Алгоритм дій офіційного спостерігача при виявленні порушення
1. Зафіксувати порушення за допомогою фото-, відео-, звернути увагу голови ДВК на порушення, при необхідності вимагати виклик працівників міліції
2. Знайти двох виборців*, які були свідками порушення та попросити їх підтвердити факт порушення
3. В разі необхідності отримати консультацію в юриста оперативної групи
4. Скласти акт про порушення, який підписати у двох виборців
5. Повідомити юриста оперативної групи про виявлене порушення (якщо не виконувався п.3 алгоритму)
* якщо акт про порушення складається під час підрахунку голосів, то в якості виборців слід залучити двох членів комісії або інших присутніх в приміщенні для голосування осіб
Зразок формулювань та опису можливих порушень виборчого законодавства
№ з/п |
Ситуація |
Опис та формулювання суті порушення |
Яка норма закону порушена |
В приміщенні для голосування або біля нього виявлено матеріали передвиборної агітації (листівки, плакати, банери, ручки, блокноти, газети і т.ін) або в члена комісії агітаційні матеріали або член комісії здійснює агітацію |
В приміщенні/в кабіні для голосування/біля приміщення/на будівлі, де розташоване приміщення для голосування звичайної/спеціальної виборчої дільниці виявлено матеріали агітаційної продукції, а саме: листівки/ плакати/банери/ручки/блокноти/газети (описати детально, що саме виявлено) які закликають голосувати/не голосувати за партію/кандидата в депутати, що впливає на волевиявлення виборців в день голосування. Дані агітаційні матеріали були розміщені (вказати особу, якщо вона відома)/ невідомою особою (якщо особу не встановлено).
або в члена ДВК № _______ на столі знаходились агітаційні матеріали партії/кандидата (зазначити назву або ПІБ)/член комісії проводив агітацію за партію/кандидата в депутати, що впливає на волевиявлення виборців в день голосування. |
ч.2,3 ст. 70 ЗУ «Про вибори народних депутатів України» ч.1 ст. 74 ЗУ «Про вибори народних депутатів України» |
|
1) Перевірка даних виборця у списку, надання списку для підпису та видача бюлетенів одним членом комісії; 2) Видача бюлетенів особі, яка не досягла 18 років; 3) Видача бюлетенів особі, яка відсутня в списку; 4) Видача бюлетенів особі, яка не пред’явила визначений законом документ; 5) Видача бюлетенів особі, яка не розписалася в списку виборців; 6) Видача членом комісії бюлетенів без відривання контрольних талонів або без підписання виборцем або членом комісії у визначених місцях на контрольних талонах, або без зазначення на контрольному талоні прізвища, ініціалів, члена комісії, або без проставлення номеру, за яким виборця внесено до списку виборців на дільниці; 7) Проставлення виборцем, який внесений до списку виборців, підпису за іншого виборця. 8) Видача виборцю зайвих бюлетенів.
|
Під час голосування членом/членами ДВК № _________ ПІБ було здійснено:1) перевірку даних виборця та видачу бюлетенів здійснював один і той самий член комісії;
2) громадянину ПІБ, який не досяг 18 років на день виборів, видано виборчі бюлетені для голосування;
3) громадянину ПІБ, який не включений до списку виборців по даній дільниці, протиправно видано виборчі бюлетені; 4) громадянину ПІБ, який не пред’явив визначений ст. 2 Закону документ, протиправно видано виборчі бюлетені;
5) видано виборчі бюлетені без його підпису в списку виборців про отримання бюлетенів;
6) громадянину ПІБ видано виборчі бюлетені без відривання/без підписання виборцем/членом комісії контрольних талонів/без зазначення на контрольних талонах ПІБ члена комісії/без проставлення номеру, за яким виборця внесено до списку виборців на дільниці;
7) громадянин ПІБ, який внесений до списку виборців по даній виборчій дільниці під номером _________ розписався за виборця ПІБ;
8) Виборцю ПІБ видано зайві бюлетені для голосування, а саме: ____ бюлетені для голосування в загальнодержавному окрузі/ _____ бюлетені для голосування в одномандатному окрузі |
ч.3 ст. 85 ЗУ «Про вибори народних депутатів України» для порушень п.2,4 – ст.2,ч.3 ст. 85 ЗУ «Про вибори народних депутатів України» для порушень п.3, 5-8 – ч.3 ст. 85 ЗУ «Про вибори народних депутатів України»
|
|
Повторне голосування одним і тим же виборцем на виборчій дільниці |
Під час голосування на виборчій дільниці № _____виборець ПІБ, який вже проголосував на цій виборчій дільниці, повторно отримав від члена/членів ДВК ПІБ виборчі бюлетені. |
ч.3, 11 ст. 85 ЗУ «Про вибори народних депутатів України»
|
|
При заповненні бюлетенів у кабіні для голосування присутні інші особи |
Під час голосування виборця ПІБ в кабіні для голосування крім нього була присутня інша особа ПІБ/невстановлена особа, що впливає на волевиявлення виборця під час голосування |
ч.5 ст. 85 ЗУ «Про вибори народних депутатів України»
|
|
Заповнення бюлетенів за виборця іншою особою | Під час голосування за виборця ПІБ помітку в бюлетенях було зроблено іншою особою ПІБ/невідомою особою, що впливає на волевиявлення виборця під час голосування | ч.5 ст. 85 ЗУ «Про вибори народних депутатів України | |
Надання допомоги виборцю з фізичними вадами в заповненні бюлетенів без відома голови/заступника/члена ДВК | Під час голосування за виборця ПІБ, який внаслідок вад не може самостійно заповнити виборчий бюлетень громадянин ПІБ/невідомий громадянин без відома голови/заступника/члена ДВК надав допомогу в заповненні бюлетенів | ч.5 ст. 85 ЗУ «Про вибори народних депутатів України | |
Надання допомоги виборцю з фізичними вадами в заповненні бюлетенів з відома голови/заступника/члена ДВК особами, які не мають права цього робити | Під час голосування за виборця ПІБ, який внаслідок вад не може самостійно заповнити виборчий бюлетень, з відома голови/заступника/члена ДВК член ДВК/кандидат у депутати/довірена особа кандидата у депутати/уповноважена особа партії/офіційний спостерігач (казати ПІБ і назву партії за наявності) надав допомогу в заповненні бюлетенів | ч.5 ст. 85 ЗУ «Про вибори народних депутатів України | |
Передача бюлетенів іншим особам | Під час голосування виборець ПІБ в приміщенні для голосування/в прилеглому приміщенні/біля будівлі, де розміщене приміщення для голосування передав свої бюлетені громадянину ПІБ/невстановленій особі | ч.7 ст. 85 ЗУ «Про вибори народних депутатів | |
Отримання бюлетенів від інших осіб | Під час голосування виборець ПІБ в приміщенні для голосування/в прилеглому приміщенні/біля будівлі, де розміщене приміщення для голосування отримав від громадянина ПІБ/невстановленої особи бюлетені для голосування та намагався їх заповнити/вкинути до скриньки для голосування | ч.7 ст. 85 ЗУ «Про вибори народних депутатів | |
Заохочення або змушування виборців до передачі бюлетенів іншим особам | Під час голосування громадянин/громадяни ПІБ в приміщенні для голосування/в прилеглому приміщенні/біля будівлі, де розміщене приміщення для голосування обіцяючи винагороду/погрожуючи виборцю/виборцям ПІБ (за наявності) намагалися отримати виборчі бюлетені | ч.7 ст. 85 ЗУ «Про вибори народних депутатів | |
Опускання бюлетенів за інших осіб | Під час голосування громадянин ПІБ/невстановлена особа в приміщенні для голосування намагався опустити/опустив у скриньку для голосування бюлетені за виборців ПІБ | ч.9 ст. 85 ЗУ «Про вибори народних депутатів | |
Надання допомоги виборцю з фізичними вадами в заповненні бюлетенів без відома голови/заступника/члена ДВК | Під час голосування за виборця ПІБ, який внаслідок вад не може самостійно опустити виборчий бюлетень громадянин ПІБ/невідомий громадянин без відома голови/заступника/члена ДВК надав допомогу в опусканні в скриньку бюлетенів | ч.9 ст. 85 ЗУ «Про вибори народних депутатів | |
Надання допомоги виборцю з фізичними вадами в заповненні бюлетенів з відома голови/заступника/члена ДВК особами, які не мають права цього робити | Під час голосування за виборця ПІБ, який внаслідок вад не може самостійно опустити виборчий бюлетень, з відома голови/заступника/члена ДВК член ДВК/кандидат у депутати/довірена особа кандидата у депутати/уповноважена особа партії/офіційний спостерігач (казати ПІБ і назву партії за наявності) надав допомогу в опусканні бюлетенів | ч.9 ст. 85 ЗУ «Про вибори народних депутатів | |
Під час голосування було пошкоджено виборчу скриньку, але її продовжують використовувати | Під час голосування на виборчій дільниці № _____ було пошкоджено виборчу скриньку (описати обставини пошкодження). Всупереч вимогам закону голова ДВК ПІБ не вжив заходів для опечатування скриньки та припинення її використання. | ч.10 ст. 85 ЗУ «Про вибори народних депутатів | |
Під час голосування було пошкоджено виборчу скриньку, її опечатали і винесли з приміщення для голосування | Під час голосування на виборчій дільниці № _____ було пошкоджено виборчу скриньку (описати обставини пошкодження). Голова ДВК ПІБ та члени ДВК ПІБ опечатали скриньку, але всупереч вимогам закону винесли її з приміщення для голосування. | ч.10 ст. 85 ЗУ «Про вибори народних депутатів | |
Виборець зіпсував свій бюлетень, йому видали новий, який він теж зіпсував і звернувся вдруге за новим бюлетенем, а член ДВК йому видав повторно новий бюлетень | Під час голосування на виборчій дільниці № _____ виборцем ПІБ було зіпсовано бюлетень по виборам в загальнодержавному окрузі/в одномандатному окрузі. Виборець ПІБ звернувся до членів комісії ПІБ, які видали йому новий бюлетень, який виборець ПІБ також зіпсував, після чого вдруге звернувся до членів ДВК ПІБ, які вдруге видали йому виборчий бюлетень. | ч.11 ст. 85 ЗУ «Про вибори народних депутатів | |
Виборцю, який зіпсував бюлетень відмовили видати новий |
Під час голосування на виборчій дільниці № _____ виборцем ПІБ було зіпсовано бюлетень по виборам в загальнодержавному окрузі/в одномандатному окрузі. Виборець ПІБ звернувся до членів комісії ПІБ, які безпідставно відмовились видати йому новий бюлетень | ч.11 ст. 85 ЗУ «Про вибори народних депутатів | |
Член ДВК під час роботи з виборчими бюлетенями, після закінчення голосування користується ручкою або іншими пишучими засобами | Член ДВК ПІБ з моменту початку ї роботи з виборчими бюлетенями при підрахунку голосів користувався ручкою/будь-якими іншими пишучими засобами. | ч.1 ст. 89 ЗУ «Про вибори народних депутатів | |
Під час транспортування виборчої документації печатку ДВК забрав з собою голова або печатка зберігається не сейфі (металевій шафі) у приміщенні ДВК | Після від’їзду членів ДВК № _______ до ОВК № ______ було виявлено, що печатка ДВК, яка повинна знаходитись у приміщенні ДВК № ______ та зберігатись у сейфі (або металевій шафі), відсутня. Як пояснив секретар ДВК ПІБ печатку забрав з собою голова ДВК ПІБ (або інший член комісії) | ч.4 ст. 93 ЗУ «Про вибори народних депутатів |
АКТ
про виявлене порушення вимог Закону України «Про вибори народних депутатів України»
на виборчій дільниці № ___________________ одномандатного виборчого округу № 223
«_____» жовтня 2012 р. |
м. Київ, Шевченківський район |
«___» год. «___» хв. | ___________________________________________
(адреса виборчої дільниці) |
___________________________________________
(назва установи, закладу, де розміщена виборча дільниця) |
Ми, що нижче підписалися,__________________________________________________________
________________________________________________________________________________
(прізвище, ім’я, по батькові кандидата у депутати або довіреної особи, офіційного спостерігача)
(посвідчення від «___»___2012 № __________ видане ______________________________________),
(назва комісії, яка видала посвідчення)
проживаю: м. ________________________вул. _________________________, буд. _____, корп. _____, кв. _____, тел.(_____) __________________, та виборці:
1. ________________________ _________________________ ________________________,
(прізвище) (ім’я) (по батькові)
що проживає: м. (с. смт.) ________________________вул. _________________________, буд. _____, корп. _____, кв. _______, _________________________________ району
_______________________________ області, тел.(_____) ______________________________.
2. ________________________ _________________________ ________________________,
(прізвище) (ім’я) (по батькові)
що проживає: м. (с. смт.) ________________________вул. _________________________, буд. _____, корп. _____, кв. _______, _________________________________ району
_______________________________ області, тел.(_____) ______________________________.
про те, що «____» жовтня 2012 року об «____» год. «_____» хв. під час__________________________
(голосування, підрахунку голосів)
було виявлене порушення виборчого законодавства, а саме: __________________________________
(детальний опис порушення (порушень )із зазначенням ПІБ, посад осіб, які вчинили порушення)
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
чим було порушено вимоги ст.ст. __________________________ Закону України «Про вибори народних депутатів України».
Акт складено у ___ примірниках, що мають однакову силу.
Особа, яка склала акт ________________(____________________________)
(підпис) (прізвище,ініціали)
Виборець ________________ (______________________________)
(підпис) (прізвище,ініціали)
Виборець _________________(______________________________)
(підпис) (прізвище,ініціали)
Право присутності на засіданні виборчої комісії
(стаття 34 ЗУ «Про вибори народних депутатів України»)
На засіданнях дільничної виборчої комісії, у тому числі при підрахунку голосів та встановленні підсумків голосування, на виборчій дільниці в день голосування у приміщенні, де проводиться голосування, мають право бути присутніми без дозволу чи запрошення відповідної комісії лише такі особи:
1) члени виборчих комісій вищого рівня;
2) кандидати у депутати, їх довірені особи, уповноважені особи партій (не більше однієї особи від однієї партії, одного кандидата);
3) офіційні спостерігачі від партії, яка висунула кандидатів у депутати у загальнодержавному округу, офіційні спостерігачі від кандидата у депутати в одномандатному окрузі або від громадської організації (не більше однієї особи від однієї партії, одного кандидата, однієї громадської організації);
4) офіційні спостерігачі від іноземних держав і міжнародних організацій;
5) представники засобів масової інформації (не більше двох осіб від одного ЗМІ).
Інші особи можуть бути присутніми на засіданні виборчої комісії тільки з дозволу або на запрошення цієї комісії, про що приймається рішення на засіданні виборчої комісії.
!!! Перебування інших осіб, ніж вище перелічені, на виборчій дільниці під час проведення голосування, а також на засіданні виборчої комісії при підрахунку голосів та встановленні підсумків голосування забороняється.
Виборча комісія може прийняти мотивоване рішення про позбавлення права бути присутніми на засіданні осіб, зазначених у пунктах 2 – 5, якщо вони протиправно перешкоджають його проведенню. Таке рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів від складу комісії присутніх на засіданні комісії.
Працівники правоохоронних органів можуть здійснювати охорону правопорядку в день голосування та при підрахунку голосів лише поза межами приміщення для голосування. У випадку виникнення фактів порушень правопорядку голова, заступник голови чи секретар комісії може їх викликати виключно для вчинення дій з відновлення правопорядку і на час, необхідний для таких дій.
Офіційні спостерігачі (ст. 77, 78 ЗУ «Про вибори народних депутатів України»)
Офіційний спостерігач від кандидата у депутати має право:
1) перебувати на виборчих дільницях під час голосування, спостерігати з будь-якої відстані за діями членів виборчої комісії, у тому числі під час видачі виборчих бюлетенів виборцям і підрахунку голосів, не заважаючи членам виборчої комісії фізично;
2) робити фото- та кінозйомки, аудіо- та відеозаписи, не порушуючи при цьому таємниці голосування;
3) бути присутнім при видачі виборчих бюлетенів членам дільничної виборчої комісії, у тому числі для організації голосування виборців за місцем перебування, та при проведенні такого голосування;
4) бути присутнім з дотриманням вимог цього Закону на засіданнях дільничних та окружних виборчих комісій, у тому числі під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та встановленні підсумків голосування;
5) звертатися до відповідної виборчої комісії чи до суду щодо усунення порушень цього Закону в разі їх виявлення;
6) складати акт про виявлення порушення цього Закону, що підписується ним та не менш як двома виборцями, які засвідчують факт цього порушення, із зазначенням їх прізвищ, імен, по батькові, місця проживання та адреси житла, та подавати його до відповідної виборчої комісії чи до суду;
7) вживати необхідних заходів в межах законодавства щодо припинення протиправних дій під час голосування та підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці;
8) отримувати копії протоколів про передачу виборчих бюлетенів, про підрахунок голосів і встановлення підсумків голосування та інших документів у випадках, передбачених цим Законом;
9) реалізовувати інші права, передбачені цим Законом для офіційних спостерігачів.
Обмеження (частина 10 ст. 78 ЗУ «Про вибори народних депутатів України»)
Кандидат у депутати, його довірена особа, уповноважена особа партії, офіційний спостерігач
не має права:
1) безпідставно втручатися в роботу виборчої комісії, чинити дії, що порушують законний хід виборчого процесу або неправомірно заважають членам виборчої комісії здійснювати свої повноваження;
2) заповнювати замість виборця (у тому числі і на його прохання) виборчий бюлетень;
3) бути присутнім при заповненні виборцем виборчого бюлетеня у кабіні (кімнаті) для таємного голосування або іншим чином порушувати таємницю голосування.
У разі порушення офіційним спостерігачем від партії, кандидата у депутати, громадської організації вимог ч. 10 ст. 78 ЗУ «Про вибори народних депутатів України» виборча комісія робить йому попередження.
У випадку повторного або грубого порушення вимог ч. 10 ст. 78 ЗУ «Про вибори народних депутатів України» виборча комісія може позбавити його права бути присутнім на своєму засіданні. Таке рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів від складу комісії присутніх на засіданні комісії.
День голосування
!!! До початку голосування офіційний спостерігач повинен оглянути приміщення для голосування, кабіни для голосування, та прилеглі до нього приміщення з метою виявлення матеріалів передвиборної агітації іншої, аніж виготовлена ЦВК. Такою агітацією можуть бути листівки, плакати, банери, ручки, блокноти (за винятком тих, які знаходяться в руках інших спостерігачів, кандидатів, довірених осіб) на яких нанесено прізвище кандидата. Наявність на столах членів ДВК ручок, блокнотів з символікою політичних партій або кандидатів слід розцінювати, як порушення ЗУ «Про вибори народних депутатів України», дану обставину необхідно зафіксувати за допомогою фото- або відео зйомки , скласти акт про порушення (за зразком № __), поінформувати голову комісії та після цього такі матеріали зірвати або забрати. Якщо агітаційні матеріали знаходяться в членів виборчої комісії – вимагати в голови їх вилучення до закінчення голосування.
Перевірки приміщення для голосування, виборчих кабін та прилеглих приміщень необхідно проводити періодично.
ДВК у день голосування не раніш як за 45 хвилин до початку голосування (не раніше 7 год. 15 хв.) проводить підготовче засідання.
На початку підготовчого засідання усі присутні (члени комісії, довірені особи кандидатів, офіційні спостерігачі, представники ЗМІ) оглядають стрічку, якою було опечатано сейф (металеву шафу), де зберігаються виборчі бюлетені.
Організація і порядок голосування (ст. 85 ЗУ «Про вибори народних депутатів України»)
Голосування проводиться в день голосування з 8 години до 20 години без перерви.
Організація проведення голосування та підтримання у приміщенні для голосування належного порядку, забезпечення таємності волевиявлення виборців під час голосування покладаються на дільничну виборчу комісію. У разі вчинення правопорушень, за які законом встановлена відповідальність, голова або заступник голови ДВК мають право запросити у приміщення для голосування працівника органів внутрішніх справ, який повинен вжити до порушника передбачених законом заходів та залишити приміщення для голосування. Перебування працівників органів внутрішніх справ у приміщенні для голосування в інших випадках забороняється.
Бюлетені видаються виборцю за умови пред’явлення ним одного з таких документів:
1) паспорт громадянина України;
2) тимчасове посвідчення громадянина України (для осіб, недавно прийнятих до громадянства України);
3) картка (довідка) установи виконання покарань або слідчого ізолятора, що повинна містити: прізвище, ім’я, по батькові, число, місяць, рік народження, громадянство, фотокартку особи, підпис керівника та печатку установи (для осіб, які перебувають в установах виконання покарань або слідчих ізоляторах);
4) військовий квиток (виключно для військовослужбовців строкової служби).
та наявності виборця у списку виборців на відповідній виборчій дільниці надає виборцю список для підпису;
!!! Можливі порушення:
1) Перевірка даних виборця у списку, надання списку для підпису та видача бюлетенів одним членом комісії;
2) Видача бюлетенів особі, яка не досягла 18 років;
3) Видача бюлетенів особі, яка відсутня в списку;
4) Видача бюлетенів особі, яка не пред’явила визначений законом документ;
5) Видача бюлетенів особі, яка не розписалася в списку виборців;
6) Видача членом комісії бюлетенів без відривання контрольних талонів або без підписання виборцем або членом комісії у визначених місцях на контрольних талонах, або без зазначення на контрольному талоні прізвища, ініціалів, члена комісії, або без проставлення номеру, за яким виборця внесено до списку виборців на дільниці;
7) Проставлення виборцем, який внесений до списку виборців, підпису за іншого виборця.
8) Видача виборцю зайвих бюлетенів.
!!! Офіційний спостерігач має право спостерігати з будь-якої відстані за діями членів виборчої комісії, у тому числі під час видачі виборчих бюлетенів виборцям, не заважаючи членам виборчої комісії фізично.
Ознакою виникнення проблеми або вже вчиненого порушення в членів комісії може бути раптове підвищення активності членів комісії навколо одного або декількох виборців, запрошення до столу голови, заступника або секретаря комісії. В цьому випадку офіційний спостерігач повинен наблизитись до столу, де виникла така ситуація та з’ясувати, що відбувається.
Якщо офіційний спостерігач виявив факт перелічених порушень, дану обставину необхідно за можливості зафіксувати за допомогою фото- або відео зйомки та скласти акт про порушення (за зразком № 2).
Виборець може перебувати у приміщенні для голосування лише протягом часу, необхідного для голосування. Якщо особа після голосування продовжує перебувати в приміщенні без явної причини (не чекає свого родича, який ще перебуває в кабіні для голосування) на це слід звернути увагу голови комісії та вимагати видалення особи з приміщення для голосування.
Виборчі бюлетені заповнюються виборцем особисто в кабіні для таємного голосування.
!!! Під час заповнення виборчих бюлетенів забороняється присутність у кабіні для таємного голосування інших осіб. Дане обмеження стосується всіх без виключення осіб, у тому числі родичів та близьких виборця.
Якщо офіційний спостерігач виявив факт знаходження в кабіні інших осіб, окрім виборця, дану обставину необхідно зафіксувати за допомогою фото- або відео зйомки та скласти акт про порушення (за зразком № 4).
!!!Заборонено заповнювати виборчий бюлетень за інших осіб. Виборець, який внаслідок фізичних вад не може самостійно заповнити виборчий бюлетень, має право з відома голови або іншого члена дільничної виборчої комісії скористатися допомогою іншого виборця, крім члена виборчої комісії, кандидата у депутати, його довіреної особи, уповноваженої особи партії, офіційного спостерігача.
Якщо офіційний спостерігач виявив факт того, що інший виборець без відома голови або іншого члена виборчої комісії надає допомогу, або з їх відома член виборчої комісії, кандидат у депутати, його довірена особа, уповноважена особа партії, офіційний спостерігач надає допомогу виборцю з фізичними вадами, дану обставину необхідно зафіксувати за допомогою фото- або відео зйомки та скласти акт про порушення (за зразком № 6).
!!! Виборець не має права передавати свої виборчі бюлетені іншим особам. Отримання виборчих бюлетенів від інших осіб (крім уповноваженого члена виборчої комісії, який видає виборчі бюлетені), заохочення або змушування виборців до передачі виборчого бюлетеня іншим особам шляхом підкупу, погроз або іншим способом забороняється.
Якщо офіційний спостерігач виявив факт того, що виборець отримав бюлетень від іншої особи або зайшов в приміщення для голосування з бюлетенем, або інші особи намагаються підкупити виборця, дану обставину необхідно зафіксувати за допомогою фото- або відео зйомки, звернути на дану обставину увагу голови, заступника або секретаря комісії, викликати працівників міліції та скласти акт про порушення (за зразком № 5, 8, 9, 10).
!!! Заборонено опускати виборчі бюлетені за інших осіб. Виборець особисто опускає заповнені виборчі бюлетені до виборчої скриньки. Виборець, який через фізичні вади не може самостійно опустити виборчий бюлетень до виборчої скриньки, має право з відома голови або іншого члена дільничної виборчої комісії доручити зробити це у своїй присутності іншій особі, крім члена виборчої комісії, кандидата у депутати, його довіреної особи, уповноваженої особи партії, офіційного спостерігача.
Якщо офіційний спостерігач виявив факт того, що інший виборець без відома голови або іншого члена виборчої комісії опустив бюлетень або намагається це зробити, або, що член виборчої комісії, кандидат у депутати, його довірена особа, уповноважена особа партії, офіційний спостерігач опускає в скриньку бюлетень виборця з фізичними вадами, дану обставину необхідно зафіксувати за допомогою фото- або відео зйомки та скласти акт про порушення (за зразком № 11, 12).
Якщо під час голосування виборча скринька пошкоджена, вона опечатується головою і не менш як трьома членами ДВК та зберігається в приміщенні для голосування в полі зору і не використовується до закінчення голосування.
!!! Пошкоджену скриньку заборонено використовувати, пошкоджена скринька повинна бути опломбована та знаходитись в приміщенні для голосування.
Якщо офіційний спостерігач виявив факт того, що пошкоджену скриньку продовжують використовувати, не опечатали або винесли за межі приміщення для голосування, дану обставину необхідно зафіксувати за допомогою фото- або відео зйомки та скласти акт про порушення (за зразком № 14, 15).
Якщо виборець при заповненні бюлетеню помилився, він має право повернути цей бюлетень та отримати новий. Але лише один раз. Зіпсований бюлетень гаситься, про що складається акт.
!!! Якщо офіційний спостерігач виявив факт того, що виборцю двічі видали бюлетень або не погасили зіпсований бюлетень, дану обставину необхідно зафіксувати за допомогою фото- або відео зйомки та скласти акт про порушення (за зразком № 16).
О 20 годині дільниця закривається, виборці до голосування не допускаються.
В приміщенні мають право знаходитись члени комісії, довірені і уповноважені особи, офіційні спостерігачі, представники ЗМІ, кандидати в депутати.
Підсумкове засідання ДВК (ст. 87 ЗУ «Про вибори народних депутатів України»)
Підсумкове засідання дільничної виборчої комісії розпочинається після закінчення голосування виборців на виборчій дільниці.
У разі якщо під час проведення голосування до ДВК надходили заяви, скарги стосовно порушень, що мали місце під час проведення голосування на виборчій дільниці, дільнична виборча комісія розглядає їх на початку засідання до початку підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.
Підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці здійснюється виключно членами ДВК.
Опрацювання списків виборців
Список виборців на ДВК після закінчення голосування закривається шляхом закреслення незаповнених граф списку виборців для внесення прізвищ виборців таким чином, щоб унеможливити внесення до списку додаткових виборців, підписується головою і секретарем ДВК та скріплюється печаткою ДВК.
Дільнична виборча комісія:
1) встановлює кількість виборців на виборчій дільниці.
2) встановлює кількість виборців на виборчій дільниці, які були включені до витягу із списку виборців для голосування за місцем перебування.
3) підраховує кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені для голосування у загальнодержавному окрузі та одномандатному окрузі у приміщенні для голосування, за підписами виборців у списку виборців.
4) підраховує кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені для голосування у загальнодержавному окрузі та одномандатному окрузі за місцем перебування.
!!! Перераховані вище результати підрахунків повинні бути зафіксовані офіційним спостерігачем.
Список виборців, доданий до нього витяг із списку виборців, заяви виборців разом з довідками медичних установ, копіями рішень дільничної виборчої комісії, на підставі яких складався витяг із списку виборців, запаковуються в один пакет. На пакеті робиться напис “Список виборців”.
Опрацювання невикористаних виборчих бюлетенів та контрольних талонів (ст. 89 ЗУ «Про вибори народних депутатів України»)
!!! Членам дільничної виборчої комісії, крім голови комісії, заступника голови чи іншого члена дільничної виборчої комісії, який веде протокол засідання комісії, та секретаря дільничної виборчої комісії з моменту початку їх роботи з виборчими бюлетенями при підрахунку голосів забороняється користуватися ручками чи будь-якими іншими пишучими засобами.
Якщо офіційний спостерігач виявив факт того, що член комісії користується ручкою, дану обставину необхідно зафіксувати за допомогою фото- або відео зйомки та скласти акт про порушення (за зразком № 18).
Члени ДВК, які отримали бюлетені почергово публічно перераховують невикористані виборчі бюлетені окремо для голосування у загальнодержавному окрузі та одномандатному окрузі, які залишилися у них.
!!! Перераховувати бюлетені мають право лише ті члени комісії, які ці бюлетені отримали в голови перед початком голосування.
Голова ДВК підсумовує кількість невикористаних виборчих бюлетенів для голосування у загальнодержавному окрузі та одномандатному окрузі та оголошує їх окремо.
За необхідності або на вимогу членів комісії невикористані виборчі бюлетені можуть бути повторно перераховані, але до моменту занесення даних про кількість таких бюлетенів до відповідних протоколів. Підрахунок бюлетенів проводиться: визначений ДВК член комісії рахує виборчі бюлетені окремо по загальнодержавному округу та одномандатному округу вголос. Інші члени комісії спостерігають за підрахунком. При підрахунку виборчих бюлетенів забороняється поділ комісії на кілька груп, кожна з яких підраховує частину бюлетенів.
Невикористані виборчі бюлетені для голосування у загальнодержавному окрузі та одномандатному окрузі погашаються шляхом відокремлення правого нижнього кута виборчого бюлетеня.
Погашені невикористані виборчі бюлетені запаковуються окремо у різні пакети. На пакетах робиться напис “Невикористані виборчі бюлетені для голосування у загальнодержавному окрузі” або “Невикористані виборчі бюлетені для голосування в одномандатному окрузі”.
Члени ДВК, які видавали виборчі бюлетені виборцям, почергово публічно перераховують наявні у них контрольні талони виданих виборчих бюлетенів для голосування у загальнодержавному окрузі та одномандатному окрузі.
Голова комісії підсумовує загальну кількість контрольних талонів виданих виборчих бюлетенів окремо для голосування у загальнодержавному окрузі та одномандатному окрузі та оголошує їх окремо.
!!! Перераховані вище результати підрахунків повинні бути зафіксовані офіційним спостерігачем.
Загальна кількість контрольних талонів виданих бюлетенів окремо для голосування у загальнодержавному окрузі та одномандатному окрузі повинна дорівнювати сумі кількостей: кількості виборців, що отримали виборчі бюлетені для голосування у загальнодержавному окрузі та одномандатному окрузі у приміщенні для голосування та кількості виборців, що отримали виборчі бюлетені для голосування у загальнодержавному окрузі та одномандатному окрузі за місцем перебування.
У разі збігу голова ДВК оголошує її як кількість виборців, що отримали виборчі бюлетені для голосування у загальнодержавному окрузі та одномандатному окрузі на виборчій дільниці.
У разі невідповідності кількостей, дільнична виборча комісія складає про це акт. Після цього виборча комісія приймає рішення щодо встановлення кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені для голосування у загальнодержавному окрузі та одномандатному окрузі. Ця кількість оголошується і заноситься до протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі.
!!! Цей показник повинен бути зафіксований офіційним спостерігачем.
Кількість бюлетенів для голосування у загальнодержавному окрузі та одномандатному окрузі, отриманих ДВК, повинна дорівнювати сумі кількостей невикористаних бюлетенів для голосування у загальнодержавному окрузі та одномандатному окрузі і кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені. У разі невідповідності цих даних дільнична виборча комісія складає про це акт із зазначенням встановленої її рішенням причини такої розбіжності.
Порядок відкриття скриньок та підрахунку виборчих бюлетенів (ст. 90 ЗУ «Про вибори народних депутатів України»)
Дільнична виборча комісія перевіряє цілісність пломб або печаток на виборчих скриньках.
У разі виявлення на виборчих скриньках пошкоджень пломб або печаток чи інших пошкоджень, які порушують цілісність виборчої скриньки, дільнична виборча комісія складає про це акт із зазначенням характеру виявлених пошкоджень.
Виборчі скриньки відкриваються дільничною виборчою комісією почергово.
Першими відкриваються переносні виборчі скриньки, що використовувалися при голосуванні виборців за місцем перебування, а останніми відкриваються, у разі їх наявності, виборчі скриньки з пошкодженими печатками або пломбами, а також іншими пошкодженнями, виявленими під час голосування.
При відкритті непошкодженої виборчої скриньки її вміст висипається на стіл, за яким розміщуються члени ДВК. При цьому перевіряється наявність у виборчій скриньці контрольного листа (у переносній виборчій скриньці – контрольних листів).
Виборчі бюлетені з пошкодженої виборчої скриньки виймаються по одному без їх перемішування. ДВК підраховує кількість виборчих бюлетенів, що знаходяться у цій виборчій скриньці, окремо по загальнодержавному округу та одномандатному округу. При цьому перевіряється наявність у цій виборчій скриньці контрольного листа, який повинен бути вийнятий останнім.
Виборчі бюлетені для голосування по загальнодержавному округу та одномандатному округу відокремлюються одні від одних.
Виборча комісія підраховує загальну кількість виборчих бюлетенів окремо по загальнодержавному округу та одномандатному округу, при цьому визначений виборчою комісією член комісії рахує виборчі бюлетені окремо по загальнодержавному округу та одномандатному округу вголос.
Інші члени комісії спостерігають за підрахунком. При підрахунку виборчих бюлетенів забороняється поділ комісії на кілька груп, кожна з яких підраховує частину бюлетенів.
Усі виявлені у виборчих скриньках предмети, що не є виборчими бюлетенями встановленої форми, складаються окремо і не підраховуються. До предметів відносять і контрольні листи.
Якщо при відкритті переносної виборчої скриньки у ній виявиться більше виборчих бюлетенів по загальнодержавному округу та одномандатному округу, ніж зазначено в контрольному листі у цій виборчій скриньці, ДВК складає акт про таку невідповідність, в якому зазначає кількість виборчих бюлетенів, що знаходяться у цій виборчій скриньці.
У разі відсутності у виборчій скриньці контрольного листа (у переносній виборчій скриньці – контрольних листів) ДВК складає акт. Зазначені виборчі бюлетені не підлягають врахуванню при встановленні загальної кількості виборців, які взяли участь у голосуванні, та при підрахунку голосів виборців по загальнодержавному округу в межах одномандатного округу та по одномандатному округу.
У разі виникнення сумнівів у членів комісії щодо достовірності контрольного листа та в інших сумнівних ситуаціях, ДВК приймає шляхом голосування рішення щодо визнання бюлетенів, що знаходяться у виборчій скриньці, такими, що не підлягають врахуванню при встановленні загальної кількості виборців, які взяли участь у голосуванні, та при підрахунку голосів виборців в загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі.
Кількість виборчих бюлетенів у виборчих скриньках, за винятком предметів та виборчих бюлетенів, які не підлягають врахуванню, оголошується головою ДВК і заноситься до протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі як кількість виборців, які взяли участь у голосуванні.
!!! Цей показник повинен бути зафіксований офіційним спостерігачем.
Виборчі бюлетені для голосування у загальнодержавному окрузі розкладаються на місця, позначені окремими табличками, що містять з обох боків назву партії, напис “Недійсні у загальнодержавному окрузі”.
Після цього розкладаються виборчі бюлетені для голосування в одномандатному окрузі на місця, позначені окремими табличками, що містять з обох боків прізвище кандидата у депутати, зазначеного у виборчому бюлетені для голосування у відповідному одномандатному окрузі, напис “Недійсні в одномандатному окрузі”.
При розкладанні виборчих бюлетенів визначений ДВК член показує кожний виборчий бюлетень усім членам комісії, виголошуючи результат волевиявлення виборця. У разі виникнення сумнівів у членів виборчої комісії щодо змісту виборчого бюлетеня виборча комісія вирішує це питання шляхом голосування.
Недійсним вважається виборчий бюлетень:
1) до якого не внесено зміни, зазначені у частині сьомій статті 81 цього Закону, або до якого внесено зміни без рішення Центральної виборчої комісії чи внесені зміни, що не відповідають рішенню Центральної виборчої комісії;
2) якщо зроблено більш як одну позначку навпроти назв партій або прізвищ кандидатів;
3) якщо не поставлено жодної позначки;
4) якщо не відокремлено контрольний талон виборчого бюлетеня;
5) якщо неможливо з інших причин встановити зміст волевиявлення виборця.
У разі виникнення сумнівів у членів ДВК щодо дійсності виборчого бюлетеня питання вирішується ДВК шляхом голосування.
Недійсні виборчі бюлетені підраховуються окремо по загальнодержавному округу та одномандатному округу.
Кількість недійсних виборчих бюлетенів з виборів депутатів у загальнодержавному та одномандатному округах окремо оголошується головою ДВК і заноситься до відповідних протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі.
!!! Цей показник повинен бути зафіксований офіційним спостерігачем.
ДВК окремо підраховує кількість голосів виборців, поданих за кандидатів у депутати, включених до виборчого списку кожної партії у загальнодержавному окрузі, та кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата у депутати в одномандатному окрузі.
Під час підрахунку голосів кожен член комісії має право перевірити або перерахувати відповідні виборчі бюлетені. Результати підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі оголошуються і заносяться відповідно до протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі.
Кількість виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці повинна дорівнювати сумі кількостей недійсних виборчих бюлетенів та виборчих бюлетенів з голосами виборців, поданими за кандидатів у депутати, включених до виборчого списку кожної партії, чи відповідно за кандидатів у депутати одномандатного округу. У разі невідповідності цих даних дільнична виборча комісія може повторно перерахувати виборчі бюлетені. При підтвердженні зазначеної невідповідності дільнична виборча комісія складає акт із зазначенням встановленої її рішенням причини такого розходження.
Протоколи дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці (ст. 91 ЗУ «Про вибори народних депутатів України»)
Член дільничної виборчої комісії, присутній на засіданні дільничної виборчої комісії, зобов’язаний підписати протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці. У разі своєї незгоди із результатами підрахунку голосів, зафіксованими у протоколі комісії, член комісії підписує протокол із приміткою “З окремою думкою”. Письмовий виклад окремої думки додається до протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу чи одномандатному окрузі. У разі відсутності підпису члена дільничної виборчої комісії у протоколі підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці навпроти його прізвища зазначається причина відсутності підпису. Цей протокол підписується членами дільничної виборчої комісії та засвідчується печаткою дільничної виборчої комісії лише після його остаточного заповнення.
Перший і другий примірники протоколів підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу чи одномандатному окрузі мають право підписати кандидати у депутати, їх довірені особи, уповноважені особи партій, офіційні спостерігачі, які були присутні на засіданні дільничної виборчої комісії при підрахунку голосів виборців.
!!! Офіційний спостерігач повинен підписати перший і другий примірники протоколів підрахунку голосів.
Якщо після підписання протоколів про підрахунок голосів, але до відправлення цих протоколів разом із виборчою документацією до окружної виборчої комісії, ДВК виявила в одному з них або в обох неточності (описку чи помилку у цифрах), вона на тому ж засіданні розглядає питання про внесення змін до встановлених результатів голосування виборців на виборчій дільниці шляхом складення нового (нових) протоколу (протоколів) про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) в одномандатному окрузі з усуненням неточностей, на якому (яких) робиться помітка “Уточнений”. При цьому перерахунок виборчих бюлетенів не проводиться. Про складення протоколу з поміткою “Уточнений” зазначається у протоколі засідання ДВК.
Перший і другий примірники протоколів ДВК про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі, а за наявності – і відповідні примірники кожного протоколу з поміткою “Уточнений” запаковуються до пакетів. Треті примірники протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі (протоколу з поміткою “Уточнений”) зберігаються у секретаря дільничної виборчої комісії, четверті примірники зазначених протоколів – невідкладно вивішуються для загального ознайомлення в приміщенні дільничної виборчої комісії, а решта по одному примірнику протоколу надаються членам дільничної виборчої комісії.
Кандидатам у депутати, їх довіреним особам, уповноваженим особам партій, офіційним спостерігачам від партій, кандидатів в депутати, які були присутні при підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, на їх прохання невідкладно видаються копії протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, у тому числі з поміткою “Уточнений”, засвідчені на кожній сторінці головою і секретарем дільничної виборчої комісії та скріплені печаткою виборчої комісії.
!!! Офіційний спостерігач повинен отримати примірники протоколів підрахунку голосів.
Секретар дільничної виборчої комісії, інші члени комісії, які не супроводжують транспортування виборчих документів до окружної виборчої комісії, залишаються у приміщенні дільничної виборчої комісії до отримання повідомлення про прийняття протоколів про підрахунок голосів на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі окружною виборчою комісією. Під час транспортування виборчої документації печатка дільничної виборчої комісії зберігається у сейфі (металевій шафі) у приміщенні дільничної виборчої комісії.
ТОП коментованих за тиждень