Відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань», а саме: п.5 ст. 1, ст.6 Закону нотаріус визначений державним реєстратором юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців.
Пунктом 14 статті 1 цього Закону визначено коло відносин, щодо яких нотаріус є державним реєстратором:
Державним реєстратором – у разі державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, крім державної реєстрації політичних партій, всеукраїнських професійних спілок, їх об`єднань, всеукраїнських об`єднань організацій роботодавців; відокремлених підрозділів іноземних неурядових організацій, представництв, філій іноземних благодійних організацій, постійно діючих третейських судів, засновниками яких є всеукраїнські громадські організації, всеукраїнських творчих спілок та їхньої символіки, державної реєстрації структурних утворень та територіальних осередків вищевказаних суб`єктів, підтвердження всеукраїнського статусу громадського об`єднання.
Статус нотаріуса як державного реєстратора встановлюється нормами цього закону і не відрізняється від статусу інших реєстраторів щодо:
– обсягу повноважень;
– прийняття та перевірки документів;
– зупинення розгляду документів;
– відмови у державній реєстрації;
– розгляду документів (в тому числі строків розгляду);
– проведення реєстраційних дій та роботи з Єдиним державним реєстром;
– формування реєстраційних справ;
– виправлення помилок;
– оскарження дій реєстратора.
При цьому слід зауважити, що нотаріус, який провів реєстраційну дію, не зберігає реєстраційну справу, а протягом трьох робочих днів з дня її проведення надсилає документи, подані для проведення реєстрації, відповідному суб`єкту державної реєстрації, уповноваженому зберігати реєстраційні справи, а саме: до виконавчих органів міської ради міст обласного та/або республіканського АРК значення, Київській, Севастопольській, міських, районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністраціях за місцезнаходженням юридичної особи, фізичної особи-підприємця, в яких відповідно до ч. 3 ст. 29 Закону зберігаються реєстраційні справи.
Справляння плати (адміністративного збору) у сфері державної реєстрації встановлено ст. 36 Закону. Щодо відносин, стосовно яких реєстраційні дії вчиняє нотаріус, можна виокремити наступні платежі:
– 0,3 мінімальної заробітної плати – за державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, крім внесення змін до інформації про здійснення зв`язку з юридичною особою;
– 0,1 мінімальної заробітної плати – за державну реєстрацію змін до відомостей про прізвище, ім`я, по батькові або місцезнаходження фізичної особи-підприємця;
За виправлення технічної помилки, допущеної з вини заявника, справляється адміністративний збір у розмірі 30 відсотків адміністративного збору, встановленого частиною першою статті 29 Закону.
За надання відомостей з Єдиного державного реєстру справляється плата в такому розмірі:
– 0,05 мінімальної заробітної плати – за надання виписки для проставлення апостилю та витягу в паперовій формі;
– 0,07 мінімальної заробітної плати – за надання документа в паперовій формі, що міститься в реєстраційній справі.
Адміністративний збір та плата за надання відомостей з Єдиного державного реєстру справляються у відповідному розмірі мінімальної заробітної плати у місячному розмірі, встановленої законом на 1 січня календарного року, в якому подаються відповідні документи для проведення реєстраційної дії або запит про надання відомостей з Єдиного державного реєстру, та округлюються до найближчих 10 гривень.
Частиною 3 статті 37 закону встановлено, що фінансове забезпечення приватних нотаріусів та акредитованих суб`єктів здійснюється за рахунок 60 відсотків коштів адміністративного збору, що залишається у приватних нотаріусів або акредитованих суб`єктів, які здійснили державну реєстрацію.
Розглядаючи питання оплати послуг з реєстрації приватними нотаріусами, слід також враховувати норми Закону України «Про нотаріат», зокрема вимоги частини 3 статті 11 цього закону, якою встановлено, що оплата додаткових послуг правового характеру, що надаються приватними нотаріусами і не належать до вчинюваної нотаріальної дії, провадиться за домовленістю сторін.
Таким чином, оплата дій приватного нотаріуса як державного реєстратора провадиться відповідно до вимог Закону «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань», а оплата його послуг як спеціаліста-правника за надання додаткових послуг правового характеру здійснюється відповідно до вимог статті 31 закону України «Про нотаріат», тобто за домовленістю сторін.
ІРИНА НАКОНЕЧНА – завідувач сектору державної реєстрації
юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, легалізації
об`єднань громадян та ЗМІ Трускавецького МУЮ
ТОП коментованих за тиждень