В Росії, кажуть, є дві біди – дурні та дороги. В Україні бід значно більше, та ці дві теж найголовніші. Люди жартують, що «українська дорога» японською звучить як «тояма токанава». Називають їх танкодромами, «веселими дорогами», мріють хоча б про польську якість, не кажучи вже про німецькі автобани. За попередньої влади у Трускавці теж говорили, що дороги погані (особливо «Фронт змін» перед виборами»), патякали, що Леву Грицаку доріг не потрібно, бо він на вертольоті літає. Та все ж – і це визнають всі – у Трускавці дороги чи не найкращі в області. В регіоні теж – порівняйте їх зі стебницькими, дрогобицькими, бориславськими, районними. Було зроблено внутрішньоквартальні проїзди, відремонтовано вулиці Мазепи, Данила Галицького, Шевченка, Стебницьку, частково Бандери, Данилишиних, зроблено Майдан Незалежності. Одна із вулиць, які робилися останнім часом і яка є в найкращому стані – вулиця Суховоля. І тому те, що саме на цій вулиці почали фрезою знімати верхній шар покриття, фактично нищачи абсолютно нормальну дорогу, викликало справедливе обурення мешканців міста. «Вони що, подуріли чи осліпли? Які Річки, який танкодром від «Шахтаря» до «Перлини Прикарпаття», які Бориславська, Помірецька, не кажучи вже про такі вулиці як Бойківська чи Котляревського!!! А вони нормальну дорогу «роблять»! Відмивають кошти!».
Такі розмови не тільки точаться біля під’їздів, люди звертаються до депутатів міської ради, вимагаючи роз’яснень. «Тільки вчора до мене з цього приводу звернулося вісім мешканців», – говорить депутат Євген Юник. Обласний депутат Петро Іванишин погоджується: «А ви думаєте, до мене не звертаються?».
Тож зранку, 18 серпня, неподалік від “Женеви” з ініціативи депутатів від “ВО “Свобода” зібралися представники депутатського корпусу та виконавчої влади міста, щоб принаймні обговорити дане питання.
“Звертаю увагу преси на те, що розпочато великий об’єм робіт по ремонту доріг – такий, який не робився за останні 20 років” – розпочинає пояснення заступник міського голови Трускавця Петро Нестерівський і продовжує: “якщо б ми не погодились на виконання ремонту саме цих вулиць, то гроші не перекинули б на інші трускавецькі дороги, їх просто би від нас забрали та перекинули на інші міста”. Петро Васильович показує листи, які направлялися на ім’я губернатора області Михайла Цимбалюка – від 24 червня, 5 липня, 14 липня, 27 липня, початок серпня – у всіх них іде мова про те, щоб вирішити питання включення в перелік тих вулиць, які чомусь “випали”. А це саме ці вулиці, які потребують ремонту значно дужче, ніж, для прикладу, вулиця Суховоля.
“Ви думаєте, я не добивався, щоби Річки, Воробкевича, Бориславська були включені у перелік об’єктів до Євро? Я щодня їжджу по Річках та Воробкевича і знаю, що там твориться, не з чиїхось розмов”, – запевняє нас депутат облради Петро Іванишин.
Повз нас проїжджає величезна машина, яка фактично нищить нормальне покриття. Гладенька, без жодної ямки чи вибоїни вулиця перетворюється в щось жахливе. Петро Нестерівський запевняє міського депутата Богдана Габшія, що гіршою вулиця не стане, буде кращою, бо тепер застосовують новітні технології, дають гарантійний термін тощо. “Був би гріх, якби я сказав – хлопці, не робіть. Мене б запитали – хто ти є в місті, навіщо ти прийшов і що ти залишиш після себе?”, додає заступник трускавецького мера. Розмова нагадує бесіду глухого із сліпим, бо говориться в даному випадку про різні речі – не про те, що чиновники міськради мали чи не мали погоджуватися на виділення коштів на ремонт трускавецьких доріг, а на те, що ці кошти можна використати значно ефективніше.
“Ми не є замовником виконання цих робіт, хоча дороги і в комунальній власності”, – коментує Петро Іванишин. “Без відома міських голів Трускавця, Борислава, Дрогобича “випали” з переліку Бориславська та Воробкевича у нас, дорога біля сьомої школи у Бориславі, Війтівська Гора у Дрогобичі”, – додає він.
Та депутат облради Михайло Задорожний, голова профільної комісії ЛОР під час депутатських зборів, які відбулися у міській раді Трускавця 18 серпня після полудня, запевняє, що готовий надати документ, де чорним по білому є погодження міського голови Трускавця на зміни від того, що планувалося робити на початку.
“Давайте не шукати винних, а подумати, як вийти з цієї ситуації”, – просить присутніх депутат обласної ради Олексій Балицький. Його підтримує і Євген Юник, і інші присутні. Цікавий факт – та ні зранку, ні після обіду ніхто з міських депутатів від “Фронту змін” навіть не появився, не поцікавився, у чому справа. Натомість варто перерахувати тих, хто вболіває, кого турбують проблеми громади. А це обласні депутати Олексій Балицький та Петро Іванишин, депутати міської ради Богдан Габшій, Ігор Гарванко, Володимир Симович, Євген та Андрій Юники, Павло Швець, Михайло Гладкий, Тарас Данилюк, Анатолій Стародуб, Руслан Крамар, секретар ради Петро Шумин. Депутати вирішили надіслати в ЛОДА та в ЛОР листа та почали узгоджувати текст, щоб потім його підписати. Пропозиція зібрати з цього приводу позачергову сесію міської ради, як це пропонувала “Свобода”, не була підтримана – навряд чи вдасться зібрати кворум. Та й мера в місті нема, ми не знаємо причини, а наше власне припущення – розпочався мисливський сезон.
Цілком очевидно, що вулицю Суховоля тепер вже треба ремонтувати, бо ж вона вже пошкоджена. Біля неї знаходяться два об’єкти до Євро – готелі “Женева” та “Шале Грааль”. Як сказав один із депутатів, що коли відкривали новий корпус “Женеви”, то високі чини з Києва казали – “дароґа нєплохая, но нада всьо-такі паправіть”. Не таємниця, що у Трускавці володіють нерухомістю і депутати Верховної Ради, і прокурори, і міністри, тож вони, ясна річ, в першу чергу дбають про під’їзд до їхніх об’єктів, а не про мешканців вулиць Котляревського, Бойківської чи Помірецької. Та депутати міської ради хотіли б, щоб принаймні вулицю Дрогобицьку вже не рухали – вона в хорошому стані, а кошти можна використати для ремонту інших вулиць міста.
– Не можна, – запевняє голова профільної комісії обласної ради Михайло Задорожний. – Такі спроби навряд чи увінчалися б успіхом, бо тендери вже пройшли, визначені підрядники. Я б порадив вам вимагати від ЛОДА, від обласної ради шляхом звернень міської ради як колегіального органу переглянути попередні рішення або ж виділити кошти на ремонт доріг, про які ви тут говорите.
Зустрічі 18 серпня часто закінчувалися розмовами на підвищених тонах, були звинувачення у політичному піарі, у тому, що хтось має відповісти за неправду. “Чому було б не скликати попередньо прес-конференцію та не роз’яснити простим мешканцям суть справи” – пропонує Євген Юник. Та секретар міської ради вислови думку, що в нас у місті нема фахових та незаангажованих журналістів, та й люди навряд чи розберуться у всіх тонкощах, які не по зубах навіть тим, хто є будівельником чи інженером за освітою.
17 мільйонів гривень на ремонт трускавецьких доріг – дороги у нас дорогі. Мало бути спочатку 27. Вулиця Суховоля обійдеться в 1,7 мільйонів. Та от чи не відремонтують її так, як відремонтували вулицю Сагайдачного, з-під якої навіть у спекотну погоду витікає вода, на стику виконуваних робіт теж просочується вода, решітки поставлені неакуратно, тротуарів нема. Перший мороз, який вдарить цієї зими, може перетворити цю вулицю на “трасу” Трускавець – Стебник, яка вже серед водіїв стала притчею во язицех. Міська влада, на яку покладено здійснювати контроль, хвалилася, що все там гаразд, та ми наочно побачили, що від такого “гаразду”, як на Сагайдачного, можна заплакати.
Звичайно, що справа не завершиться днем 18 серпня, продовження буде, як пишуть у газетах. Петро Іванишин сподівається, що у Львові не всі кошти будуть освоєні і гроші можуть перепасти для Трускавця, теж висловлює впевненість у тому, що на міські дороги будуть виділені державні субвенції. Що не зробиться в 2011, зробиться в 2012, переконаний депутат. Та багато хто не поділяє його оптимізму, бо знаємо, що краще зайвий раз проконтролювати, ніж довіритися, а потім кусати лікті. Довіряв (чи й не довіряв) і перевіряв Петро Іванишин, коли був у опозиції до Лева Грицака, тепер йти його шляхом пропонує “свободівцям”, які хоча офіційно не висловилися, що вони в опозиції до Р. Козира, але єдині, хто цілою політичною силою показують, що вони не збираються покірно танцювати під дудку мера. На рівні держави на Трускавець не хочуть виділяти гроші, бо “у Трускавці крадуть – там найнижча зарплата” (цитата), а на це ж є об’єктивні причини. Єдине, що як наразі об’єднує трускавецьких депутатів, то це розуміння, що потрібно спільно добиватися виділення грошей. Олексій Балицький не вперше стає на захист інтересів громади, Петро Іванишин навіть за кордон не поїхав, щоб тільки зустрітися з губернатором Михайлом Цимбалюком, невідомо, правда, яка позиція у мерії, бо там взагалі невідомо чим займаються.
Отже, дороги робляться, щоправда, не ті, які б хотіло місто. Є думка, що йде звичайнісіньке відмивання коштів. Не знати, яка буде якість, матеріали возять з Тернопільщини, Луганська, далеко нам ще до тих турків чи македонців, які робили трасу Київ – Чоп на відтинку Львів – Мукачево. Хтось на цих дорожніх роботах собі заробить. А місто Трускавець? Можливо, і не втратить, але і не дуже виграє. Бо ремонтувати найкращу дорогу Трускавця – дурного робота. Тим більше, що ще не вийшов гарантійний термін як на цю вулицю, так і на вулиці Дрогобицьку та Героїв УПА.
На фото: ремонт вулиці Суховоля; депутати спілкуються; так відремонтували вулицю Сагайдачного.
Володимир Ключак
ТОП коментованих за тиждень