Питання:Які зміни відбулися у сфері державної реєстрації юросіб та фізичних осіб-підприємців, громадських формувань?
Відповідь:
01 січня 2016 року почав діяти Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань», згідно з яким суб`єктами державної реєстрації є:
Міністерство юстиції України – у разі державної реєстрації політичних партій, всеукраїнських професійних спілок, їх об`єднань, всеукраїнських об`єднань організацій роботодавців; відокремлених підрозділів іноземних неурядових організацій, представництв, філій іноземних благодійних організацій, постійно діючих третейських судів, засновниками яких є всеукраїнські громадські організації, всеукраїнських творчих спілок та їхньої символіки;
районні, районні у містах, міські (міст обласного значення), міськрайонні, міжрайонні управління юстиції – у разі державної реєстрації громадських об`єднань, їхніх відокремлених підрозділів, громадських об`єднань, що не мають статусу юридичної особи, місцевих та первинних професійних спілок, їх організацій та об`єднань, структурних утворень політичних партій, регіональних (місцевих) творчих спілок, територіальних осередків всеукраїнських творчих спілок, місцевих організацій роботодавців та їх об`єднань, підтвердження всеукраїнського статусу громадського об`єднання;
виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, нотаріуси, акредитовані суб`єкти – у разі державної реєстрації інших юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
Питання: Які строки розгляду документів?
Відповідь:
Розгляд документів, поданих для державної реєстрації та проведення інших реєстраційних дій, здійснюється у такі строки:
щодо юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців – протягом 24 годин після надходження документів, поданих для державної реєстрації та проведення інших реєстраційних дій, крім вихідних та святкових днів;
щодо політичної партії, творчої спілки, місцевого осередку творчої спілки – не пізніше 30 робочих днів з дати подання документів для державної реєстрації;
щодо постійно діючого третейського суду – не пізніше 15 робочих днів з дати подання документів для державної реєстрації;
щодо структурного утворення політичної партії – не пізніше 10 робочих днів з дати подання документів для державної реєстрації;
щодо первинного осередку політичної партії – протягом одного робочого дня з дати подання документів для державної реєстрації;
щодо професійної спілки, її організації або об`єднання, організації роботодавців, її об`єднання – не пізніше 15 робочих днів з дати подання документів для державної реєстрації;
щодо громадського об`єднання, місцевого осередку громадського об`єднання із статусом юридичної особи, щодо громадського об`єднання, що не має статусу юридичної особи – не пізніше трьох робочих днів з дати подання документів для державної реєстрації;
щодо акредитації в Україні відокремленого підрозділу іноземної неурядової організації, філії та представництва іноземної благодійної організації – не пізніше 20 робочих днів з дати подання документів для державної реєстрації.
Питання: Чи існують скорочені строки надання послуг у сфері державної реєстрації?
Відповідь:
Постановою КМУ №1133 від 25 грудня 2015 року встановлено розмір плати за проведення державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань у скорочені строки, а саме:
змін о відомостей про юридичну особу, що містяться в ЄДР, крім внесення змін до інформації про здійснення зв`язку з юридичною особою; змін до відомостей про прізвище, ім`я, по батькові або місцезнаходження фізичної особи-підприємця – протягом шести годин після надходження документів, поданих для державної реєстрації, крім вихідних та святкових днів – у подвійному розмірі адміністративного збору за відповідну реєстрацію; протягом двох годин – у п`ятикратному розмірі адміністративного збору за відповідну реєстрацію.
Питання: Куди можна оскаржити дії державних реєстраторів, суб`єктів державної реєстрації?
Відповідь:
Рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єкта державної реєстрації можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України та його територіальних органів або до суду.
Міністерство юстиції розглядає скарги: на проведені державним реєстратором реєстраційні дії (крім випадків, якщо такі реєстраційні дії проведено на підставі рішення суду); на рішення, дії або бездіяльність територіальних органів Міністерства юстиції України.
Територіальний орган Міністерства юстиції України розглядає скарги: на рішення (крім рішення, згідно яким проведено реєстраційну дію), дії або бездіяльність державного реєстратора; на дії або бездіяльність суб`єктів державної реєстрації.
Рішення, дії або бездіяльність державного реєстраторі, суб`єкта державної реєстрації можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України та його територіальних органів протягом 30 календарних днів з дня прийняття рішення, що оскаржується, або з дня, коли особа дізналася чи могла дізнатися про порушення її прав відповідною дією чи бездіяльністю.
Довідково: наказом Головного територіального управління юстиції у Львівській області від 29 січня 2016 року № 19/6 затверджено Положення про комісію Головного територіального управління юстиції у Львівській області з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації.
Питання: Які розміри адміністративного збору за проведення державної реєстрації?
Відповідь:
Відповідно до ст. 36 закону, за державну реєстрацію справляється адміністративний збір у такому розмірі:
140 мінімальних заробітних плат – за державну реєстрацію політичної партії – 192 920 грн.
0,28 мінімальної заробітної плати – за державну реєстрацію відокремленого підрозділу іноземної неурядової організації, представництва, філії іноземної благодійної організації – 390 грн.
0,14 мінімальної заробітної плати – за державну реєстрацію всеукраїнської творчої спілки – 190 грн.
0,07 мінімальної заробітної плати – за державну реєстрацію територіального осередку всеукраїнської творчої спілки та регіональної (місцевої) творчої спілки – 100 грн.
0,06 мінімальної заробітної плати – за державну реєстрацію символіки політичної партії, організації роботодавців, об`єднання організації роботодавців – 80 грн.
0,03 мінімальної заробітної плати – за державну реєстрацію символіки громадського об`єднання інвалідів та осіб, які постраждали внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС – 40 грн.
0,3 мінімальної заробітної плати – за державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в ЄДР, крім внесення змін до інформації про здійснення зв`язку з юридичною особою – 410 грн.
0,1 мінімальної заробітної плати – за державну реєстрацію змін до відомостей про прізвище, ім `я, по батькові або місцезнаходження фізичної особи-підприємця – 140 грн.
75 відсотків адміністративного збору, встановленого ст. 36 закону – за державну реєстрацію на підставі документів, поданих в електронній формі.
За державну реєстрацію структурних утворень політичної партії, громадського об`єднання, професійної спілки, їх організацій або об`єднання, благодійної організації, постійно діючого третейського суду та символіки молодіжних і дитячих громадських об`єднань адміністративний збір не справляється.
Також не справляється адміністративний збір за державну реєстрацію змін до відомостей про професійні спілки, їх організації або об`єднання.
Питання: В чому полягає принцип екстериторіальності ?
Відповідь:
Відповідно до п.1 ст. 4 ЗУ «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» прийняття документів для державної реєстрації та здійснення державної реєстрації базується за принципом екстериторіальності в межах України.
У зв`язку з цим, документи для державної реєстрації можуть подаватися державному реєстратору юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань в межах України.
Питання: Як здійснюється оплата послуг з державної реєстрації у приватного нотаріуса?
Відповідь:
Справляння плати (адміністративного збору) у сфері державної реєстрації встановлено ст. 36 закону.
Щодо відносин, стосовно яких реєстраційні дії вчиняє нотаріус, можна виокремити наступні платежі:
– 0,3 мінімальної заробітної плати – за державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, крім внесення змін до інформації про здійснення зв’язку з юридичною особою;
– 0,1 мінімальної заробітної плати – за державну реєстрацію змін відомостей про прізвище, ім’я, по батькові або місцезнаходження фізичної особи – підприємця;
За виправлення технічної помилки, допущеної з вини заявника, справляється адміністративний збір у розмірі 30 відсотків адміністративного збору, встановленого частиною першою статті 29 Закону.
За надання відомостей з Єдиного державного реєстру справляється плата в такому розмірі:
– 0,05 мінімальної заробітної плати – за надання виписки для проставлення апостилю та витягу в паперовій формі;
– 0,07 мінімальної заробітної плати – за надання документа в паперовій формі, що міститься в реєстраційній справі.
Адміністративний збір та плата за надання відомостей з Єдиного державного реєстру справляються у відповідному розмірі мінімальної заробітної плати у місячному розмірі, встановленої законом на 1 січня календарного року, в якому подаються відповідні документи для проведення реєстраційної дії або запит про надання відомостей з Єдиного державного реєстру, та округлюються до найближчих 10 гривень.
Частиною 3 статті 37 Закону встановлено, що фінансове забезпечення приватних нотаріусів та акредитованих суб’єктів здійснюється за рахунок 60 відсотків коштів адміністративного збору, що залишається у приватних нотаріусів або акредитованих суб’єктів, які здійснили державну реєстрацію.
Розглядаючи питання оплати послуг з реєстрації приватними нотаріусами, слід також враховувати норми Закону України «Про нотаріат», зокрема вимоги частини 3 статті 31 цього Закону, якою встановлено, що оплата додаткових послуг правового характеру, що надаються приватними нотаріусами і не належать до вчинюваної нотаріальної дії, провадиться за домовленістю сторін. Таким чином, оплата дій приватного нотаріуса як державного реєстратора провадиться відповідно до вимог Закону «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань», а оплата його послуг як спеціаліста-правника за надання додаткових послуг правового характеру здійснюється відповідно до вимог статті 31 Закону України «Про нотаріат», тобто за домовленістю сторін.
Довідково: відповідно до ч. 2 ст. 15 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» наказом Міністерства юстиції України №15/5 від 06 січня 2016 року затверджено форми заяв у сфері державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Підсумовуючи вищевикладене, з Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань можна виділити наступні основні новели:
– прийняття документів для державної реєстрації бізнесу та здійснення державної реєстрації за принципом екстериторіальності в межах України;
– скорочення переліку документів, що подаються для державної реєстрації бізнесу;
– відсутність свідоцтв про державну реєстрацію та витягів із реєстру;
– запровадження нового інституту адміністративного оскарження рішень державних реєстраторів (суб`єкт розгляду – Головні територіальні управління та Міністерство юстиції України);
– скасування процедури підтвердження відомостей про юридичну особу;
– створення веб-порталу із якого громадянин самостійно отримує інформацію про здійснені реєстраційні дії, прийняті державним реєстратором;
– видачі інформаційних довідок на вимогу громадян на звичайних бланках А4, без печатки, підпису та спеціальної форми бланку (послуга платна).
Ірина Наконечна
завідувач сектору державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, легалізації об`єднань громадян Трускавецького МУЮ
ТОП коментованих за тиждень