20 лютого минуло сто днів урядування нової владної команди у Трускавці. Однією з яскравих постатей цієї команди є Наталія Скибак, начальник управління розвитку міста.
До своїх посадових обов’язків Наталія Іванівна приступила 11 січня 2016 р., тобто півтора місяця тому. Звичайно, за такий короткий відрізок часу годі очікувати колосального прориву. Та все ж робляться конкретні справи, крок за кроком реалізуються плани. І, що важливо, на відміну від попередників робиться це без крикливого піару та самовихвалянь. Бо Наталія Скибак розуміє ціну слів митрополита Андрея Шептицького: «Не потоком шумних і галасливих фраз, а тихою, невтомною працею любіть Україну!»
Сьогодні спілкуємося з Наталією Скибак про її бачення розвитку нашого міста-курорту, про те, що вже зроблено і що ще планується зробити для реалізації програми «Трускавець-2020», яку трускавчани підтримали на виборах 2015 р.
– Пані Наталіє, розкажіть трішки про себе – що закінчували, де працювали і чому погодилися очолити управління розвитку міста…
– Після закінчення Трускавецької середньої школи № 1 я поступила до Львівського Національного університету імені Івана Франка на історичний факультет. Після його закінчення один рік працювала директором Єпархіального музею Самбірсько-Дрогобицької єпархії УГКЦ. Паралельно поступила на навчання і здобула другу вищу освіту за спеціальністю «банківська справа» (в Тернопільській академії народного господарства).
З 2004 року по січень цього року я працювала в «Приватбанку», з 2011 року займала посаду фінансового менеджера по малому і середньому бізнесу. Все, чого я в банківській сфері могла навчитися, що могла взяти для себе корисного, я навчилася.
Коли почалася передвиборча кампанія, то вирішила спробувати себе і в цьому. Я знала Андрія Богдановича Кульчинського і вирішила підтримати його. Підтримувала ще й тому, що ми з Андрієм Богдановичем однодумці в плані бачення розвитку Трускавця. Та й просто поважаю його як людину. Тому коли він запропонував мені працювати з ним після закінчення виборів, я погодилася.
– Чому Ви обрали саме управління розвитку?
– Мені цікавий цей напрямок роботи. Я працювала менеджером, а нова робота – це розвиток, управління і там потрібні менеджерські здібності. Посада керівника управління передбачає залучення інвестицій і це теж мені подобається. Бо є конкретні задачі, і в мене є бачення шляхів досягнення мети, вирішення цих задач.
Ніхто не народжується професіоналом. У всьому потрібен досвід. Історичний факультет дав мені вміння аналізувати. Історія циклічна і ми живемо в непростий час. Відчуття того, що є, як бути і як воно буде, в мене закладено інтуїтивно. А економічна освіта зобов’язує реально оцінювати ситуацію.
– Яким є Ваше життєве кредо?
– Не боятися ризикувати в житті. Все, що людина робить, вона має робити з любов`ю, тоді це буде справжнє і тоді буде добрий результат.
– Ваша посада передбачає, що Трускавець має розвиватися – і як місто, де живе біля 20 тисяч мешканців, і як курорт, де щороку оздоровлюються сотні тисяч гостей. Як Ви бачите цей розвиток?
– Однозначно я бачу паралельно розвиток міста з розвитком курорту. Не може курорт розвиватися, якщо місто буде занедбаним, і навпаки. Чим більше ми зможемо розвинути інфраструктуру міста, використовуючи раціонально кошти місцевого бюджету, залучаючи кошти фондів міжнародної допомоги та кошти державних і обласних програм співфінансування, а також залучаючи прямі інвестиції, тим конкурентнішим стане наш курорт!
Нам вдалося підготувати і подали 6 проектів на Державний фонд регіонального розвитку. Зараз до 4 березня ми готуємо понад двадцять проектів по співфінансуванню на конкурс мікропроектів Львівської обласної ради. Проекти стосуються нашої трускавецької лікарні, наших шкіл, садочків, установ відділу культури тощо.
Два проекти ми подали на конкурс Польської допомоги з розвитку Міністерства закордонних справ Республіки Польща «Польська допомога» та один проект на Фінський Фонд Місцевого Співробітництва (при посольстві Фінляндії в Україні).
Звичайно, не всі проекти пройдуть конкурс, але навіть якщо пройде кілька з них, то це вже буде залучення у трускавецький бюджет сотень тисяч або й мільйонів гривень.
Надзвичайно важливим для Трускавця у нашому розумінні є реконструкція курортного парку. Це стратегічний об’єкт для відпочивальників, а роботи потребують значних коштів. Тож ми готуємо матеріали і шукаємо партнерів з польського боку, щоб взяти участь у конкурсі проектів по транскордонній співпраці Польща-Білорусь-Україна.
Додам, що багато працюємо над Угодою мерів – асоціацією європейських міст, які зобов’язуються до 2020 року зменшити викиди СО2, розробити план заходів з енергозбереження та енергоефективності, щоб зменшити споживання паливно-енергетичних ресурсів, що в свою чергу є запорукою зменшення шкідливих викидів у атмосферу. Якщо ми напишемо план заходів, то для нас це буде додаткова можливість взяти участь у нових грантових проектах по енергозбереженню, свого роду дорожня карта для залучення інвестицій в цій сфері діяльності.
– Відносно проектів та залучення коштів зрозуміло, а як щодо промоції?
– Ми склали план заходів щодо промоції міста і 24 лютого його було представлено керівникам санаторно-курортних закладів. На цій зустрічі ми розказали про наше бачення розвитку туризму, запропонували вносити свої конструктивні пропозиції та запросили до активної співпраці.
Готуємося до VII Міжнародного медичного форуму у Києві 19-21 квітня, де ми будемо представляти Трускавець, тож зараз займаємося підготовкою матеріалів. Якщо якісь санаторно-курортні заклади з певних причин не зможуть взяти участь у цій виставці, то вони можуть надати матеріали, які ми поширимо на ній.
Ми хотіли б взяти участь в міжнародних туристичних виставках в тих країнах, звідки найбільше гостей відвідують наш Трускавець – це виставки в Баку (Азербайджан), Кишинів (Молдова), Мінськ (Білорусь), Ґданськ (Польща). Це наші пропозиції. Міська рада не може проплачувати поїздки за кордон, але якщо санаторно-курортні заклади спільно відправлять делегацію за кордон, то від цього буде ефект.
Участь у виставках – це добре, це плацдарм для знайомств, але це більше іміджева справа. Насправді ж ми багато працюємо й із тими людьми, від яких безпосередньо залежить приїзд людей до Трускавця – маю на увазі туроператорів і прес-тури. Вже відбувся візит туроператорів з Франції, Швейцарії, а минулого тижня до нас приїжджали представники львівських туроператорів та журналістів, був «24 канал». Нами було запропоновано створити спільний тур-продукт «Трускавець + Львів». Суть його полягає в тому, що клієнту пропонується 2-3 дні перебування у Львові і 7-10 днів у Трускавці. Львів є розкрученим брендом, тому продаючи на туристичному ринку Трускавець спільно зі Львовом, на мою думку, ми урізноманітнимо пропозиції та використаємо туристичні ринки, по яких вже працює Львів.
Для іноземців Трускавець дуже дешевий і тому треба робити певну «штормову атаку», щоб вони знали про нас і хотіли до нас їхати.
Але найбільшим ринком для нас є саме український ринок, тому ми повинні серйозно тут попрацювати. Тим більше, всі обставини складаються так, що багато людей через високий курс долара не поїдуть на відпочинок за кордон, а відпочиватимуть в Україні. Необхідно врахувати це і підготувати цікаві пропозиції в яких би поєднувалось оздоровлення з відпочинком, туризмом і спортом. У Трускавці на цей рік заплановано багато нових фестивалів, які висвітлюватимуть провідні національні телеканали. Це окрема тема – повірте, по фестивалях можна розповідати дуже багато.
Такими є наші перші кроки за цей короткий період часу…
– Чи доводиться Вам починати з нуля, чи Ваші попередники залишили якісь напрацювання? Бо самовихвалянь з їх сторони не бракувало…
– Жодних напрацювань нам не було передано! Жодного контакту! Жодного! І це свідчення їхньої «моральності» та того, як вони «дбали» про місто-курорт.
Все починаємо з нуля. Але, Богу дякувати, шукали і знайшли. Нам на блюдечку ніхто нічого не принесе, тому маємо самі їхати, шукати, стукати, добиватися.
Для прикладу, до нас в Ізраїлі ніхто не був. Поїздка в Ізраїль проходила в рамках нашої співпраці з Львівською облдержадміністрацією, з бюджету ми не потратили на це жодної копійки. 27 лютого до нас приїжджає прес-тур з Латвії, організований департаментом міжнародного співробітництва та туризму ЛОДА.
Попередня влада не працювала ні з Львівською ОДА (департаментом туризму), ні з управлінням розвитку туризму Львівської міської ради. Співпраці не було. Чому? Запитання до них. Ми ж у рамках нашої співпраці з ними за такий короткий час провели вже конкретні заходи, які я Вам назвала.
– Пані Наталіє, Ви пліч-о-пліч стояли з Андрієм Кульчинським у складній виборчій кампанії 2015 року, були його довіреною особою. Зараз певні сили відкрито воюють проти Вашої команди, прагнучи реваншу. Як збираєтеся реагувати на підлість, безпідставну критику, всю ту маячню, яку пишуть та поширюють на замовлення московських політтехнологів?
– Однозначно, що це неприємно. Та за свої вчинки і свої слова вони будуть самі відповідати. Адже є не тільки суди на землі, є ще й Бог на небі…
Моя мама любить казати: «Кожен, хто копає комусь яму, сам в неї впаде».
Щодо палок в колеса, то увага до моєї персони мене лише стимулює…
– Давайте подивимося в майбутнє. Яким бачите наш Трускавець через 10-15 років? Або хоча б у 2020 р.? Програма «Трускавець-2020» була просто фантастичною, але як її реалізувати на практиці?
– Програма «Трускавець-2020» – це цілі. Це ми повинні розуміти – є ціль, а є шляхи її досягнення. Над цим і працюємо.
В банку я звикла працювати так – є нормативи, є завдання, і ти сідаєш і працюєш. В органі місцевого самоврядування дещо по-іншому. В країні бардак, бюрократія на кожному кроці. Поки я не прийшла на цю посаду, не уявляла, що бюрократизм може аж так сповільнювати роботу.
В країні війна і про це теж не можна забувати. У світі відбуваються глобальні процеси, перерозподіл впливу, глобальні зміни. Це фактори ризику – їх треба враховувати.
Але попри те все є поставлені цілі. Наше місто має бути найкращим в Україні!
Ми повинні бути добрими господарями на своїй землі, використовувати своє багатство і популяризувати – як в притчі про таланти. Не треба закопувати таланти, треба їх розвивати.
Завжди маємо пам`ятати, що нас Бог обдарував цілющими водами. Зараз ми працюємо над промороликами, які будемо запускати по Україні для популяризації Трускавця. В планах – залучити іноземних дослідників і науковців, які б у співпраці з українськими науковцями популяризували результати досліджень лікувальних властивостей трускавецьких джерел, бо це треба виводити на міжнародний рівень.
Ми маємо робити ставку на нашу унікальність, на те, що в нас є…
Я закликаю громаду Трускавця бути активнішою. Не чекати, що хтось має для вас зробити, а спільно долучатися. Тільки в єдності сила!
– Пані Наталіє, чи важко бути у владі? І як сприймають Ваші успіхи та невдачі, безпідставну критику на Вашу адресу Ваші близькі, найрідніші Вам люди?
– Рідні, звичайно, переживають, вболівають, знайомі теж телефонують, запитують: «Ти бачила, що про тебе пишуть?» І підтримують, бо вірять в мене, а не в ту брехню, яку хтось замовляє, щоб творити негативну картинку про Трускавець.
Чи важко бути у владі? Я не відчуваю, що я у владі, не зациклююся на цьому. Я просто звикла завжди робити свою роботу і робити її добре. Посада не була моєю ціллю. Її запропонував мені Андрій Богданович. Але, раз так склалося, що я отримала цю посаду, то в міру своїх можливостей я готова викластися по максимуму, щоб досягти хороших результатів.
Спілкувався Володимир Ключак
ТОП коментованих за тиждень