Минулого місяця громадською організацією «Спілка безпеки управління «Антикорупція» було проведено антикорупційну експертизу щодо рішення виконавчого комітету Дрогобицької міської ради від 16.08.2012 р. № 340 «Про затвердження тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій». ЇЇ метою, про що написано у прес-релізі даної організації, є зробити детальний аналіз нормативно-правового акта на наявність корупціогенних чинників з подальшою можливістю вплинути на нормотворчість органу місцевого самоврядування. Про результати своє діяльності «провідні» експерти (голова правління вищезгаданої організації Олег Балог, її секретар Руслан Солонець та координатор проекту Світлана Швед) доповідали на прес-конференціях та круглих столах. Окрім регіональних часописів, інформацію подали й в обласні. Але написане спричинило бурю емоцій та хвилю протесту працівників міської ради та департаменту міського господарства. Вони стверджують, що робота, яку виконали експерти з «Антикорупції» зроблена непрофесійно, носить меркантильний характер (зроблена виключно під американський грант), а круглі столи та прес-конференції на дану тему – це звичайнісіньке окозамилювання, аби показати грантодавцям (адже робота проводилася за фінансової підтримки ТО «ТОРО» в межах проекту «Запровадження громадської антикорупційної експертизи…», підтриманого Програмою розвитку Організації Об’єднаних Націй), що гроші на них витрачено недаремно.
Про те, що робота «антикорупціонерів» зроблена непрофесійно, стверджують і відомий політичний та громадський діяч Павло Барнацький, і голова Дрогобицького міського об’єднання «Дрогобицька громада» Богдан Юзефів, який дійсно сумлінно працює у сфері житлово-комунального господарства на користь громади міста. Богдан Юзефів погодився розповісти читачам про свою організацію, мету її створення, діяльність. А, головне, у чому полягає окозамилювання організації «Спілка безпеки управління «Антикорупція», яке викликало хвилю резонансу серед населення Дрогобича?
– Пане Богдане, в якому році була створена «Дрогобицька громада», і хто є її засновниками?
– Наша організація була створена у 2009 році. Її засновниками стали шість громадських організацій Дрогобича об’єднання “Дрогобицька громада”. Це Молодіжний клуб Дрогобиччини, Спортивний клуб “Еней”, Спілка афганців Дрогобича, спортсмени-інваліди, товариство дітей-інвалідів “Надія” та Реабілітаційний центр інвалідів. Ми офіційно зареєстровані, маємо статут, реєстрацію пройшли згідно чинного законодавства. Правління складається з 10 чоловік.
– Якою є мета створення організації?
– Донести до громади їх законні права. Чинне законодавство дає багато прав громаді, та про них люди ще не знають. Громада повинна вміти захищати свої інтереси. Бо влада сьогодні нахабно порушує права громади, топчеться по них, нехтує довірою громадськості, ігнорує її думку. І оцей бар’єр, де з одного боку – влада, а з іншого – ми, нам треба усунути. Щоб люди розуміли свої права і обов’язки, адже саме народ є основою держави.
– А, конкретніше, будь ласка. Якою є місія створеної Вами організації?
– Працюємо у сфері житлово-комунального господарства, досліджуючи тарифи на утримання будинків та прибудинкових територій, нав’язані нам владою ще за каденції Миколи Гука, і доводимо до відома мешканців Дрогобича, що вони є незаконними. А міській раді – що вони є необґрунтованими.
24.06.2009 р. виконком Дрогобицької міської ради прийняв рішення за №167 та 17.09.2009 р. за № 281 «Про впровадження та затвердження тарифів на послуги з утримання будинків та прибудинкових територій для населення м. Дрогобича». Воно не відповідало вимогам чинного законодавства. У своєму рішенні виконавчий комітет керувався постановою Кабінету Міністрів України від 12.7.2005 р. за №560 «Про затвердження Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій і типового договору про надання послуг із утримання будинків і споруд та прибудинкових територій», яка на цей час вже була нечинною.
І основним є те, що мешканці позбавлені права вибору необхідних їм послуг, а тарифи розраховувались не конкретно за кожним будинком, в залежності від запланованих кількісних показників послуг, що фактично повинні надаватись, а в середньому по затратах в розрізі будинкових управ, які в цей час функціонували.
– Тоді «Дрогобицька громада» вперше заявила про себе владі?
– Так. Аби доказати владі протизаконність прийнятого ними рішення, ми використали положення Кабміну «Про громадські експертизи». Тоді звернулися до міської ради Дрогобича з тим, що, згідно положення Кабміну, хочемо провести громадську експертизу вищезгаданого рішення міськвиконкому. Ще ніхто в Україні таких експертиз не проводив. Міська рада нас «відфутболила». З цим питанням ми звернулись і до Дрогобицького міжрайонного прокурора, і до Прем’єр-міністра Миколи Азарова. Мовляв, міська рада (Микола Гук та його команда) не допускає нас до проведення експертизи. В Кабміні нас підтримали. Але вже за другим зверненням про те, що влада по-бандитськи здирає з мешканців за утримання будинків та прибудинкових територій останню копійку. Це дало бажаний результат. Для проведення громадської експертизи, згідно з Законом, Микола Гук видав офіційне розпорядження, на підставі якого ми провели одразу дві експертизи. З питань житлово-комунальних послуг, та по доцільності використання комунального майна (приватизація, оренда приміщення, тощо), яке належить громаді міста. Ми знайшли у тарифах недоліки і доказали міській раді, що їх рішення щодо прийняття нових тарифів на ЖКП є незаконним. Проте влада міста цинічно не реагувала на наші звернення і будинкові управи вимагали і отримували на свої рахунки кошти за незаконно встановленими тарифами
– Результати проведеної експертизи з приводу дотримання виконавчими органами Дрогобицької міської ради вимог чинного законодавства під час прийняття та виконання нормативно-правових актів щодо надання житлово-комунальних послуг свідчили про відміну рішення виконкому?
– Так, бо на момент прийняття вищезгаданих рішень виконкому Дрогобицької міської ради постанова КМУ від 12.07. 2005 р. втратила чинність. Тож рішення комітету Дрогобицької міської ради від 24.06.2009р. №167 і №281 від 17.09.2009 р. мали б бути скасовані, як такі, що не відповідають вимогам чинного законодавства. І затверджені тарифи також.
Ще менш переконливими є докази нинішньої влади про те, що перегляд розміру тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій зумовлено тим, що змінились умови проживання, рівень життя, зросла мінімальна заробітна плата, подорожчали енергоносії та вартість матеріалів, тому, на розсуд першого заступника міського голови Олександра Коростельова, застосування старих тарифів неодмінно приведе до збитковості комунального господарства. О. Коростельов замість того, аби організувати роботу КП «ЖЕО» по наданню послуг з отримання будинків та прибудинкових територій у відповідності до чинного законодавства, намагається «гвалтувати» громаду. Наша організація розробила положення «Про порядок замовлення співвласниками будинків (споживачами) послуг з утримання будинків та прибудинкових територій». Це – чіткі правила гри. Але запроваджувати владі їх невигідно. Краще намагатись все ж «перегнути» дрогобичан через «коліно». А завдання влади дуже просте: створити ринок послуг та контролювати їх надання і вартість.
– Старі тарифи діяли до 2010-о року?
– Не зовсім так, вони фактично діють і дотепер. Ми зверталися до новообраної влади з тим, що діючі тарифи не відповідають чинному законодавству. Нова влада нібито проводить реформи ЖКГ з ціллю оптимізації штату: розформовує старі ЖЕК-и, і з трьох діючих будинкових управ формує КП «ЖЕО». Та про те, що у сфері житлово-комунального господарства відбулася реорганізація, і правонаступником будинкових управ, з якими мешканці міста мали укладені договори, є КП «ЖЕО», владою не було донесено громаді в порядку, передбаченому законодавством, що є грубим порушенням Закону. Бо в підсумку ця організація вимагає у мешканців оплати за послуги, згідно тарифів, що були пораховані під затрати, які несла певна будинкова управа. А в новоутвореному житловому об’єднанні при розрахунках виникають зовсім інші затрати. І під ці нові затрати треба перерахувати тарифи. Міська рада цього не зробила, що є другим порушення чинного законодавства. По суті діла, КП «ЖЕО» стало монополістом, «автоматом» потрапляючи під антимонопольне законодавство. І усі свої дії, які стосуються тарифів, працівники КП «ЖЕО» зобов’язані узгоджувати з Антимонопольним комітетом. Сама міська рада їх до того підвела. І згідно з Законом, мала видати ще одне рішення «Про те, що КП «ЖЕО» являється надавачем послуг з утримання будинків та прибудинкових територій будинкових управ». Цього зроблено не було. І ми далі почали «штурмувати» владу. І вона відступила. Почала задніми числами робити рішення.
– Як це?
– КП «ЖЕО» фактично створене в кінці 2010-о року, а рішення про те, що підприємство має право надавати послуги, міська рада приймає в кінці 2011-о року. Хто ж тоді протягом цілого року надавав мешканцям Дрогобича послуги? Без рішення «Визначити виконавцем послуг з утримання будинків та прибудинкових територій будинкових управ КП «ЖЕО», яка є правонаступником цих будинкових управ.
Візьмемо до прикладу, прибирання прибудинкових територій. Про які території може йти мова, коли ще не затверджено, яка територія відноситься до якого будинку? Це я виявив, коли витребував у КП «ЖЕО» технічні паспорти. Але ці послуги є включеними у вартість тарифів.
І тоді ми почали звертатися у всі інстанції на рівні Києва про те, що «ЖЕО» створене і діє незаконно. Та ще й вимагає оплату за незаконно сформованими тарифами колишніх будинкових управ. Про це ми повідомили й Антимонопольний комітет. Згодом звернулися й до Народного депутата України Юрія Кармазіна щодо порушень в діях Дрогобицької міської ради та комунальних підприємств Дрогобича. За результатами розгляду нашого звернення та звернення п. Кармазіна Адміністративною колегією Львівського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України 24 листопада 2011 р. було прийняте рішення про те, що КП «ЖЕО» визнане таким, що вчинило порушення законодавства про захист економічної конкуренції, що передбачене п. 2 ст. 50 та ч. першою ст.13 Закону України «Про захист економічної конкуренції». Далі у рішенні йде мова про те, що КП «ЖЕО» зобов’язане було розрахувати тарифи на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій у м. Дрогобичі відповідно до вимог чинного Порядку формування тарифів на вищезгадані послуги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 червня 2011 року №869, та подати тарифи на вказані послуги до органу місцевого самоврядування у місті Дрогобичі для прийняття відповідного рішення. Термін виконання – 31 березня 2012 року. За вчинене порушення законодавства про захист економічної конкуренції на КП «ЖЕО» накладено штраф у розмірі 10-и тисяч гривень.
Крім цього, Антимонопольним комітетом повідомляється про те що в межах компетенції ним вживаються відповідні заходи і щодо дій Дрогобицької міської ради. Адміністративною колегією Львівського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України 30 листопада 2011 року було прийняте рішення, згідно з яким виконавчий комітет Дрогобицької міської ради зобов’язано до 31 березня 2012 року встановити тарифи на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, у відповідності до постанови Кабміну від 1 червня 20011 року № 869. 13 квітня Львівське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України знову звернулося до міської ради щодо незаконного підвищення тарифів. Міська рада це звернення проігнорувала. Тоді Антимонопольний комітет звернувся з цим питанням у Господарський суд, який прийняв рішення щодо незаконності вищезгаданих тарифів і зобов’язав міську раду встановити їх у відповідності до діючого законодавства. Проте міська раді рішення Господарського суду так і не виконала.
Не залишила КП «ЖЕО» своєю увагою і Державна архітектурно-будівельна інспекція України. Відповідно з дорученням Прем’єр-міністра України М. Азарова від 05.04.2012 №13743/1/1-12 за зверненням народного депутата Ю. Кармазіна від 26.03.2012 № 367 інспекція державного архітектурно-будівельного контролю у Львівській області за дорученням Держархбудінспекції України провела позапланову перевірку КП «ЖЕО» Дрогобицької міської ради, під час якої виявила чимало порушень. І це тільки вибіркова перевірка, а така ситуація є в кожному будинку.
– А саме?
– Відсутність технічних паспортів на 3 житлові будинки (вул. Грушевського,56; вул. Самбірська,62; вул. Трускавецька,26), що є порушенням п. 5.2.1. Правил утримання житлових будинків та прибудинкових територій, затверджених наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 17.05.2005р. №76. У підвальних приміщеннях будинку, що на вул. Грушевського, 170 підтоплено підвал (пошкоджена водопровідно-каналізаційна мережа), у підвальних приміщеннях виявлено побутове сміття, в інших будинках на вул. Вол. Великого та Бориславській виявили несправні системи водовідведення з даху будинку (жолоби та водостічні труби), пошкодження покриття даху, що спричинило підтоплення квартир. В багатьох будинках розбиті вікна сходових кліток. І багато інших порушень. За результатами проведеної перевірки КП «ЖЕО» було видано припис від 12.04.2012р. №3/2-ЖКГ про усунення виявлених порушень в місячний термін та скеровано листа міському голові Дрогобича Олексію Радзієвському для вжиття заходів відповідно до повноважень.
– І який результат?
– Аби виплутатися із створеної виконкомом прикрої ситуації, та хоча б якось зменшити соціальну напругу серед населення, яку спричинили своїми безглуздими рішеннями, міська рада та керівництво КП «ЖЕО» вишуковують безглузді пояснення незаконних дій та вчинків.
Мені смішно з того, що сьогодні говорить керівник житлового-експлуатаційного об’єднання Богдан Недбальський журналістам. Мовляв, треба переглянути діючі тарифи і збільшити ціни на тарифи з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, оскільки зросла мінімальна заробітна плата. У одному зі своїх інтерв’ю п. Недбальський стверджує, що зарплата зросла на 300 грн., іншим разом – що на шістсот. П. Богдан, мабуть, не знає, що у нас є усі необхідні, затверджені ними документи, які підтверджують, що вже у 2009 в своїх тарифах комунальні підприємства включили заробітну плату на суму 929 грн. На сьогодні вона «забита» в тарифах в розмірі 1100 грн. І це тільки для двірників. А для іншої категорії працівників, а особливо – керівників, вона є значно вищою.
– А як же бути зараз з тими видами послуг, які об’єднання просто нав’язує мешканцям?
– Ми пропонуємо наступне. За сприянням Заслуженого юриста України, головного консультанта комітету Верховної Ради України з питань правосуддя Павла Барнацького розробили пам’ятні листки про те, як себе вести, коли до вас підходить працівник КП «ЖЕО» і добровільно-примусово каже підписувати договір, на цю ж тему проводили зустрічі з мешканцями та семінари. Адже комунальники не є власниками житла і вони не в праві диктувати нам свої умови. Відійшов у минуле той етап, коли керівництво міста ігнорувало інтереси громадян. Якщо вам принесли договір, хитро посилаючись, що це встановлена законом форма, не варто поспішати його підписувати. Якщо в ньому немає опису тієї конкретної ситуації, притаманної у випадку саме вашого будинку і саме вашої прибудинкової території, можете спокійно його проігнорувати. Згідно Закону України «Про житлово-комунальні послуги», у договорі повинно бути відзначено вичерпний перелік ЖКП, тарифи, їх складові та вартість надаваних послуг, порядок оплати послуг, відповідальність сторін та штрафні санкції за невиконання умов договору. А також порядок контролю та звіту сторін.
– Скільки часу відбувається процедура погодження договору?
– Протягом одного місяця з дня внесення проекту договору однією з сторін.
– Ви вже вносили пропозиції міській раді на законодавчому рівні запропонувати ринок послуг, які КП «ЖЕО» може надавати ОСББ?
– Треба його спочатку створити. Адже послуги може надавати і приватний підприємець, який перебуватиме на єдиному податку. Якщо він виграє тендер. Прибирати прибудинкову територію він буде значно краще, ніж комунальники. І контролювати роботу двірників йому буде значно легше, ніж КП «ЖЕО». Він чітко знатиме, які роботи йому треба виконати, а я – за що оплачую послуги. приватні фірми чітко знатимуть, що обсяг виконаних робіт перед кожним будинком може бути різний. комусь, наприклад, треба виконати на замовлення п’ять послуг, а комусь менше. у якомусь будинку необхідно залатати п’ять метрів даху, а в іншому – сім.
– Яке відношення до перемоги над свавіллям місцевих владних структур відносно незаконно встановлених тарифів має ГО «Спілка безпеки управління «Антикорупція»?
– Та ніякого. Майже три роки за дорученням народного депутата України Ю. Кармазіна я разом з Заслуженим юристом України Павлом Барнацьким займаємось питанням щодо врегулювання справедливих тарифів та послуг ЖКГ. Виконано надзвичайно великий обсяг робіт. Насамперед, досягнуто прецеденту в Україні: ми спонукали Львівське обласне управління Антимонопольного комітету України подати позов щодо незаконних дій Дрогобицького міськвиконкому в суд.
Коментар Павла Барнацького. У травні 2012 року Львівський обласний суд зобов’язав Дрогобицьку міську раду підписати з кожним мешканцем угоду на надання якісних комунальних послуг та узгодити справедливі тарифи. Цей прецедентний судовий виграш породив ланцюгову реакцію: вже сьогодні перебувають на завершальному етапі визначення справедливих тарифів у Трускавці та розпочато аналогічні роботи у Бориславі.
На жаль, Дрогобицька міська рада досі не усвідомила всієї серйозності поставленого перед нею питання, граючись з вогнем, оскільки не виконала рішення судів і знову нахабно і цинічно намагається підвищити ціни за послуги ЖКГ. Саме вони й «породили» тих «грантоїдів» з «Антикорупції».
16 серпня 2012 року виконавчий комітет повторно прийняв незаконне рішення №340 «Про затвердження тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій», згідно якого тарифи без будь яких погоджень з громадськістю різко підскочили догори. Проект цього рішення було надруковано у одному з номерів газети «Галицька зоря». Це викликало хвилю гнівного обурення та спротиву серед місцевого населення. Аби змусити дрогобицьку владу виконати рішення суду та враховуючи незаконність дій дрогобицьких можновладців, ми скерували депутатське звернення на ім’я перших осіб держави. Завдяки нашим спільним діям влада призупинила виконання вищезгаданого рішення (дала задній хід) і не ввела в дію нові тарифи. Це дає нам можливість платити за старими тарифами.
У прес-релізі ГО «Спілка безпеки управління «Антикорупція» йдеться про антикорупційну експертизу проекту вищезгаданого рішення міської ради. Але де тут криється сама корупція в діях міської ради? Вона по суті діла не доведена. Корупція криється у вартості і в коштах тарифів. Але для цього треба було їх дослідити, аби встановити саму вартість розцінки тарифів. А що досліджували антикорупціонери, коли не мали відповідних документів? Проект рішення, який ще не набрав чинності (адже діють старі тарифи, прийняті попередньою владою)? Помилка міської ради полягає в тому, що вона чітко не вказала, коли дане рішення вступить в дію. На основі надрукованого в «Галицькій зорі» проекту рішення, де було вказано перелік обов’язкових послуг, експерти з «Антикорупції» стверджують, що міська рада затвердила якийсь обов’язковий перелік тарифів. Міська рада просто надрукувала перелік обов’язкових послуг, але їх не затвердила. То де тут, скажіть, криється корупція? До рішення виконкому має відношення лише додатки (перший, другий, третій), які подав завідуючий справами виконкому Євген Шильник на затвердження. Мовляв, ми можемо надавати мешканцям такі послуги, і надаємо їх. Тут немає ніякої корупції. Корупція криється у глибокому аналізі тарифів на додаткові послуги. Але таких документів громадській організації «Спілка безпеки управління «Антикорупція» міська рада не надавала. То що, скажіть аналізувалося? Газетний матеріал, який надали для ознайомлення громадськості? Ще раз повідомляю, сьогодні у Дрогобичі діють старі тарифи, проти яких ми і воюємо.
Прес-реліз із експертними оцінками „Антикорупції” міська рада має право проігнорувати. І аж ніяк у 10-денний термін не реагувати на зауваження цієї організації, яка 7 листопада цього року скерувала свій прес-реліз міській раді. І що? Де очікувані результати? А про те, що населення має право обирати саме ті послуги, які є необхідними для обслуговування саме одного якогось будинку (для іншого будинку такі види послуг не потрібні) громадські організації та політичні партії заявляли ще у 2009 році.
– Кажуть, що фірма «Тора» є грантовою?
– Так. І експертиза, і сам прес-реліз виконані під грант. Тож «грантоїди» з «Антикорупції» взяли за «халтуру» кошти, відзвітувавши «Торо» прес-релізом. От і все.
Вікторія Лишик
ТОП коментованих за тиждень