До закінчення літа, а відтак і курортного сезону, залишилося три тижні. Але вже можна підводити риску і виділити позитивні та негативні моменти сезону. 95% завантаження на курорті – так звітує міська рада. Більше 70 тис. чол. відвідало курорт в літній період. Це щодо кількості відпочивальників. Ніби ейфорія. Але кількість – це не завжди якість. Головна ціль – не збільшення кількості туристів, а створення комфортних умов для відпочинку.
Трускавець був, є і залишається оздоровчим курортом. Health Tourism – оздоровчий туризм, колись це називали «Трускавець-Здруй». Основна мотивація – оздоровлення. Цей сезон показав, що Трускавець сприймають як курорт, місце, де знижується рівень страху, укріплюється імунна система, де присутні природні лікувальні фактори, які покращують моторику і функціональні системи організму під наглядом лікаря. Це основне, на чому тримався, тримається і буде триматися наш курорт.
В розпалі курортного сезону у Трускавці появилися групи дітей, що стало новим для Трускавця, так звані «літні дитячі табори». Термін перебування таких груп – 10 днів, основна мотивація – вивчення мов (англійська, французька, іспанська, польська) методом порівняння. Особливо хочеться висловити подяку керівникам пансіонату «Жасмін», санаторію «Шахтар» та готелю «Бескид», і традиційно готельно-курортному комплексу «Карпати», де з розумінням керівники оздоровниць віднеслись до дітей. Правда, обслуговуючий персонал в деяких оздоровницях та в деяких випадках не завжди був готовий до спілкування з дітьми, які спілкувалися п’ятьма мовами.
Доброю новиною для Трускавця було проведення у Трускавці виїзного засідання комітету Верховної ради України з питань молоді, туризму та спорту, де зібралися державні чиновники, депутати Верховної ради, представники обласної та районних і міських рад Львівщини та обговорили питання розвитку туристичної галузі на прикладі міста Трускавець. Також було винесено питання про створення Національної туристичної адміністрації в складі міністерств, яка б займалася формуванням та реалізацією стратегії розвитку туризму, а також державною політикою в галузі туризму. Це великий плюс для Трускавця.
Але великим мінусом цього засідання було те, що в ньому не брали участі основні гравці, які здійснюють діяльність на території Львівської області в сфері туризму. Зокрема, це представники приватних туристичних агенцій, також чомусь не були запрошені представники асоціації екскурсоводів України у Львівській області і провідні туристичні оператори Львівщини – їх державні чиновники проігнорували. Адже основна мотивація даного заходу – впровадження державного регулювання в галузі туризму, зокрема створення не тільки національної агенції, але й національних туристичних офісів – організацій, які займатимуться маркетинговою та рекламною діяльністю для створення позитивного туристичного іміджу країни, просування національного туристичного продукту. Це дає в руки чиновникам неабиякий карт-бланш.
На даному засіданні вперше прозвучали основні назви моделі розвитку Трускавця. Це Трускавець як рекреаційно-відпочинкова зона – для стимуляції такої зони має бути «виділення державою грантових коштів, тобто, безповоротної фінансової допомоги на співфінансування інноваційних та ефективних проектів, які направлені на підвищення конкурентоздатності регіонального туристичного продукту». Для цього навіть пропонують створити державний фонд стимулювання туристичної галузі, по простому, здійснити дерибан державних грошей через галузь туризму, де прості виконавці і ті, що дійсно займаються прийомом туристів, тобто приватні фірми, до уваги не беруться.
Ще один варіант – Трускавцю пропонують назву «вільна туристична зона». Основна мотивація – це стимулювання даної зони через грантові кошти держави із залученням коштів інвесторів.
І один, і другий варіант для Трускавця не підходить. Обидва варіанти бездарно «здерті» з закону про курортополіс Трускавець і на даному етапі, коли Україна знаходиться в стані війни, забирати кошти в держави – це злочин.
Ці варіанти порушують основний економічний принцип платежеспроможності – не трать більше грошей, ніж заробляєш. Скупість і захланність – одні з головних семи гріхів. Так можна сказати про тих, хто писав ці зміни, вносив правки на виїзне засідання Комітету Верховної ради України.
До речі, на тому засіданні прозвучав момент про внесення змін до Закону України «Про курорти», правда, конкретно не було вказано які статті потребують змін. Співголова Комітету в справах молоді та спорту Верховної ради України та члени цього комітету готують державну програму розвитку туризму до 2025 року, яку повинна прийняти ВРУ в січні 2016 року. Хотілося б познайомитися з цією програмою і дізнатися, хто її готує. Дані документи повинні проходити громадське обговорення. Інакше все це – просто піар. Комітет поставив галочку про роботу…
Негативним моментом даної зустрічі було і те, що на ній не піднімалося питання про проведення санітарно-епідеміологічної експертизи мінеральних вод на курортах Львівщини, а також проведення експертиз проектів про оголошення природних територій Львівщини курортними.
Державні чиновники і депутати всіх рівнів, в тому числі і Трускавецької міської ради, думали про все, що хочете, тільки не про місто. В їхніх головах гуляло слово «промоція». Але стаття 10 Закону України «Про курорти» говорить, що «проекти оголошення природних територій курортними підлягають державній екологічній і санітарно-гігієнічній експертизам, які проводяться відповідно до законів України «Про державну екологічну експертизу» і «Про забезпечення санітарного та епідемічного населення». Останній раз у Трускавці це проводили в 1981 році.
Державні програми – це добре, як і зміни до закону про курорти, а також проведення промоцій за державні гранти (безповоротна державна допомога, за яку не треба звітуватись). Але Трускавець без джерел не є курортом. Трускавець – понад усе! Мінеральні джерела повинні належати громаді міста! Не ЗАТ, не ПрАТ, не створення спільного підприємства щодо видобутку мінеральних вод, з однієї сторони засновником якого буде міська рада, а з другої дядько з Берибендєєвки, який себе асоціює з ПрАТом і стверджує, що надкаптажні споруди та бювети є його власністю…
У Трускавці визріла проблема перезавантаження експлуатаційних запасів мінеральних вод курорту (побудова нового приміщення бювету, а також заміна трубопроводів для подачі мінеральних вод з джерел та свердловин). Все це можна зробити, створивши зовсім нову службу, міську службу моніторингу, яка слідкуватиме за станом гідробази та навколишнього середовища. Це основне рішення, яке є нагальним для теперішнього курорту. Створення такої служби дасть можливість наповнювати бюджет міста і нормально функціонувати всій міській господарці. Джерела як власність громади – основне джерело благополуччя Трускавця.
Віктор Пиців, голова незалежної профспілкової організації «Тур-сфера»
ТОП коментованих за тиждень