Відповідно до листа Мінрегіонбуду від 15.08.2011 року №7/14-8961 ні законом «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку», ні іншими актами не передбачено затвердження чи погодження органами місцевого самоврядування розмірів внесків та платежів, визначених загальними зборами ОСББ. Однак на практиці є випадки, коли органи місцевого самоврядування і місцеві органи виконавчої влади вимагають від ОСББ затвердити чи погодити визначений загальними зборами ОСББ розмір внесків і платежів на утримання будинку та прибудинкової території (зокрема, при вирішенні питання про надання споживачам, що мешкають у будинках ОСББ, пільг та субсидій на оплату ЖКП).
У зв’язку з цим, наголошуємо, що ОСББ (див. лист Міністерства №7/15-4687), не є виробником або виконавцем ЖКП відповідно до закону «Про житлово-комунальні послуги», тож воно не надає і не виробляє цих послуг, а отже, і не формує тарифів на послуги, які б підлягали встановленню органами місцевого самоврядування.
Слід враховувати, що утримання будинку і прибудинкової території ОСББ може забезпечуватися (і забезпечується) як самим ОСББ, так і відповідними госпсуб’єктами (виконавцями послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій). Якщо утримання будинку і прибудинкової території ОСББ здійснюється відповідним підприємством-виконавцем послуг з утримання на підставі договору з об’єднанням, то свої послуги обєднанню таке підприємство має надавати за тарифами, встановленими органами місцевого самоврядування. Провести розрахунок такого тарифу та надати його для встановлення органу місцевого самоврядування повинне відповідне підприємство згідно з Порядком формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (постанова КМУ №529 від 20.05.2009 р.).
ОСББ, які самостійно (власними силами та/або з залученням на договірній основі інших юридичних та фізичних осіб) забезпечують утримання будинку і прибудинкової території, при визначенні розміру внесків (платежів) на утримання будинку і прибудинкової території мають виходити з розміру витрат на утримання будинку і прибудинкової території, передбачених кошторисом ОСББ, який відповідно до ст. 10 Закону про ОСББ затверджується загальними зборами. При визначенні складу витрат на утримання будинку і прибудинкової території, які включаються до кошторису ОСББ, слід керуватися Правилами утримання жилих будинків та прибудинкових територій (наказ Держжитлокомунгоспу від 17.05.2005 року №76).
Отже, Мінрегіонбуд вважає, що: визначений загальними зборами ОСББ розмір внесків (платежів) на утримання будинку і прибудинкової території не потребує затвердження чи погодження органами держвлади чи місцевого самоврядування; розмір внесків (платежів) на утримання будинку і прибудинкової території загальними зборами ОСББ має визначатися виходячи з затвердженого в кошторисі об’єднання розміру витрат з цією метою; склад витрат на утримання будинку і прибудинкової території, які включаються до кошторису ОСББ, слід визначати за Правилами утримання жилих будинків та прибудинкових територій (наказ Держжитлокомунгоспу від 17.05.2005 р. №76).
Також з огляду на проблемні питання надання споживачам, які мешкають у будинках ОСББ, пільг і субсидій Мінрегіонбуд зауважує: чинне законодавство України не ставить право громадян на отримання пільг та субсидій на ЖКП у залежність від того, проживають громадяни у будинку, де створено ОСББ, чи у будинку, де воно не створено, сплачуються відповідні витрати безпосередньо виконавцям ЖКП чи через ОСББ.
За умови затвердження на загальних зборах ОСББ розміру внесків (платежів) на утримання будинку і прибудинкової території, який відповідає затвердженому в кошторисі об’єднання розміру витрат на такі цілі, що підтверджуються документально (витяг з протоколу загальних зборів, копія кошторису об’єднання), немає правових підстав для відмови споживачам, які мешкають у будинках ОСББ, в наданні пільг і субсидій, чи об’єднанню – у відшкодуванні цих пільг та субсидій.
Ірина Наконечна, провідний спеціаліст реєстраційної служби Трускавецького міського управління юстиції
ТОП коментованих за тиждень