Документ
Висновок щодо результатів здійснення антикорупційної експертизи проекту нормативно-правового акта
Назва проекту акта: проект Закону про створення спеціальної економічної зони «Курортополіс Трускавець».
Реєстр. № 3284 від 09.10.2015 р.
Суб’єкт права законодавчої ініціативи: Народний депутат України Мураєв Є.В.
Головний комітет з підготовки і попереднього розгляду – Комітет з питань промислової політики і підприємництва.
У проекті акта виявлено корупціогенні фактори – проект акта не відповідає вимогам антикорупційного законодавства – (рішення Комітету від 27 січня 2016 року, протокол № 56.)
Суб’єкт права законодавчої ініціативи має мету активувати розвиток міста Трускавець Львівської області через залучення інвестицій таке інше.
Законопроект в окремих своїх положеннях суперечить вимогам Закону України «Про загальні засади створення і функціонування спеціальних (вільних) економічних зон», у тому числі суперечить розділу ІІ «Створення спеціальної (вільної) економічної зони», якою чітко регламентовано адміністративну процедуру щодо порядку створення таких зон, подання (чіткий перелік) документів необхідних для цієї цілі, техніко-економічне обґрунтування доцільності створення і функціонування СЕЗ.
Слід зауважити, що цим законопроектом ліквідовується спеціальна (вільна) економічна зона «Курортополіс Трускавець» на території міста Трускавець, яка створена у 2000 році і мала би діяти за відповідним Законом України.
До законопроекту не додається рішення і належне фінансово-економічне обґрунтування (хоча б попередніх розрахунків аналізу діяльності СЕЗ) Трускавецької міської ради та її виконавчого комітету, щодо дієвості спеціального режиму господарської діяльності СЕЗ, як механізму стимулювання розвитку реальних потреб території. Необхідність вказаних вимог пов’язане з комплексом питань державної (бюджетної, податкової тощо) підтримки діяльності відповідних суб’єктів в межах СЕЗ і державної гарантії збереження майнових і немайнових прав суб’єктів СЕЗ.
Згідно статті 5 «Порядок створення спеціальної (вільної) економічної зони» базового Закону – спеціальні (вільні) економічні зони створюються Верховною Радою України за ініціативою Президента України, Кабінету Міністрів України або місцевих рад народних депутатів України та місцевої державної адміністрації.
У разі створення спеціальної (вільної) економічної зони за ініціативою Президента України або Кабінету Міністрів України відповідне рішення може бути прийнято лише після одержання письмової згоди місцевої державної адміністрації.
Крім того, законопроект містить корупціогенні вади. Так, новелою пункту 14 частини 2 статті 4 «Повноваження органу господарського розвитку і управління СЕЗ «Курортополіс Трускавець» наділяється дискреційними повноваженнями – «виконання інших функцій та повноважень, визначених в положенні (статуті) та переданих до його компетенції іншими органами управління СЕЗ «Курортополіс Трускавець».
Нормою частини 2 статті 5 на орган господарського розвитку і управління СЕЗ «Курортополіс Трускавець» покладається дискреційна адміністративна процедура з видачі свідоцтва про реєстрацію, тоді як Законом України «Про загальні засади створення та функціонування спеціальних (вільних) економічних зон» не передбачається видача таких свідоцтв.
Нормами пункту 7 частини 3 статті 3 та частин 5,6 статті 7 на Трускавецьку міську раду та її виконавчий комітет і орган господарського розвитку і управління СЕЗ «Курортополіс Трускавець» покладається дискреційна адміністративна процедура – повноваження щодо прийняття рішень – про ліквідування, скасування рішення про затвердження інвестиційного проекту та реєстрації суб’єктів СЕЗ , в односторонньому порядку розірвання договору у разі порушення ними договору і законодавства. Лише потім суб’єкти СЕЗ можуть оскаржувати ці рішення в судовому порядку.
Ця норма суперечить статті 16 Закону України «Про загальні засади створення та функціонування спеціальних (вільних) економічних зон» де вказано, що таке припинення може бути – «….. відповідно до рішення суддів, що діють на території спеціальної (вільної) економічної зони».
Норми статті 10 чітко не визначають принципи формування та джерела фінансування органу господарського розвитку і управління СЕЗ, а частина 2 статті 6 щодо справляння плати за реєстрацію містять корупційні ризики при нечіткості адміністративної процедури зокрема з порядку формування розміру плати.
Нормами частини 2 статті 11 Кабінету Міністрів України надаються додаткові дискреційні повноваження: « може встановлювати спеціальний порядок перетинання кордону України іноземцями та особами без громадянства, які прямують СЕЗ ….. і виїзду з неї…..», які в той час будуть порушувати права громадян на пересування країною.
Наслідком викладених невідповідностей створюються умови для виникнення конфлікту інтересів та можливостей для зловживання.
Окремі корупційні ризики можуть нести норми законопроекту, передбачені статтями 7,10 щодо особливостей оподаткування, запровадження законом податкових пільг: щодо сплати ввізного мита, податку на додану вартість, податку на прибуток підприємств та плати за землю.
Згідно статті 7 Податкового Кодексу України – “будь-які питання щодо оподаткування регулюються цим Кодексом і не можуть встановлюватися або змінюватися іншими законами України, крім законів, що містять виключно положення щодо внесення змін до цього Кодексу».
Норми законопроекту щодо відносини, які виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються виключно Податковим кодексом України, який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов’язки.
Прийняття цього проекту як закону, яким передбачена низка митних та податкових пільг для суб’єктів підприємницької діяльності – юридичних осіб, може призвести до зменшення надходжень до Державного бюджету
Законопроект необхідно відхилити.
Єгор Соболєв, голова Комітету ВРУ із запобігання та протидії корупції
ТОП коментованих за тиждень