лише на опалення спалюється близько 1500 м. куб. газу в рік, крім цього додайте ще в середньому 500-600 кубів газу, сплатити за яких людям пропонується як за газ, витрачений на приготування їжі і підігрів гарячої води. А трьохкімнатна квартира з автономним опаленням і в якій проживає троє чоловік, спалює не більше 1000 кубів природного газу - це на опалення, приготування їжі і підігрів води. Отож в два рази економія лише на використанні газу. Додайте сюди витрати: на електроенергію, на  зарплату працівників котельні і адмінкорпусу КП „Наше місто”, податки, матеріали і паливо. А крім цього значні втрати: води в трубопроводах,  теплової енергії в мережі (близько 25 відсотків, те про що ми говоримо „гріють землю”),  теплової енергії в котельні (досягають також близько 25 відсотків). Це все закладається вам в ціну за послугу з централізованого опалення. Тому і кошти, які сплачують власники квартир де встановлено автономне опалення в три – чотири рази менші і опалення регулюється, включається в міру потреби та й гаряча вода завжди є.

 Щодо гарячої води слід зазначити, що використання електричних бойлерів для підігріву води може привести до виходу з ладу електромереж міста, які на даний час за інформацією керівника Трускавецької дільниці електромереж п. М. Стечкевича, перенавантажені майже у двічі. При нормі споживання міста у 4,5 млн. кВт у січні 2009 року склало - 8,2 млн.кВт і вихід один – обмежити споживання електроенергії, якщо ми не хочемо повторення ситуація, яка була на Різдвяні свята по вул. Сагайдачного та Бориславській, коли (на декілька днів) житлові будинки залишилися без електроенергії. Отож автономне опалення, крім вище наведених переваг,  розвантажує житлові будинки у споживанні електроенергії.

Не можу згодитися і з висловами, що індивідуальне опалення серйозно впливає на екологію міста. В програмі розвитку теплопостачання міста вказано, що втрати з недопалом та газами на котельні становлять до 18 відсотків, тоді як втрати автономного котла в квартирі не перевищують 5 відсотків. Всі новозбудовані житлові будинки в місті здані в експлуатацію з поквартирним автономним опаленням, проекти будинків погоджені з екологічною інспекцією і міські чиновники при прийомі таких будинків в експлуатацію за екологію навіть не заїкалися. І зрештою, на будинок можна встановити загальну витяжну трубу до якої підключалися б виходи від автономного опалення.

Наступне, на що потрібно звернути увагу – це на безпеку індивідуального опалення. Сама конструкція котла є безпечною, котел автоматично зупиняє свою роботу при найменшому порушенні технологічного режиму, а крім цього я пропоную ввести комунальну послугу з обслуговування приладів індивідуального опалення з числа працівників котельні. Згідно цієї послуги раз в місяць повинно бути здійснено огляд котла слюсарем з газового обладнання. Небезпечним є сам процес самовільного встановлення котла, але тут вина покладається в першу чергу на саму міську владу і відповідно - відповідальність в разі виникнення не передбачуваних обставин буде лежати виключно на ній. І тому дуже важливим є узаконити самовільне встановлення автономного опалення і перевірити безпечність підключення котлів до газопроводу.

Як здійснити сам процес переходу багатоквартирних житлових будинків на автономне опалення? Як вже було сказано, необхідно розробити програму переходу багатоквартирних житлових будинків на автономне опалення. Я пропоную цей процес зробити за два – три роки. Насамперед, дозволити всім бажаючим встановити індивідуальне опалення, якщо в будинку будуть люди, які не мають на це грошей – передбачити з міського бюджету безвідсоткову  позику на п’ять років, але вона повинна бути надана не у вигляді грошей, а у вигляді послуги з придбання та встановлення котла і підключення його до радіаторів. Роботи повинні виконувати вивільнені працівники з котельні. Разом з тим, необхідно передбачити кошти на встановлення автономного опалення в садочках і школах міста. На загал, така програма для Трускавця обійдеться близько 13-15 млн. гривень і при тім частина коштів повернеться назад в міський бюджет. Для прикладу, міський голова планує побудувати пам’ятник Свободи, який обійдеться міській казні понад 8 млн. гривень.

Котельню, що розташована по вул. Сагайдачного, необхідно відокремити від КП „Наше місто” в окреме комунальне підприємство і це ж підприємство повинно надавати послугу з обслуговування індивідуального опалення. Таким чином працівники теплового господарства отримають вчасну виплату заробітної плати, а власники квартир - здешевлення плати за централізоване опалення. Перевід житлових будинків по парній вулиці Сагайдачного на автономне опалення недоцільне, оскільки в котельні встановлено нові котли, труби в теплотрасі поміняні на попередньо ізольовані, а в будинках встановлено прилади автоматичного регулювання подачі теплоносія в залежності від температури зовнішнього середовища і крім цього, в квартирах цих будинків є газові колонки для підігріву води. 

На завершальному етапі я пропоную, на місці вивільнених територій де стоять котельні відкрити комунальний завод мінеральних вод, який єдиний матиме право використовувати символіку міста на своїй упаковці – герб і без сумніву буде приносити значні прибутки місту. На цьому заводі повинні працювати працівники, вивільнені з філії теплопостачання КП „Наше місто”. Також відкрити інші прибуткові комунальні підприємства, адже на місці котелень і бойлерних міста є  значна площа, зручне місце розташування і підведено всі необхідні комунікації: вода, каналізація, електроенергія, газ.

Отож, було б бажання здійснити заходи для покращення опалення, забезпечення мешканців гарячою водою, заощадити кошти трускавчан, створити нові високооплачувані робочі місця. Але його у влади немає і не може бути в принципі, бо їх цікавлять справи на кшталт концепції з водопостачання міста, коли води немає і 136 га. землі також немає, а  все списують на кризу.

Бюджет розвитку який прийнятий в цьому році, а він складається близько з 26 млн. грн., не передбачає здійснення робіт по забезпеченні мешканців міста в отриманні якісної послуги з централізованого опалення і гарячого водопостачання, а видавати дозволи на встановлення автономного опалення у влади також немає бажання. Як кажуть сам не гам і другому не дам, хоч ні, повірте вони гамають сповна.

Руслан Крамар, депутат Трускавецької міської ради

Додати коментар

 
 
НОВИНИ  СТАТТІ Інтервю Репортаж ПДМ Архів 2008 Архів 2009 Вітання ФОТО Старий Трускавець Сучасне місто ОГОЛОШЕНЯ КОНТАКТИ Старий сайт Форум_ТВ
 
Lemky.com Каталог сайтів України