Мислення – це процес опосередкованого і узагальненого пізнання людиною предметів і явищ об’єктивної дійсності в їх істотних властивостях, зв’язках і відношеннях.
Мислячи, людина пізнає те, чого вона не може безпосередньо сприйняти й явити, доходить до розуміння суті явищ світу, формує поняття про них і практично оволодіває ними. Отже, мислення – це вищий пізнавальний процес.
Фізіологічна основа мислення – діяльність кори півкуль великого мозку, яка здійснюється у взаємодії сигнальних систем.
Розумова діяльність людини складається з таких операцій (функцій):
1) аналіз – процес поділу на складові частини того, що сприймається;
2) синтез – процес розумового з’єднання в одне ціле окремих частин;
3) порівняння – встановлення схожості і відмінності ознак та властивостей об’єктів;
4) узагальнення -виділення головного, загального з розрізнених частин;
5) абстракція – перехід від одиничного до загального;
6) конкретизація – перехід від загального до одиничного.
Форми мислення:
поняття – вищий рівень узагальнення;
судження – відображає логічні зв’язки між предметами і явищами;
“умовивід – висновок, зроблений з кількох суджень.
Види мислення (за змістом розв’язуваних проблем):
1) наочно-дійове – розв’язування задачі здійснюється за допомогою реального перетворення ситуації, випробування властивостей об’єктивів (властиво і вищим тваринам);
2) наочно-образне – пов’язане з конкретними образами, ситуаціями і змінами в них (характерне для дітей молодшого віку – 5-6 років);
3) словесно-логічне (абстрактне) – узагальнення мислення у формі понять і міркувань (формується на основі наочно-дійового наочно-образного мислення в процесі ігрової, навчальної. Трудової і громадської діяльності людини.
- Розлади мислення:
- 1) маячення – уявлення і умовиводи, що не відповідають реальності і в помилковості яких патологічно впевненого в їх правильності суб’єкта неможливо переконати:
- манія впливу – хворі думають, що їх гіпнотизують і т.п.;
- манія величі – хворі вважають себе видатним громадським діячем, вченим, артистом і т.п.;
- нав’язливі ідеї гріховності, самозвинувачення – хворі вважають себе злочинцями і т.п.;
- нав’язливі ідеї самоприниження – хворі вважають, що вони не варті того, щоб до них ставились по-людськи і т.п.;
- нав’язливі ідеї матеріального руйнування – хворі вважають, що вони, їх рідні, їх діти, місто – все зруйновано і т.п.;
- іпохондричного характеру – хворі вважають, що в них рак шлунку, немає серця і т.п.;
- параноїдальна манія переслідування – хворим здається, що все оточення має до нього відношення; більшість людей є ворогами і хочуть їх отруїти чи вбити і т.п.;
- маячні ідеї метаморфози – зміни особистості.
- над цінні ідеї – патологічне перетворення природної реакції на реальні події; домінування у свідомості ідей, які не відповідають їх дійсному значенню, супроводжуються значною емоційною напругою і відсутністю критичного відношення до них.
- Нав’язливі думки – думки, уявлення. Згадування. Які виникають попри волю людини при повній критичності своїх суджень:
- нав’язливі стани, серед яких – фобії;
- – агорафобія – страх перед широким простором;
- – клаустрофобія – боязно закритих приміщень;
- і інші.
- 4) Паралогічне мислення – порушення здатності висловлювати правильні логічні судження.
- 5) Резонерство – безплідне мудрування (міркування заради міркування).
- 6) Сповільнене мислення – хворі розмовляють і думають повільно.
- 7) В’язке мислення – хворі повторюють одні і ті самі думки.
- 8) Прискорене мислення – мовне збудження, вихор думок, що швидко змінюють одна одну; непослідовність думок; хворий не встигає закінчити оду фразу, а вже починає іншу.
За такими хворими дуже непросто доглядати. Хворі можуть неправильно розуміти або по своєму тлумачити поставленны до них питання. Їхні неадекватні вчинки і висловлювання викликають роздратованість оточення. Саме тому такі хворі потребують витримки і високого рівня співчуття. Найкраща форма поведінки для медичного працівника – доброзичливість.
Андрій Пристай
За матеріалами медичних видань
ТОП коментованих за тиждень