25 березня 2015 року набрав чинності Закон України від 05 березня 2015 року № 247-VІІІ «Про внесення змін до деяких законів України щодо уточнення повноважень нотаріусів та особливостей реєстрації похідних речових прав на земельні ділянки сільськогосподарського призначення». Прийнятим Законом нотаріусів уповноважено здійснювати функції державного реєстратора прав на нерухоме майно у порядку та випадках, встановлених Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень». В Україні працює понад 7000 державних та приватних нотаріусів. Нотаріальна спільнота має своїх представників навіть у невеликих населених пунктах. Нотаріусу надано можливість проводити державну реєстрацію: – речових прав, похідних від права власності, на земельні ділянки сільськогосподарського призначення незалежно від нотаріального посвідчення договору, на підставі якого виникає таке право; – права власності на земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яке виникло та оформлено в установленому порядку до 01 січня 2013 року, одночасно з державною реєстрацією похідного від нього речового права на таку земельну ділянку. Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» доповнили статтею 4-2, у якій йдеться про наступне. Державна реєстрація похідного речового права на земельну ділянку сільськогосподарського призначення, право власності на яку виникло та оформлено в установленому порядку до 1 січня 2013 року, здійснюється одночасно з державною реєстрацією права власності на таку земельну ділянку (крім випадків, коли право власності на таку земельну ділянку вже зареєстровано в Державному реєстрі прав) на підставі заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, поданої власником чи набувачем відповідного похідного права, або уповноваженою ними особою, з урахуванням положень Закону. Державна реєстрація права власності на земельну ділянку сільськогосподарського призначення, у разі подання заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень набувачем похідного речового права на таку земельну ділянку, може здійснюватися без подання заявником документа, на підставі якого виникло право власності, в порядку, встановленому законодавством, за умови наявності інформації про зареєстровану земельну ділянку у Державному земельному кадастрі та до моменту автоматизованого перенесення до Державного реєстру прав записів (відомостей) про речові права та обтяження на земельні ділянки з Державного реєстру земель\”. Відповідно до роз’яснень Міністерства юстиції України з метою державної реєстрації похідного від права власності речового права на земельну ділянку сільськогосподарського призначення, особа, визначена ч.1 ст. 4-2 Закону, подає одну заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень щодо іншого речового права, у зв’язку з чим заявник сплачує лише за послуги з державної реєстрації іншого речового права. У разі, коли заявником разом з документами, необхідними для проведення державної реєстрації похідного речового права на земельну ділянку сільськогосподарського призначення, подається документ, що підтверджує виникнення права власності на відповідну земельну ділянку та/або витяг з Державного земельного кадастру, в якому міститься вся інформація, необхідна для проведення державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку, нотаріус проводить реєстрацію на підставі цих документів. Превагами нової системи реєстрації договорів оренди є: розширення за рахунок державних та приватних нотаріусів Миколаївської області кількості пунктів, де можна провести реєстрацію; ліквідація черг при реєстрації договорів оренди сільгоспземель; збільшення оперативності реєстрації і якості послуг за рахунок збільшення конкуренції та ліквідації корупційної складової; ліквідація корупційної складової за «пришвидшення процесу». Ліля Топорович начальник реєстраційної служби Трусквецького МУЮ
ТОП коментованих за тиждень