Чимало стебничан звертається до міської ради з проханням встановити автономне опалення. Проте чиновники у більшості випадків не дозволяють цього робити.
Чи діють вони згідно чинного законодавства? Ситуацію намагався прояснити в інтерв’ю нашій газеті Володимир Кондзьолка, голова Громадського об’єднання “Товариство “Юрій Дрогобич”. При об’єднанні створений Центр енергозбережень, який, власне, і займається цими питаннями.
- Багато стебничан звертаються до міської влади з проханням встановити автономне опалення і отримують відмову. Що би Ви порадили робити у таких випадках?
- Давайте насамперед зробимо коротенький аналіз, чому люди звертаються. Існує ряд причин, чому не задовольняє центральне опалення. Багатьом у Дрогобичі – я думаю, в Стебнику теж – не подається гаряча вода. Друге – висока вартість послуг, які надаються “Теплокомуненерго”, і при відносно незадовільній якості їх. Третє – є загроза, що ці послуги можуть не надаватися взагалі, тому що “Теплоенерго” може бути боржником, і йому просто не дадуть газ. Звідси кожна людина хоче забезпечити і реалізувати своє право на отримання тепла. Для того щоб регулювати ці засади, Міністерство житлово-комунального господарства України видало наказ, в якому відрегульовано відключення споживачів від мереж центрального опалення, в якому сказано, що відключаються цілими будинками. І ми підтримуємо таку постановку питання, що кінцевий результат, але підкреслюю – кінцевий результат – це відключення цілим будинком. Бо якщо будинок не буде відключений, значить, це будуть додаткові затрати на “Теплоенерго”, відповідно це буде хаос у теплопостачанні, і може просто вмерти вся система теплопостачання.
- Але чимало випадків, коли не всі можуть дозволити собі встановити автономне опалення. Як бути тим, хто хоче відключитися від централізованого опалення?
- Скажімо, 50 відсотків мешканців хочуть відключитися, а 50 – не мають коштів для встановлення автономного опалення. Для останніх зростає загроза росту вартості тепла. На мою думку, такий будинок міська влада має брати під спеціальну програму, вивчати, хто залишився у будинку, їхній майновий стан, їхні доходи, - і прийняти рішення: раз уже 50 відстоків відключилося, значить, цей будинок має йти на відключення. Для малозабезпечених розробляється програма допомоги, а для тих, хто є забезпечений і може заплатити, ставиться термін: наприклад, в 2010 або в 2011 році ваш будинок буде відключений від тепла. Як це можна зробити, звідки взяти гроші для малозабезпечених? Закон про місцеве самоврядування, стаття 69 говорить про те, що можна ввести самооподаткування населення. Тобто якщо є проблема, а це є проблема велика – встановлення опалення для малозабепечених, значить, згідно цієї статті збори громадян приймають рішення про введення місцевого збору на встановлення індивідуального опалення. Таким чином, платячи певну суму грошей, створюється спеціальний фонд в бюджеті, з якого гроші мають витрачатися виключно на той будинок, в якому мешкають платники. З тих грошей має оплачуватися допомога для малозабезпечених – від стовідсоткового встановлення котла за кошти бюджету до безвідсоткового кредиту покриття відсотків по кредиту для такої людини. Взагалі все законодавство про місцеве самоврядування говорить, що міська влада має приймати економічно ефективні і оптимальні схеми вирішення тієї чи іншої проблеми. Я б дуже хотів, щоб Стебницька міська рада зробила певні розрахунки і показала людям, у що обійдеться створення нормальних умов для подачі гарячої води, в що обійдеться реконструкція тих мереж, які є, в що обійдеться реконструкція котелень. І з другого боку, в що обійдеться встановлення індивідуального опалення в будинку? Давайте наведемо простий приклад. Якщо у стоквартирному будинку 50 відсотків людей хочуть від’єднатися, 50 квартир залишається. З них нехай на 20 квартир треба допомогти людям, тобто 20 відсотків таких, що не зможуть самі дати собі раду, хай ми говоримо, що це стовідсотково їм треба поставити, хай це буде двісті тисяч гривень. І за двісті тисяч гривень, які міська влада вкладе у цей будинок, вона відключає будинок, вже не потрібно ремонтувати внутрібудинкові мережі теплові, не потрібно ремонтувати трубу, яка йде з теплом до цього будинку, не потрібно ремонтувати котли, які треба збільшувати, нарощувати чи там робити з ними якісь дії, для того щоб забезпечити теплом цих громадян. А я приведу приклад порівняльний, який базується на нашій концепції, на прикладі 2005-2006 років, постанови Кабінету Міністрів. Постановою Кабінету Міністрів в тих роках було виділено у Дрогобичі 1,3 мільйона гривень на будівництво цілої автономної котельні в лікарняному містечку і постановою в тих же самих роках було виділено 1,4 мільйона гривень на ремонт двох кілометрів, підкреслюю, теплової траси. Тобто якщо співставити затрати, які понесе місто на реконструкції котелень, на реконструкції теплових мереж, внутрібудинкових мереж, і затрати на те,щоби допомогти будинку відключитись, вони є між собою неспіврозмірні. Місто Борислав. Два роки тому відремонтували котельню за два мільйони на вулиці Дорошенка. Тепер влада каже, що йде масове відключення громадян від централізованого тепла саме в цьому мікрорайоні. Фактично ця реконструйована котельня не потрібна, ці два мільйони пішли... На сьогодні “Теплоенерго” – це монополісти, влада підтримує монополістів, а монополізм веде до загнивання, тому що ми бачимо, що за ті 18 років української влади ми не відійшли від радянських схем теплопостачання. “Теплоенерго” не модернізувались по сучасних зразках західних і тому відверто скажем, що це є просто дуже великий витратний механізм. На одному з круглих столів у нас один з керівників запитав: “Скажіть, будь ласка, чи є державницька позиція в тому, що малозабезпеченим кожного місяця надаються величезні субсидії на покриття затрат по теплу?”. Чому не звернутися владі, політичним партіям до Кабінету Міністрів, до Верховної Ради, щоб субсидії надавались на купівлю обладнання автономного. Ця субсидія буде тривати рік або два, максимум три, після того різко падають кошти, тому що автономне опалення вже на сьогодні – значна економія. Ми сьогодні справедливо говоримо, що енергію, газ населення купує в два рази дешевше, ніж “Теплоенерго”. Але ми можемо сказати, що навіть якщо газ подорожчає до вартості того, що купує “Теплоенерго”, я вважаю, що все одно це тепло буде значно дешевше. Це дуже легко порівняти для кожного громадянина: якщо у вас є така сама квартира як у сусіда, ви платите далі там 400 гривень чи 500, а він платить 80 або сто, то означає, що проблема не тільки у вартості газу, дуже велика проблема у втратах тепла. І тому навіть, якщо люди почнуть платити тоді, коли газ подорожчає, то нехай зі 100 гривень воно стане 200 гривень, але все одно воно ніколи не стане 400, чи 500. Тому забороняти ставити автономне опалення не можна, я вважаю, що це суперечить і здоровому глузду, і суперечить чинному законодавству.
- На які основні документи слід посилатися заявникам на відключення від централізованого опалення?
-Статтею 26 Закону України “Про житлово-комунальні послуги” встановлено, що у разі зникнення потреби в отриманні послуги або відмови споживача від користування послугою виконавця/виробника споживач має право розірвати договір у порядку, встановленому законом. Відключення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води у квартирах багатоквартирних будинків з ініціативи споживача регулюється Правилами надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджені постановою Кабінету Міністрів України № 630 від 21 липня 2005 року.
- І все ж на практиці людині дуже важко довести своє право.
- Це все рецидиви тієї радянської системи управління, але чомусь мені ситуація нагадує кріпацтво: приписали селян до пана, і вони не мають права від нього від’єднатись. Мені здається, що треба створити конкурентні умови. І ми можемо дійти до центрального опалення. Але років через десять, коли люди, поставивши автономне, створять нові системи у себе в квартирі, що не будуть стояки йти, а у мене буде тільки один вихід біля котла – раз, друге – коли будинок буде утеплений, коли настане час вам і мені міняти котел, то може тоді з’явитись нова організація, яка скаже: панове, а нащо вам відповідати за той котел? Може, ми вам поставимо котел на даху вашого будинку, що не треба буде тягти кілометри теплотрас, а може ми до того котла поставимо сонячні батареї, які вам літом будуть давати гарячу воду взагалі безкоштовно? І стане так, як у Європі. В Європі чому вибирають центральне опалення? Бо воно дешевше, ніж індивідуальне. Коли будуть створені умови конкуренції, коли центральне опалення буде конкурувати з індивідуальним, тоді, я вам скажу, підвищиться якість послуг, стандарти, і тоді кожен собі вибере, що йому зручно. Але це є цивілізований механізм.
Анатолій Власюк, газета «Воля громади»