/Перли наших вихованців/
З 6 по 12 червня у Львівському регіональному центрі оцінювання якості освіти перевіряли висловлювання ЗНО з української мови та літератури. Оцінювали роботи випускників II сесії. Тема була цікавою і давала можливість по-філософськи (а інколи і без «комплексів») висловити своє ставлення до життя: «Проблема – це можливість стати кращим». У цілому творчі роботи цьогоріч були написані краще, цікавіше, ніж у попередні роки, їх написали молоді люди, які мають власні погляди як на життєві проблеми, так і на літературні твори, а також на сучасне політичне життя в Україні.
Пропоную увазі читачів «приколи від ЗНО», що їх екзаменатори нашої групи «визбирували» упродовж перевірки, наче «перли многоцінні», а щоб ті «перлинки» не втратили свого «авторського блиску», не редагую мовленнєві помилки.
Найбільше чомусь «дісталось» Шевченковій Катерині. Проблему її трагічної долі й жорстокості людського пересуду чомусь оминули, а загострили увагу на такому: «Катерина не послухала матір і завагітніла», або «Катерина у вирішенні цієї проблеми пішла легким шляхом: покінчила життя самогубством».
Впадало у вічі, що випускники налаштовані оптимістично, проблем вони не бояться, крім однієї: «Єдина невирішуван проблема – смерть! Але ти – живий! Тож – живи!”.
Стосовно усіх інших життєвих проблем, то за власним висловлюванням можна скласти своєрідну інструкцію, як уникати або розв’язувати проблеми: «Як казав один філософ, не позбавлений почуття гумору: «Життя треба прожити так, щоб там, на небі, на тебе подивились і сказали: «Давай, повторюй, друже!». «Проблеми – це удари, під якими падають люди». «Проблема показує, хто ти насправді і з якого тіста зроблений». «Часто молоді люди думають, що у старих проблем нема». «Проблеми у житті – це завжди шанс змінити все з ніг на голову». «Людина пішла від мавпи, яка не лінувалася і з кожним роком ставала все кращою». «Не буває безвихідних ситуацій. Бувають тільки виходи, які нас не влаштовують. А й справді, якщо вихід із ситуації нас не влаштовує, то це просто не вихід!».
«Всі благополучні люди переконалися на власній шкурі, що проблеми – це цінний досвід». «Зараз люди, почувши про твої проблеми, здихають з полегшенням, що у них таких немає». «Проблему можна порівняти з медичною вакциною» . «Я проблемна людина: не я зустрічаю проблеми, а вони мене». «Народна мудрість доводить: проблеми проблемами, а їсти завжди хочеться!». «Щоб було менше проблем, треба менше показувати свої здібності – як розумові, фізичні, так і матеріальні». Оригінальною була інтерпретація літературних образів, що їх використовували випускники для підтвердження своїх доказів: «У «Кайдашевій сім’ї» придумували нові проблеми, аби тільки розлючити один одного».
«Т. Шевченко не злякався проблем і боровся з ними до кінця своєї смерті». «У вирішенні своїх проблем Чіпка вдавався до горевтамовуючої горілки». «Українська література – це один із прикладів того, що успіху без проблем не буває».
Цікаво висвітлені в роботах випускників і шкільні проблеми, а якщо відверто, то дісталось на горіхи і нам, учителям: «Проблема – це як уроки в школі: нікому не подобається, але чомусь вчать», або «Як вчився протягом шкільних років, такий «врожай» балів і збереш і якого класу цей врожай буде. А вищі навчальні заклади, як оті елеватори: дивляться на клас цього врожаю, як він зростав, що споживав, А вчителі, як агрономи: все залежить від них – як вирощували, так і приймуть цей врожай».
Мають випускники і свій критичний погляд на проблеми сучасної України: «Ці проблеми залежать від наших депутатів, бо вони все це замутили». «Топчимо нашу культуру і не чуємо її плачу». «В Україні багато проблем: уряд, економіка, дороги і т. д. І якщо уряд піде назустріч народові, то відразу відпадуть дві проблеми – і уряд, і дороги».
Найбільш оригінальним був такий приклад: «Ось, наприклад: Адам і Єва. Жили вони добре і щасливо, аж поки Господь не заборонив ходити в сад і їсти яблука. Ну і грець в ній, яблуні! Навіщо вона їм потрібна? Але кажуть: «Плід під забороною – солодкий!». Скуштувала Єва яблуко – і створила собі проблему. Найпрекрасніше те, що завжди знайдеться той, хто допоможе влізти в халепу. І понесла пара Господню кару за свої вчинки».
Перевіряти цьогорічні роботи випускників було насправді цікаво: вступає в життя покоління думаюче, критичне, «незакомплексоване», з почуттям гумору: «Якщо взяти наші часи, то результатом проблем є 50 на 50». «Від негараздів людина не має амулетів. Вся доля в Божих руках». «Взагалі проблем не існує, а тільки можливості». «Будь-яку проблему можна вирішити, а хвилювання – це шкідливо для здоров’я». «Якщо б у нас не було проблем, не було б що вдосконалювати». Хочеться щиро побажати усім випускникам-2011 безпроблемного вступу до вузів.
Людмила Никифорук, вчитель-методист ЗОШ № 7 м. Борислава,
газета “Нафтовик Борислава”
ТОП коментованих за тиждень