/Особисті рефлексії після тренінгу/
Ти хочеш бути впливовою людиною? Хочеш, аби до твоєї думки прислухалися, щоб тебе поважали і на тебе зважали? Хочеш, аби від тебе залежало, які рішення прийматиме влада? Хочеш, щоб твій імідж експерта ніхто й ніколи не ставив під сумнів?
Якщо ти на всі ці запитання відповідаєш «так», то мусиш готуватися до проходження непростого шляху. З поставленою ціллю, продуманим планом дій, тактичними вирішеннями та аналізом можливих перешкод на твоєму шляху.
Якщо ти відповів «так», то ти міг зробити важливий крок до своєї мети – просто-напросто взявши участь у тренінгу «Адвокація та піар – вплив на владу». Тренінг проходив 16 лютого у Дрогобичі, а провела його кандидат політичних наук, керівник Західноукраїнського представництва Міжнародного фонду «Відродження» Оксана Дащаківська.
Фонд Сороса, як інколи називають МФ «Відродження», фінансує в Україні різні ініціативи та проекти, спрямовані на розвиток громадянського суспільства. А розвивати відкрите суспільство в Україні на основі демократичних цінностей не так просто, якщо зважити на багато факторів, які стоять цьому на перешкоді. Мова йде про ментальні фактори, недосконале законодавство, високий рівень корупції в чиновницькому середовищі, нерозуміння громадянами країни своєї місії та своїх можливостей.
– Якщо Ви хочете щось змінити, то маєте бути не один у своєму намірі, – каже Оксана Дащаківська. – Цього мають прагнути багато людей. Тож потрібно їх знайти і привернути їхню увагу до проблеми.
Сам термін «адвокація» є набагато ближчим за своїм змістом до поняття «лобіювання», ніж до термінів «пропаганда» чи «захист» (дехто чомусь ототожнює «адвокацію» з «адвокатською діяльністю» як такою, що спрямована на захист чиїхось інтересів).
Адвокація – це захист інтересів певної частини населення. Щоб було зрозуміліше, варто навести конкретні приклади адвокаційних практик, які вже мали місце в Україні – лобіювання заборони куріння в громадських місцях, безбар`єрного доступу неповносправних до об’єктів соціальної інфраструктури, різноманітні кампанії «за» щось чи «проти» чогось. Але лише та адвокація є успішною, котра починається знизу, котра має живий та жвавий відгук у суспільстві, котра поширюється хвилею (чи сніговою кулею) і сприймається позитивно щораз більшою групою людей. Напевно, показовим прикладом буде нещодавня ситуація із хлопцем, якого вигнали з однієї із львівських реставрацій – на його захист стали не просто друзі, але й політики, а навіть перша леді України.
Цікаво та інформативно проминуло більше ніж чотири години зустрічі з Оксаною Дащаківською. Присутні на тренінгу не лише ознайомилися з новими термінами та механізмами діяльності, а й взяли участь у кількох практичних заняттях. Одне з них – чітке визначення зацікавлених сторін, партнерів та ворогів ініціативи. Інше – SWAT-аналіз. Ще інше – механізми та інструменти впливу на маси.
Піар, або ж паблік рілейшенз (Public Relations) – це зв’язки з громадськістю, або ж ціла наука як потрібно працювати над популяризацією когось чи чогось. Хоча Оксана Дащаківська більше часу на тренінгу присвятила темі адвокації, та відносно піару теж було багато цікавого – майже як міні-курс з цього предмету. Особливо цінними були відомості про роботу з соціальними мережами, які для їхніх активних користувачів відіграють більшу роль, ніж ЗМІ.
Практичні поради візьмуть собі на озброєння учасники тренінгу – представники БФ «Карітас», ГО «Меч Арея», «Український молодіжний прорив» та «Арекет», громадські діячі з Дрогобича, Стебника та Трускавця, лідери місцевих осередків політичних партій, працівники комунальних підприємств, журналісти, юристи. Позитивно відгукнулися про тренінг лідер трускавецького осередку партії «Сила людей» Оксана Мотика, представник кримсько-татарської спільноти Дрогобича Амет Бекіров, редактор культурологічного сайту Дрогобича «Drohobyczer Zeitung» Олег Стецюк, активна діячка молодіжного середовища Дрогобича, представниця МГО «Український молодіжний прорив» Олена Мяло та інші учасники.
Бути впливовим – не означає займати якусь посаду у органі влади. Щоб бути впливовим – не конче треба бути багатим дядьком чи членом якогось мафіозного клану. Бути впливовим – це коли твоя мрія стає реальністю. Тобі заздрять, хоча й не знають, яких колосальних зусиль ти докладаєш для досягнення мети. Тебе наслідують, тобі намагаються перешкоджати, а ти завжди у виграші, бо за тобою і з тобою – правда.
Бути впливовим – це формувати громадську думку, бути рупором громадськості, говорити правду і відстоювати інтереси простих людей, які без тебе навряд чи зорганізувалися б у спільноту. Це мистецтво, якого не вчать у школах, але ази якого можна почерпнути на таких тренінгах, які проводяться за сприяння МФ «Відродження». Хоча, звісно, декому подобається просто критикувати владу, нарікати на всіх і вся, шукати винних, а не причину проблеми, шукати компромат на когось, а не шляхи вирішення проблеми.
Кожен обирає сам для себе – бути йому «героєм» натовпу, чи розсудливим лідером, який зможе повести за собою власним прикладом.
Володимир Ключак
ТОП коментованих за тиждень