Непрофесійні дії нинішньої міської влади допекли, до певної міри, усіх дрогобичан. Розбиті дороги, розбазарювання комунального майна, хаос навколо ринку, вакханалія у містобудуванні, необґрунтоване підняття тарифів… Це вже не тимчасові незручності, а шлях до паралічу міста. Міська влада замість того, щоби виправляти становище, твердить, що все йде за планом. Громада хотіла би побачити ці плани.
Складними на даний час є стосунки мешканців міста з будинковими управами. Вони характеризуються високим рівнем конфліктності, великою кількістю судових спорів, зростанням вартості послуг. Основним у даному питанні стає не надання якісних послуг та врегулювання їхньої вартості, а збір коштів на утримання і обслуговування комунальних підприємств. Це призводить до того, що будинкові управи не зацікавлені у якості надання послуг, а тільки у зборі коштів навіть за ті послуги, яких не надають. Така політика призвела до повної деградації цих підприємств, і ставить мешканців міста у становище платника за будь-що. У свою чергу, дрогобичани справедливо відмовляються платити за ненадані або неякісно надані послуги та необґрунтовані тарифи.
Громадське об’єднання «Дрогобицька громада» вже більше ніж півроку займається тим, що вимагає від Дрогобицької міської ради врегулювати питання оплати за послуги з утримання будинків і прибудинкових територій, бо прийняті на сьогодні нормативно-правові акти виконавчого комітету грубо порушують вимоги чинного законодавства та права мешканців міста.
Нами було доведено, що виконавчий комітет Дрогобицької міської ради, приймаючи рішення №167 від 24.06.2009 р. та №281 від 17.09.2009 р., керувався вже недіючою на той час відповідною Постановою Кабінету Міністрів України. У підсумку мешканці міста фактично позбавлені права самим обрати необхідні їм послуги, ознайомитись і перевірити тарифи та на основі законодавчих норм владнати свої стосунки з будинковими управами. Керівництво міста вирішило зґвалтувати громаду.
Прокуратурою міста внесено протест на дані рішення виконкому, але на нього реагують знову по-чиновницьки: відбуваються відпискою, що це прикра «технічна помилка», і все відповідає законодавству.
Ми маємо безліч звернень мешканців про порушення вимог закону. Здійснюємо заходи для перевірки дотримання законодавства. Через звернення до Кабінету Міністрів України, подання прокурора добиваємося проведення громадської експертизи щодо законності процедури підготовки та прийняття рішень виконкому. В результаті експертизи виявлено значні порушення:
– нібито у всіх будинках міста проведені громадські слухання, збори і буцімто всі мешканці погодились з переліком послуг та їх вартістю, запропонованих будинковими управами. Нами зібрані дані, що спростовують це. Працівники будинкових управ сфальсифікували відповідні документи про буцімто проведені зустрічі, втративши при цьому будь-який здоровий глузд. Для прикладу: два працівники будинкової управи №3 десятого вересня минулого року провели збори … в 36(!) будинках на вулиці Стрийській від №2 до №459, а на цих зустрічах був присутній аж 71 чоловік, і вони прийняли рішення за тисячі мешканців цих будинків. При цьому, нібито проводячи збори, людям доводили законодавчі документи, які вже на той час не діяли. Влада, долаючи протест прокурора, доводила, що це не так, що мова йде лише про прикру «технічну помилку». Хто понесе відповідальність за таке знущання над законом і громадою?
– тарифи сформовані з грубим порушенням, встановлені «на око». Візьмемо для прикладу оплату за прибирання прибудинкової території, вартість якої становить від 18 до 27,5 копійки за квадратний метр у різних будинкових управах. За що ми сьогодні платимо, якщо у місті за жодним будинком не закріплена прибудинкова територія? Як розраховувалась конкретно вартість даної послуги по конкретному будинку?
– за освітлення місць загального користування ми платимо від 8 до 9,1 копійки за квадратний метр у різних будинкових управах. Ми провели прості розрахунки і, враховуючи ідеальні умови (кожна сходова клітка освічена упродовж десяти годин на добу), а також витрати на обслуговування, яких ніхто ніколи не здійснює, прийшли до висновку, що тарифи завищені майже утричі.
– тарифи на поточний ремонт внутрішньо-будинкових систем розраховано на основі щорічного ремонту в обсязі семи відсотків по кожному будинку. Скажіть, у скількох будинках фактично проведені такі роботи?
Таких прикладів можна наводити буквально по кожній послузі. А де затверджені рішенням виконкому періодичність і терміни надання послуг? Копія такого рішення є невід’ємною частиною договору про надання послуг. Частина наведених фактів свідчить про порушення вимог чинного законодавства та незаконне вимагання коштів.
Результати експертизи доведені до керівництва міста та прокуратури. Згідно Порядку сприяння проведенню експертизи діяльності виконавчої влади, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України №976 від 5.11.2008 р., виконавча влада повинна була довести дані до громади, розглянути пропозиції громадського об’єднання, що проводило експертизу, розробити заходи за результатами експертизи, письмово їх довести до громадського об’єднання, що проводило експертизу, й інформувати про це Кабінет Міністрів України. Встановлено відповідні терміни. Дрогобицька міська рада ігнорує дане законодавство.
На сьогодні питання житлово-комунальної сфери є одним із основних болючих проблем нашого міста. Наше завдання – не лише показати бездіяльність влади і нецільове використання коштів мешканців. Ми хочемо, щоб ці кошти конкретно використовували на підтримку житлового фонду, а при нинішній системі цього досягти неможливо. У місті настала нагальна проблема змін у житлово-комунальній системі. Це повинна бути комплексна система, а не тільки спроба скинути з себе обов’язки і змушувати мешканців створювати об’єднання співвласників багатоквартирних будинків (ОСББ). Смішно, але це наполегливо рекомендують зробити у будинкових управах. Довели все до ручки і пропонують мешканцям вихід.
Вважаємо, що необхідно підготувати програму, визначити механізми врегулювання даного соціально важливого питання, а саме:
– реформування будинкових управ як громіздких структур без відповідної бази, а з системою значних невиробничих затрат;
– створення невеликих профільних приватних чи комунальних підприємств з надання конкретних послуг;
– організація ОСББ згідно окремо розробленої мінімум п’ятирічної програми;
– вирішення питання функціонування відомчих будинків (що б ми не говорили, але в цих будинках живуть дрогобичани);
– створення на базі департаменту міського господарства структури із забезпечення виконання даної програми, а не органу, який займається відписками на звернення мешканців.
Своє бачення даної програми ми готуємо. Якщо у дрогобичан є певні пропозиції, готові до співпраці.
Ми змушені звернутися до Кабінету Міністрів України та в Генеральну прокуратуру України щодо прийняття заходів з дотримання чинного законодавства в сфері надання послуг з утримання будинків і прибудинкових територій. Влада сподівається ще пересидіти декілька місяців і втекти безкарно. А хто буде проводити перерахунки за незаконно зібрані кошти, відповідати за порушення законодавства?
Як законодавчо мешканці міста можуть врегулювати свої стосунки з будинковими управами? Насамперед:
– будинкові управи повинні запропонувати перелік послуг, які вони можуть вам надавати, ваше право обрати необхідні й відмовитись від неякісних;
– будинкові управи розраховують тарифи на обрані вами послуги, які ви маєте право перевірити та погодити, тарифи розраховуються окремо по кожному будинку, в залежності від запланованих послуг, а не як зараз;
– після цього обраний перелік послуг та тариф по кожному будинку затверджується рішенням виконкому, і на цій основі заключаються договори з мешканцями будинку.
Конкретні консультації та допомога нами буде надаватись згідно ваших звернень.
Що дає можливість у цьому конкретному випадку та в інших вести себе саме так міській владі? Це відсутність громадської думки та позиції. У нас тільки інколи відбувається сплеск громадського настрою, а влада цим користається.
Звернімось до досвіду Львова. Громадські активісти змусили владу врегулювати питання надання послуг на утримання будинків згідно вимог діючого законодавства. Порівняймо, як любить твердити наша влада, вартість послуг. Скажімо, у Львові вартість вивезення одного кубічного метра побутового сміття в залежності від виконавця становить від 13,3 до 19,5 гривень, а в Дрогобичі – 34,42 гривні. У Львові проблема з цим видом послуг не менша, ніж у нас. Дешевшою є і вартість водопостачання. Підняття тарифів проходить за підсумками громадських слухань.
Богдан Юзефів, голова ГО «Дрогобицька громада»,
часопис «Тустань»
ТОП коментованих за тиждень