Нещодавно набув чинності закон України, який мав би усунути надмірне державне регулювання у сфері автомобільних перевезень та захистити права водіїв від надмірних апетитів працівників ДАІ. Про деякі особливості Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо усунення надмірного державного регулювання у сфері автомобільних перевезень» розмовляємо з юристом Володимиром Шепетьком.
– Пане Володимире, з якою метою приймався новий закон?
– Найперше: скасовано обов’язковий техогляд, відмінено вимогу про наявність у водія маршрутного листа на нотаріально посвідченої довіреності на право керування автомобілем.
– Здавалося б життя водіїв має значно покращитися. Проте, відомо, що до судів і далі надходять численні скарги щодо порушення прав водія з боку працівників ДАІ. Як протистояти свавіллю на дорогах?
– Перше, що слід пам’ятати водієві, котрого працівники ДАІ звинувачують у порушенні, що не все виглядає так трагічно, як вони намагаються його в цьому переконати. І зовсім не обов’язково їх милість треба компенсувати «зеленою» валютою, якщо ви не вчиняти правопорушень.
Друге: з будь-якого тупика є вихід, навіть якщо працівник ДАІ вже складає протокол про вчинення вами правопорушення. Для цього слід запам’ятати кілька простих правил.
Якщо вас зупиняють, ніколи не виходьте з машини і не біжіть до «даішника», спокійно очікуйте працівника ДАІ, ваша спокійна і впевнена поведінка буде найкращим захистом від безпідставних звинувачень.
Ніколи не віддавайте в руки працівникам свої документи, вам достатньо показати їх на відстані, достатній для сприйняття тексту. Якщо працівник ДАІ висловлює свої сумніви у дійсності документів і просить їх передати, щоб «подивитися поближче», можете запропонувати йому перевірити усі відомості про вас і про автомобіль у базі даних ДАІ.
Також під час зупинки автомобіля працівником ДАІ слід задати перше «незручне» запитання: «Яка причина зупинки?» Такої причини, як «перевірка документів», не існує. Ви вправі відмовити працівнику ДАІ, котрий після зупинки починає інвентаризацію автомашини на наявність у ній вогнегасника чи аптечки.
Якщо ви не вчинили правопорушення, але працівник ДАІ просить вас підписати протокол «для галочки» і переконує, що «вам за це буде лише попередження», не варто бути такому довірливому і сподіватися на щирість з боку «даішника». Щоб не отримати пізніше «лист щастя» із виконавчої служби, варто бути наполегливішому в захисті своїх прав.
Якщо працівник ДАІ відверто провокує вас і звинувачує у вчиненні правопорушення, то варто повідомити йому зачекати, доки ви зателефонуєте знайомому юристові і отримаєте консультацію щодо дальших дій. Це повинно «охолодити» надто гарячого «даішника» і змусити його до конструктивнішої розмови.
– А якщо такого знайомого юриста у водія нема?
– Можна зателефонувати мені за номером мого мобільного телефону 097 080 68 72.
– Якщо ж протокол усе-таки складений, як тоді поводитися водієві?
– Тоді у протоколі слід чітко написати: «з протоколом не згідний, свідки вчинення правопорушення відсутні». Не варто відмовлятися від підпису, інакше працівник ДАІ зупинить будь-яких двох інших водіїв і запропонує їм підписатися у протоколі. Проте, навіть і в цьому випадку їх підписи свідчитимуть не про факт вчинення правопорушення, а лише про факт відмови від підпису.
Але якщо навіть протокол складений і скерований до виконавчої служби чи до суду для прийняття рішення по суті, якщо ви впевнені у своїй невинуватості, то грамотно складена скарга дозволить захистити ваші права, і для вас це буде менше витратним і надійнішим виходом з ситуації.
Розмовляв Василь Кирилич, газета “Франкова криниця Підгір’я”
ТОП коментованих за тиждень