Задля продовження кредитного співробітництва з МВФ Уряд спільно із фахівцями Фонду переглянув зміст Меморандуму про економічну і фінансову політику. Виконання положень нового Меморандуму дасть змогу до кінця 2016 року залучити додатково $1,3 млрд. дол. фінансової підтримки від Фонду. Але головними досягненнями виконання умов Меморандуму мають стати спрощення ведення бізнесу, посилення захисту прав власності, підвищення ефективності боротьби з корупцією і управління державними підприємствами, зміцнення фінансової системи країни. Ми зібрали суттєві новації документу, які залишилися поза увагою ЗМІ.
Фінансова система
Уряд зобов’язався підтримати законопроект, у якому прописуються основні принципи реструктуризації валютних іпотечних позик, що їх позичальники не в змозі обслуговувати належним чином через погіршення власного матеріального становища. У Меморандумі прямо вказується, що цей законопроект буде спрямовано на захист прав та інтересів фізичних осіб, які зможуть довести наявність у них фінансових труднощів. Реструктуризація має поширюватися на позичальників, чий розмір кредитів станом на кінець грудня 2013 року не перевищував 2,5 млн. грн. (близько $150 тис.) і які мешкають в приміщеннях, що є предметом іпотеки та єдиним місцем проживання. Також в законопроекті міститиметься вимога до банків створювати незалежний і надійний механізм роботи зі скаргами клієнтів.
До кінця жовтня 2016 р. мають бути ухвалені законодавчі акти «для припинення стягнення деформуючого податку з готівкових валюто-обмінних операцій».
Дерегуляція і захист бізнесу
До кінця листопада має бути ухвалений Закон «Про бізнес-омбудсмена». До кінця грудня 2016 року Уряд має переглянути всі чинні законодавчі норми, які впливають на бізнес, та підготувати рекомендації щодо скасування положень, що необґрунтовано утискають суб’єктів господарської діяльності. В Меморандумі також зафіксовано зобов’язання України ухвалити законодавчі акти, що дозволять легалізувати видобуток бурштину.
Боротьба з корупцією
Уряд задекларував низку заходів, які дадуть змогу підвищити ефективність боротьби з корупцією. Найближчим часом мають бути ухвалені зміни до законодавства про запровадження трирівневої системи: звітності про підозрілі операції (за визначенням FATF), звітності щодо грошових операцій і міжнародних грошових переказів і обов’язкової звітності про операції з високоризиковими юрисдикціями і політично значущими особами.
Після закінчення кампанії з електронного декларування громадськість отримає відкритий доступ до поданої звітності через єдиний інтернет-сайт.
До кінця листопада Уряд зобов’язався подати до Верховної Ради законопроект, що має забезпечити можливість для НАБУ застосовувати широкий спектр методів розслідування, а також захистити від витоку інформацію про ведення слідства до його завершення відносно НАБУ. Громадськості буде забезпечено вільний доступ до щоквартальної статистики корупційних діянь, пов’язаних з високопосадовцями, які підпадають під юрисдикцію НАБУ. Уряд також зобов’язався сприяти ухваленню законодавчого акту щодо створення спеціалізованого антикорупційного суду.
Управління державною власністю
Уряд підвищить ефективність управління державними активами. До кінця жовтня мають бути призначені незалежні наглядові ради принаймні на п’ятьох великих державних підприємствах, а до кінця грудня – ще на десятьох. До кінця жовтня буде завершено підготовку і оприлюднено звіти про аудиторські перевірки двадцяти великих підприємств державної форми власності, а ще через два місяці – Уряд відзвітує про перевірки інших тридцяти великих держпідприємств. Крім того, ФДМУ посилить співпрацю з правоохоронними органами щодо перевірки інформації учасників конкурсів з продажу державного майна.
Тим часом нині з’являється чимало спекулятивних публікацій щодо змісту Меморандуму про співпрацю з МВФ. Ми зібрали і спростували найпоширеніші маніпуляції окремих політиків.
Міф 1. Підняття пенсійного віку
У Меморандумі йдеться про необхідність пенсійної реформи, а не про підвищення пенсійного віку. Зокрема, віце-прем’єр Павло Розенко так прокоментував це питання: «Наша позиція абсолютно чітка і принципова – сьогодні ми не підемо на підвищення пенсійного віку для наших співгромадян. Це питання можна буде розглядати лише у перспективі: після того, коли ми підвищимо рівень і якість життя українців».
Міф 2. Подальше підвищення комунальних тарифів
Тарифи піднято максимально, і ніяких інших підвищень не буде. Це тема, на якій спекулюють політики, нагнітаючи страхи, як-от про «масове відбирання квартир за борги ЖКГ», «проблеми з субсидіями» і т.д. У Меморандумі йдеться про те, що тарифи і надалі залишатимуться на рівні повного покриття витрат.
Міф 3. Розпродаж сільськогосподарських земель
У Меморандумі йдеться про необхідність земельної реформи. Поки що вона не оформлена законодавчо. Верховна Рада продовжила мораторій на продаж сільськогосподарських земель ще на рік. Однак це не вирішує головних проблем. Згадуваний мораторій діє вже 14 років. Саме за цей час у нас з’явилися земельні олігархи. За ці роки 1 мільйон людей, що мали земельні паї, пішли з життя, так і не скориставшись ними. І більшість цих паїв не переоформлено на спадкоємців.
Міф 4. Ліквідація спрощеної системи оподаткування
Уряд презентував новий податковий кодекс, в якому закріплено спрощену систему оподаткування. Уряд має намір покласти край використанню спрощеної системи, як схеми мінімізації сплати податків, що її використовують великі компанії, а також ужити заходів для боротьби із такими порушеннями.
Міф 5. Продаж стратегічних підприємств
В Меморандумі зафіксовано зобов’язання приватизувати підприємства, що їх Фонд держмайна уже запланував до приватизації впродовж 2016 року: ОПЗ, ряд обленерго та ін. Ніяких інших підприємств Україна не зобов’язується приватизувати. Головне завдання – знайти для підприємства, що приватизується, реального стратегічного інвестора, здатного запустити виробництво.
Міф 6. Умови Меморандуму ставлять під удар Ощадбанк
В Меморандумі сказано, що всі банки мають працювати в рівних умовах, а це, на думку окремих коментаторів, нібито може нашкодити Ощадбанку. Мовляв, якщо влада виконає цю вимогу, то державний Ощадбанк позбудеться своєї основної переваги: вкладники цього банку начебто не зможуть отримати від Фонду гарантування депозитів 100% компенсації за вкладами, якщо банк буде визнано неплатоспроможним. Але Ощадбанк – це надійна фінансова установа, стійкість якої забезпечує держава. До того ж, як показує практика, більшість клієнтів приймає рішення розміщувати свої кошти у банку, виходячи з якості його сервісу, розміру відсоткової ставки, надійності акціонерів, а зовсім не ліміту гарантування Фондом. Інакше вже зараз 100% депозитів фізичних осіб було б розміщено в Ощадбанку.
Міф 7. Закриття лікарень
Одна з головних «страшилок» стосується закриття лікарень. В Меморандумі сказано наступне: «Задля поліпшення ефективності системи охорони здоров’я та якості послуг населенню, Уряд впроваджуватиме реформи в напрямку до більшої децентралізації, більшої автономії управління лікарняними закладами та переходу від фінансування системи на основі кількості ліжок до її фінансування на основі надаваних послуг. Відповідний закон буде схвалено до кінця грудня 2016 року». Себто реформа передбачає не закриття лікарень, а їх перепрофілювання і спеціалізацію. Уряд планує запровадити три рівні медицини: первинна допомога, заклади, що надаватимуть допомогу на міжрайонному рівні (там здійснюватимуть прості операції), та спеціалізовані медичні заклади. До них дійсно доведеться їхати в обласний центр. Але там людина зможе отримати висококваліфіковану медичну допомогу. В кожній області буде сучасний медичний центр з відповідним обладнанням і висококваліфікованими лікарями. Пріоритет Уряду – підвищити якість надання медичної допомоги. Нова система дасть змогу ефективно використовувати бюджетні кошти і підвищити якість послуг.
Міф 8. Закриття шкіл
В Меморандумі йдеться про:
– подальшу оптимізацію мережі шкільних закладів за рахунок закриття малих шкіл та переведення учнів до шкіл, що краще обладнані;
– більшу адресність фінансової допомоги учням та вихованцям навчальних закладів за рахунок вдосконалення перевірки їхнього матеріального стану.
Деякі політики говорять, що з 2014 року вже закрито 2 тис. шкіл та звільнено 65 тис. учителів. Це просто цинічна маніпуляція цифрами. За даними Держстату, за останні два роки кількість шкіл дійсно зменшилась на 2 тис., але ці дані не враховують школи, розташовані на тимчасово окупованих територіях Донбасу та Криму. Інформації, скільки шкіл нині працюють на тимчасово окупованих територіях, зі зрозумілих причин отримати неможливо.
Коментар
Оксана Маркарова, перший заступник міністра фінансів України:
«Треба збалансувати пенсійну систему. Наше завдання – вчасно виплачувати пенсії. Цього року дефіцит Пенсійного фонду складає 140 млрд. грн., а наступного року він ще збільшиться. Це дорога в нікуди. Тому треба проводити пенсійну реформу. МВФ не дає рецептів, як це робити. Він звертає нашу увагу на проблему, а наше внутрішнє завдання таку реформу підготувати і подати на розгляд парламенту.
Є багато можливостей збалансувати нашу пенсійну систему. Підвищення пенсійного віку – лише один з варіантів. Проте зараз ми його не обговорюємо, а розглядаємо інші. Наприклад, у нас існують пільги зі сплати ЄСВ, а понад 3 мільйони громадян взагалі не сплачують цього податку. Найближчим часом ми запропонуємо свій варіант реформи і будемо виходити з ним на широку громадську дискусію.
Проблема з наповненням Пенсійного фонду почалася задовго до 2016 року. Цього року дефіцит збільшився тому, що було знижено ЄСВ. Але це було правильне рішення – бізнес зміг вільніше дихати, отримав поштовх до розвитку. Економічне зростання дасть нам можливість вийти на кращий результат».
Департамент інформації та комунікацій з громадськістю Секретаріату Кабінету Міністрів України
ТОП коментованих за тиждень