Кажуть історія любить робити повороти. Ось наступний, який дуже нагадує період невизначеності 90-х. Велика інфляція, безробіття, поява багатьох сумнівних фірм, які прагнуть на цьому заробити. Здається час «МММ» знову повертається, але у значно витонченій формі. Тож наступна історія про те, у якій формі сьогодні перебувають фінансові піраміди та іншого роду махінаторські системи. Думаю досвід набутий автором стане і вам у нагоді.
Наш герой, маючи рідкісну спеціальність ПР-менеджера не покладався на ймовірність знайти роботу за спеціальністю на Дрогобиччині, яка є надзвичайно мізерною. Отож пошуки роботи були зосереджені на великі міста Львів, Одеса, Київ. Традиційно вибір було зроблено на надійний донедавна метод пошуку – Інтернет. Якщо з Києва надходили стримані проте реальні вакансії. Львів визначався помпезністю пропозицій з хорошими заробітками та великими райдужними перспективами. Так от побувавши на п’ятьох подібних співбесідах переконався, що ера «МММ» ще не завершилась, а набула нових обрисів. Остання зустріч відбулася в пристойному офісі на вулиці В.Чорновола, де презентували роботошукачам компанію (назвемо її умовно) «РРІ». Взагалі, якщо змінити літери суть від цього не міняється. Там запрошених зустрів ошатно вдягнений менеджер, який усіх запросив до столу і розпочав… не співбесіду, а презентацію.
З перших сторінок презентації довідуємось, що компанія австрійська, і робить перші кроки на фінансовому ринку України. На презентованій карті бачимо скільки офісів є у країнах Європи. Одним словом – круто! Далі менеджер розповідає, що компанія займається фінансовим консалтингом ( консультаціями у сфері фінансів). Тобто допомагає клієнтам вигідніше розмістити капітал. Звичайно пропонується це зробити у перевірені компанії, з якими укладені договори. Перед нами постають логотипи відомих банків та страхових організацій. Власне з цього розпочинається найцікавіше. Менеджер уточнив, що це потенційні партнери, які уже незабаром співпрацюватимуть з «РРІ». Далі мова йшла про новизну консалтингу: клієнт за консультації нічого не платить. Стоп в умовах України щоб послуги не сплачувались з кишені клієнта – це вже насторожує. Ну і нарешті – кар’єрний план (цілком стандартний документ для західних компаній). «Ви маєте змогу працювати, як незалежне підприємство під нашим брендом. Ось коли ви залучаєте двох трьох людей ваш кар’єрний статус підіймається до провідного менеджера і ви отримуєте на 5% більше – розповідає менеджер – Коли ваші люди залучать ще декількох ви стаєте…» І так далі. Десь я вже таке бачив. Дійсно сценарій чотирьох попередніх співбесід. Такі собі фінансові піраміди, чи то пак тоталітарні секти з залученням нових вірян, які здійснюються за стандартним сценарієм. Та все ж є певні відмінності і особливості.
Вищевикладена історія наведена не випадково, оскільки саме вона характеризує ту новизну, до якої вдаються махінатори. Насамперед діяльність фірми маскується під якусь реальну послугу чи пропозицію. У даному випадку – фінансовий консалтинг. Окрім цього ведеться підміна понять на усіх етапах махінаторської системи. У нашому випадку побудову піраміди назвали кар’єрним планом. Як бачимо за звичними для бізнес – середовища поняттями захована банальна схема оббирання наївних.
Так от, щоб не попастися на гачок до подібних фірм пропоную наступні поради, які бодай частково допоможуть вберегтися від всіляких афер. Найперше варто уважніше ставитись до назв компаній. Найчастіше вони складаються з абревіатур латинських літер. Деякі фірми навіть їх розшифровують, проте в перекладі виходить поєднання слів або фраза абсолютно не прив’язаних до діяльності компанії. Щось на кшталт «Міжнародна свобода назавжди», а компанія пропонувала сумнівний продукт присадок до пального. Якщо у вас виходить така абракадабра – варто задуматись. По друге, замість співбесіди вам пропонують презентацію, яка умовно складається з «наганяння понтів» – розповідь про крутизну компанії, і з ким компанія співпрацює. Тут власне тривогу має викликати той факт, що вам перелічують майбутніх, а не реальних партнерів. Далі розповідається про продукт і швидкість заробітку. На цьому етапі махінатори можуть зробити ліричний відступ і розповісти «історію з особистого життя», як вони зацікавилися даною пропозицією та швидко розбагатіли. Ну і врешті розповідь про методику «залучення трьох», щоб підняти свій статус. При наявності усіх вище перелічених моментів варто бити на сполох.
Знаю, що багато учасників систем мережевого маркетингу можуть зі мною посперечатися. Справді у деяких випадках усе може працювати. Але знову ж тут гарантією є імідж та продукція компаній, чітка система розрахунків та зрозумілість заробляння грошей. На п’яти співбесідах нічого з цього не було. Тому якщо потрапляєте на подібні зустрічі будьте уважні та обережні і залишайтесь завжди скептиками. Пам’ятайте швидко заробити мільйон чесним шляхом нереально.
Ярослав Баран
ТОП коментованих за тиждень