Сьогодні завершується VII Міжнародний фестиваль Бруно Шульца, який став масштабною подією в культурному просторі нашого регіону і не лише. Гості з Польщі, Ізраїлю, Німеччини, Австрії, США, Грузії, Фінляндії, Македонії та інших країн, видатні письменники, поети та перекладачі сьогодення, насичені сім днів ШульцФесту, семінари, виставки, презентації, дискусії – все це доводить, що організація фестивалю пройшла на дуже високому рівні.
«Трускавецький вісник» в рамках медіапідтримки фестивалю вже подавав репортаж про відкриття виставки «Фарширований короп» польського митця Станіслава Ожуґа в Художньому музеї Михайла Біласа у Трускавці, а зараз презентуємо ще один уривок ШульцФесту – з постановки спектаклю на основі творів Бруно Шульца.
8 червня на сцені Львівського академічного обласного муздрамтеатру імені Юрія Дрогобича було показано спектакль «Цинамонові крамниці». Театр Ляльки і Актора «Кубусь» з польського міста Кєльце представив глядачам екстракт шульцівської творчості. Хоча назва спектаклю нав`язує до однойменного твору письменника, та в спектаклі також використано фрагменти оповідань з циклу «Санаторію під клепсидрою» та листів Шульца. Чудове поєднання акторської гри, звуку та світла створювало химерне та незвичне враження мандрівки у внутрішній світ Шульца – світ, який без Фройда та знання життєвої історії митця зрозуміти важко. 12 сцен (включно з прологом та епілогом) презентували героїв Шульца – таких як страх, самотність, комплекси, біль, час, простір, дім. З більш конкретних героїв – панна Аделя, строга мама та зварений батько (у вигляді рака чи скорпіона) на тарілці, пес Німрод, миша.
Повна темрява, а на сцені – плями світла. Плями формують фігури, ніжка змінює мишу, голова ніжку. Крик переходить в шепіт, а єврейська мелодія на саксофоні завершується хрипом. В напруженій, страшній та дивній метушні появляються та зникають шульцівські образи. Вони поводять себе як хаотична думка, яку пробуєш зловити, а зловивши, не впізнаєш і бачиш щось інше, ніж очікував. Годинна вистава справляла враження складного твору класичної музики, після завершення якого настає дивне полегшення, незрозуміле блаженство від того, що твій внутрішній світ сприйняв та зрозумів світ, який здоровий глузд пояснити не може чи не хоче. Такий вже Шульц є – іншим він не буде.
Спектакль зібрав повний зал театру в Дрогобичі. Вистава йшла польською мовою, хоча перед сеансом глядачі отримали повну українську розшифровку тексту плюс інформацію про Шульца, спектакль, Театр Ляльки та Актора «Кубусь» і акторів цього театру. П`єса «Цинамонові крамниці» вже була представлена на 10 фестивалях та конкурсах в Польщі, Німеччині та Туреччині, в тому числі отримала Гран-прі на XVII Фестивалі Театрального Мистецтва в Рибніку.
Спектакль «Цинамонові крамниці» був лише одним з елементів насиченої програми ШульцФесту в Дрогобичі на 8 червня. Після культурознавчо-історичного семінару, після презентації нових публікацій та літературних зустрічей з Винничуком, Прохаськом та Жаданом учасники та гості Фестивалю зустрілися з Шульцом у театрі, щоб згодом взяти участь у факельному поході слідами дрогобичанина, котрий став цінним для рідного міста аж після смерті.
«Цинамонові крамниці» можна перекласти і як «Крамниці з цинамоном (корицею)», і як «Коричневі магазини». Це натяк на магазини навколо дрогобицької Ратуші, помальовані в такий колір і де дійсно можна було купити приправу корицю. У Шульца в кожному слові можна дошуковуватися по кілька значень, і все одно навряд чи хтось колись до кінця зрозуміє його внутрішній світ. Бо це світ дитини із спольщеної єврейської сім`ї, для якої Всесвіт був Дрогобичем, а Дрогобич – Всесвітом. Це світ іншої людини, ніж ми є зараз, світ іншого часу, простору, мислення.
Описуючи мерзенних тарганів чи блощиць, Шульц показував красу, а змальовуючи немудре в очах світу цього письменник та маляр розкривав цінність найменшої, найдрібнішої деталі – у світі, в людині, в свідомості. Спектакль «Цинамонові крамниці» від Театру Ляльки та Актора з Кєльц за мотивами творів Бруно Шульца вкотре підтвердив відомі тези «Весь світ – театр, а люди в нім – актори» та «Все на світі – суєта суєт, марнота марнот».
ТОП коментованих за тиждень