Цю тему нашим читачам висвітлить директор Стрийського місцевого центру з надання безоплатної воринної правової допомоги Марія Николаїшин.
Ініціатива та бажання здійснити зміни
Люди повинні прагнути брати участь у процесі прийняття рішень задля досягнення змін в громаді. Часто ініціатива виходить від громадян у тому випадку, коли вони відчувають, що наслідки ухвалених владою рішень безпосередньо впливатимуть на їх життя. Особливо, якщо є досвід у громади, коли її рекомендації враховувалося владою при прийнятті управлінського рішення.
Відданість справі
Громадяни мають бути наполегливими та відданими справі. Також вони повинні не здаватися після першої невдачі. Інколи буває, зазнали поразки – і вже відходять від справи, від лобіювання вирішення певної проблеми. В такому випадку сильним має бути лідер, котрий гуртує активістів навіть під час першої поразки. Роль внутрішніх експертів теж важлива. Вони з власного досвіду мали би роз’яснити усім ініціаторам акції, що основне – терпіння та настирливість, а також фаховість у підході.
Знання методів участі громадськості
Всі зацікавлені сторони мають бути поінформовані про методи участі громадськості, особливості їх впровадження та потенційні результати.
Знову ж таки – лідер тут мав би координувати усю процедур залучення громади. У нього повинен бути план на папері та в голові. І чим детальніше все розписано, тим менше кроків до непередбачуваності.
Обізнаність/Освіта
Громадяни повинні бути обізнаними зі своїми правами та обов’язками щодо співпраці з владою та впливу на процес прийняття рішень. Саме так, обізнані. І тому робоча група, котра проводить певну акцію і хоче залучити якомога велику кількість осіб повинна ознайомити громадян із правами особливо із „правом впливу”. Це робиться також і для того, щоб громада не була розгубленою, щоб впевнено крокувала разом із ініціаторами заходу до вирішення проблеми.
Співпраця з місцевою владою
Представники місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування повинні навчитися спілкуватися з громадянами, бути неупередженими та ставитись з розумінням до їхніх потреб. Це можливе внаслідок постійного спілкування влади та громади через круглі столи, інформаційні засідання, відкриті трибуни.
Кожна із зацікавлених сторін має досягти успіху
Люди активно братимуть участь у процесі розробки та впровадження політики за умови, що проблема стосується їх безпосередньо або вони отримають певні переваги від її вирішення. Переваги ж повинні отримати як громадяни, так і місцева влада. Зрозуміло, що при умові фахового підходу до вирішення проблеми та готовності сторін йти на компроміс досягти такої ситуації буде легше.
Планування та впровадження
Всі зацікавлені сторони повинні співпрацювати для того, щоб без перешкод спланувати та здійснити зміни. Вміле управління акцією та всією командою дасть можливість чітко спланувати не лише її проведення, але й розвиток подій після закінчення самого процесу. Важливість планування полягає ще й в тому, щоб визначити ризики та мінімізувати їх вплив на розвиток подій таких важливих для вирішення нашої проблеми.
Прозорість
Усі зацікавлені сторони повинні бути чесними щодо кроків, до яких вони вдаються з метою здійснення впливу на проблему. Особливо прозорою у своїх діях має бути місцева влада. Замовчування чи неповне розкриття проблеми недопустимі в даному випадку. Чесно, без перебільшення має висвітлювати проблему і громадська організація. Обидві сторони: влада та громадські організації – повинні свої аргументи базувати на чітких однозначних фактах, котрі не можна трактувати двояко. Кожен крок на вирішення проблеми повинен бути донесений до громади. Саме тоді зростатиме довіра громади як до влади, так і до громадських організацій та їх партнерів – бізнесу та ЗМІ.
Гнучкість
Гнучкість також є одним з основних компонентів конструктивної участі громадськості. Влада та громадськість повинні вміти домовлятися та співпрацювати з протилежною стороною. В даному випадку важливу роль тут відіграватиме дипломатичність сторін та вміння розуміти і чути одне одного. Небажання вислуховувати пропозиції, постійні пошуки винуватого приведуть далеко не до конструктивного вирішення проблеми, а поглиблять її.
Марія Николаїшин, директор Стрийського місцевого центру з надання безоплатної воринної правової допомоги
ТОП коментованих за тиждень