З якого віку можна вчити дитину іноземних мов? У який спосіб збільшити об’єм пам’яті? Як заохочувати дитину до навчання? Чому спів, забава з м’ячиком чи танці сприяють розвитку пам’яті? Що робити, якщо дитина вивчила погані слова і часто їх повторює?
Уже немовля має добру пам’ять. Навіть у віці 1 -2 років дитина може вивчати не тільки рідну мову, але й іноземну. Варто однак, щоб навчання відбувалося у формі гри, щоденних розмов, співу, спілкування з тими, хто добре знає мову або чужоземцями. Пропонується при вивченні іноземної мови, щоб один з батьків говорив виключно іноземною, (наприклад англійською), а другий рідною мовою. Тоді дитина асоціює мову з окремою особою. Найкраще вчити мову, коли вона є рідною для одного з батьків, тоді дитина не відчуває емоційної напруги в голосі, інтонації батьків і ще скоріше вчиться. Іншим способом вивчення мови є побут в іноземному середовищі. Це можливо, наприклад, на англомовному таборі, ведучими якого є англійці.
Щоб дитина вчилася, потрібною є похвала її зусиль. Слід часто висловлювати вголос позитивні зауваження про навчання дитини. Варто хвалити дитину за кожне вивчене слово, написану букву. Це дає їй стимул. Критика і часте виправляння, наприклад, наголосів, правильної вимови чи граматичних елементів веде до знеохочення і зневіри у власних силах.
Варто знати, що у нашому мозку за пам’ять відповідає багато структур. Це означає, що одну і ту саму інформацію можна вивчати різними способами. Наприклад, одна частина мозку добре закодовує знання, коли вони асоціюються з якимось кольором, інша – коли є асоціація з приємними почуттями, ще інша пов’язує інформацію з формою і простором. Що це на практиці означає? Краще запам’ятовуємо, коли букви, цифри є дуже великі і розміщені у центральних місцях, наприклад, на середині зошита, холодильника, на стіні. По друге, якщо навчання відбувається у атмосфері миру, радості, сміху, відпочинку, скоріше запам’ятовуємо і у відповідний час зможемо собі усе пригадати. Навіть якщо дитина забула те, що вчила, у пам’яті залишається слід вивченої інформації. Тоді повторне навчання буде коротше і більш ефективне.
Що ще варто робити, щоб збільшувати об’єм пам’яті? Варто подбати про одночасний розвиток обох півкуль мозку. Ліва частина відповідає за вивчення чогось напам’ять і розуміння різних правил. Права півкуля дбає за творчий розвиток людини. Одна йде в парі з другою. Об’єм однієї збільшується відповідно до об’єму другої, тому коли дитина втомиться вивчати віршики чи букви, варто подбати, щоб спів, танець, малювання чи гра з м’ячиком були такими ж за тривалістю. Танець дитини чи слухання музики – це не втрата часу, це мудра турбота про праву півкулю мозку і розвиток творчих здібностей. Після такої приємної процедури дитина скоріше вивчає віршики чи букви.
Для дитини усе, що вона робить, є навчанням. Найкращий метод – це наслідування батьків чи старших братів і сестер та повторення побаченого і почутого. Діти з особливою увагою вчать усе, що рідкісне і сказане з великою емоційною напругою. Якщо хочемо, щоб дитина не повторювала поганих слів, варто не акцентувати на цьому уваги і не карати її. Дитина добре спостерігає нашу реакцію і відповідно до неї діє.
Основою для доброго навчання є тепло, ніжність, делікатність і любов з боку батьків. Поцілунки мами і обійми тата є найкращим стимулом, щоб повірити у свої сили і з цікавістю пізнавати світ.
Олександра Козанкевич, психолог БФ «Карітас» СДЄ УГКЦ, газета “З любов’ю у світ”
ТОП коментованих за тиждень