/Туристи у Трускавці: хто, звідки і скільки?/
На вулиці літо, розпал сезону. Але вже можна стверджувати – очікуваної вигоди від сезону місто не отримає. Ніби і є курортники, але наполовину менше, ніж торік. Зараз посеред літа в місті в середньому на відпочинку не більше 10-13 тисяч чоловік, які приїхали на 10-14 днів. Поодинокі приїжджі туристичні групи дітей до дельфінарію та на СПА в «Женеву» і все. Туристів Трускавець не любить. Пізнавальний та відпочинковий вікенд – це мрія туриста в Трускавці. Поселитися в місті на день чи два нереально. Менеджери готелів неначе в гарячці, місця на добу не бронюють, хостели в місті відсутні взагалі. Курорт живе, а точніше доживає за рахунок минулої слави. Всі хочуть надприбутки і то вже. Висока ціна і низка якість послуг, а ще бздури від тих, хто мав би робити все, згідно своїх обов’язків для наповнення міста курортниками.
Бездарна концепція розвитку та промоційні акції від відділу по боротьбі з туризмом («гуманітарна» команда мерії). Афера з курортною карткою та ярмарки від курортного центру (чорні баняки з баношем, гори дров, ядучий дим мангалу та море алкоголю на центральній площі – такий собі циганський табір). Місто від цього крім антиреклами не отримує нічого. Найцікавіше те, що своїм підприємцям заробляти не дають. Найбільшими ворогами мерії є самозайняті люди – ті, що наповнюють міський бюджет. Чужим все, своїм зась.
Туроператори запрошують до міста, бронюють місця в готелі, але заповнюваність готелів та санаторіїв міста невисока – 40-60%. Гості надають перевагу не дорогому житлу, додатковими послугами не користуються, п`ють воду в бюветі, слухають в парку вуличних музикантів, зрідка купують щось у місцевих перекупок в парку. Сувенірний ринок пустий, рідко хто купить якийсь сувенір на згадку. Курортників не цікавлять навіть екскурсії, вперше за останні роки екскурсійні бюро терплять крах. Популярні як завжди бойківські забави та рибалка, Львів на вихідні та виїзд на природу, Східниця та Майдан, а до Дрогобича везуть безкоштовно, щоб заманити туриста. Які дальні екскурсії, в гостей просто немає грошей!
Місто виявилось не готове до змін. Декілька акцій до відкриття сезону, цирковий і пісенний фестиваль від санаторію »Карпати» та День міста ситуацію не рятують. Гості міста розчаровані. Туристи запитують: «Чому в парку не грає духовий оркестр? Чого пустує міський тенісний корт біля бювету? Невже так важко було відремонтувати сходи в парку та привести до ладу стежки та алеї? Для цього не потрібні мільйони. Чому в такому жахливому стані приміщення бюветів? Чому заклади громадського харчування «шаблонні» і не змінять хоча б інтер`єр? Завишені ціни на проживання в готелі та на меню в ресторанах і кафе. Брак інформації про регіон і відсутня елементарна карта міста (українською та іноземною мовою). В інформаційному центрі коли звертаєшся англійською чи польською, то бачиш перестрашені очі «менеджерів». Взагалі, хто взяв цих неуків та бездарів на роботу? Це ж лице міста!»
Серед прибулих переважає частка гостей з України – 90%. Географія українських туристів виглядає так: Київ, Дніпропетровськ, Одеса, Запоріжжя, Херсон, Вінниця, Полтава, Черкаси, Чорноморськ (Іллічівськ) та Харків.
Відпочивають у нас гості з Польщі – невеликі групи по 10-30 чол. (термін на 10 днів). Зупиняються в сан. «Південному», «Шахтарі» та «Дніпрі». Молодь з Польщі в Трускавець не їде, бо тут їм просто нічого робити. Гості, що прибули з Польщі (вікова категорія за 60 і далі), в Трускавці вже по третьому разу, від них нуль прибутку, з ними лиш одні проблеми. Багато з них з ностальгією згадують минуле, трактують історію на свій лад (стверджують «же то є вшистко польське і взагалі Трускавець то польське місто»), і на то нема ради. В цій дурі їм підтакують ті, хто запросив їх до міста (приймаюча сторона, менеджери готелів) – чого не зробиш заради вигоди.
Невелика кількість гостей з Азербайджану, Казахстану, Узбекистану, Білорусії та Молдови (відпочивають в готельно-курортному комплексі «Карпати» та «Женева-Рояль»).
Росіян в місті майже немає, натомість з`явилися корейці та в`єтнамці, толку з них мало, після них бруд і гори сміття.
З нових туристичних ринків, що їдуть в Трускавець, стримані та ввічливі туристи з Голландії, Англії, Словенії та США. Невеликі групи 4-6 чол. на 2-3 дні (зупиняються в готелі «Золота корона» та невеликих віллах). Євреї з Німеччини вибирають «Міротель» та «Ріксос». Українці стали більш ощадними та економними (війна та криза зробили своє). Найщедріші туристи з Білорусі та Узбекистану, вони не жалкують грошей, інвестують у власний світогляд, купують сувеніри та подарунки на згадку. Нахабні (бо при грошах) туристи з Азербайджану. Найскупіші поляки, шкодують собі у всьому (звісно, крім алкоголю).
Санаторно-курортні заклади “Карпати”, “Перлина Прикарпаття”, “Шахтар”, “Молдова”, “Військовий”, дитячий санаторій “Джерело”, пансіонати “Світязь”, “Світязянка” та “Віктор”, готелі «Ревіта», “Оскар” тримаються на плаву (заповненість в них ситуативна 50-80%) працюють в звичному режимі, приймають відпочивальників по путівках на санаторно-курортне лікування. Немісцеві менеджери (що взяли в оренду номери) готелю «Трускавець» вчаться приймати туристичні групи під брендом «все включено два в одному» (проживання + екскурсія). Мережа дорогих готелів як «Ріксос», «Шале Грааль» та «Міротель» взагалі живе в паралельному світі розкоші. Вони виступають рекламою, ширмою для мерії. А ще влада міста готує «подарунок» жителям та гостям курорту – вхід в бювети буде платним. Братимуть гроші не за воду Нафтусю, а за вхід в приміщення (ноу-хау від команди мера міста та дирекції ПрАТ). Інакше як диверсією це назвати не можна. Новітні диверсанти хочуть скандалу, хліба та видовищ. Замість заробляти самим та дати заробити людям, чубляться між собою. Політика та курорт – речі несумісні.
Так виглядає Трускавець в сезон «літо 2016 року». Трускавець в пошуках імпульсу розвитку і чимось нагадує блукаючу зорю.
Жителі міста повинні навчитися любити Трускавець, а не гроші. Головна проблема сучасного Трускавця – неефективне управління містом, феномен «недоменеджменту». Через це управлінські структури не можуть пристосуватись до змін на ринку.
Є дуже простий та ефективний спосіб усунути недоліки управління. Лікар повинен зрозуміти, що він мер, та змінити своє оточення. Інакше дуже скоро оточення замінить лікаря…
Віктор Пиців
ТОП коментованих за тиждень