Районні ради будуть. Що далі?

26.08.2020 | Filed under: Публікації

Відповідь не може бути простою за визначенням, і причина в системних помилках реформи, тому цей допис для тих, хто має уяву про місцеве самоврядування і тому текст вийшов довгим, але…

Системна помилка №1. Що ми будуємо?

Фахівцям (та й не тільки їм) відомо, що в світі існують дві системи самоврядування: трирівнева (громади-субрегіональний рівень-регіональний рівень) та дворівнева (громади- регіональний рівень). В нашому випадку це об’єднані територіальні громади ОТГ-район- область, або ОТГ-область. Конституція України, Закон «Про місцеве самоврядування в Україні», «Концепція реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади»(надалі-Концепція) дають однозначне розуміння, що в Україні існує і буде існувати трирівнева система самоврядування навіть без натяку на якісь варіанти. Саме тому спроби вибудувати дворівневу систему я для себе визначив як «мантри про децентралізацію».

Якщо послухати людей, на яких покладено обов’язок реформувати систему місцевої влади, зокрема заступника міністра розвитку громад та територій В`ячеслава Негоду, то ми однозначно будуємо дворівневу систему, а будувати дві системи одночасно якось не вийде. Фізіолог Павлов колись давно діагностував одночасну появу двох протилежних думок в одній голові терміном «сшибка». Щось схоже і у випадку реформування, навіть якщо ми маємо на увазі розум колективний.

Системна помилка №2, або Дім без фундаменту

Всім зрозуміло, що внести зміни до Конституції України – справа непроста, однак в час, коли після виборів у Верховній Раді справді існувала «монобільшість» внести зміни до Основного закону, а саме до статей 140-143 і закріпити законодавчо дворівневу систему було не так вже й складно, якщо б вони були належним чином підготовані, як і зміни до цілого ряду законів. Однак поки команда «децентралізаторів» невідомо чого чекала, або просто не дуже розуміла що робити, «монобільшість» стала по факту «мономеншістю» і далі все пішло не так.

Чого я не можу зрозуміти – чому нічого не змінили в згаданій вище Концепції, якщо так дуже хотіли дворівневої системи, бо Концепція чітко передбачає три рівні самоврядних органів, та ще й з Радами, та ще й з виконкомами. Пояснення окремих експертів, що це не було зроблено, бо не зробили перший крок і не внесли зміни до Конституції – це з розряду пояснень для молодшої групи дошкільного віку, бо в старшій в це вже не повірять. Концепція була затверджена Розпорядженням (!!!)Кабміну від 01.04.2014р №333 і вже до неї внести зміни технічно було справо дріб’язковою. Але кимось було вирішено все-таки будувати дім без фундаменту.

Системна помилка №3, або Віз попереду коня

На цю помилку вказували багато разів різні люди, в тому числі поважні експерти. Полягає вона в тому, що і законодавство і тверезий глузд кажуть про те, що перед тим як формувати органи влади треба чітко визначити їх повноваження. На початку шляху взагалі слід було б виписати всі повноваження місцевого самоврядування, потім розписати їх за різними рівнями і тільки після цього рухатись далі. Проте такі застереження були успішно проігноровані. Якщо вже на Конституцію не зважати, то все решта – дрібниці. Як кажуть, «згоріла хата – хай горить сарай».

Хороших варіантів за такого розвитку подій не залишається. Якщо робити, до прикладу, вибори до районних рад без повноважень – то це звичайнісіньке марнотратство і знущання над кандидатами, виборцями і виборами як такими. Якщо повноваження хочуть визначити після виборів – то це зміна істотних умов роботи виборного органу та очевидна підстава ще раз проводити вибори до такого органу. А це вже виглядає як марнотратство в квадраті. Не визначити повноважень районних рад – це навіть не шулерський хід, це зневага до громадян, до виборців.

Системна помилка №4, або Самоврядування без… самоврядування

Ця системна помилка закладена в Конституції України. Сьогодні самоврядування в Україні в повній мірі існує лише на територіях, які гордо іменуються «міста обласного значення». Там все правильно: громадяни (виборці) обирають раду і міського голову, які спільно формують виконавчі органи, які в свою чергу підзвітні і підконтрольні радам. Інша картина в районах і областях. Виконавчу владу там здійснюють місцеві адміністрації, до призначення в які обрані виборцями ради відношення не мають, натомість призначаються в незрозумілий спосіб, як я це називаю «дядьком з Києва».

Відомий фахівець у сфері муніципального права О.В.Батанов з цього приводу зазначає, що «існуючий нині на регіональному рівні «дивний» симбіоз муніципальних і державних за своєю природою структур породжує лише ілюзію самоврядування на цьому «поверсі» й гальмує процес становлення дієздатних територіальних громад, а отже, і розвиток місцевого самоврядування в Україні.» Не треба нікого переконувати, що два центри прийняття рішень – це погано. Додамо сюди повсюдні закладені Конституцією перманентні та повсюдні протистояння «рада-адміністрація» і висновок напрошується сам по собі: так далі бути не може.

В грудні 2019 Президент Зеленський вніс до Верховної Ради подання про зміни до Конституції України, яке могло би виправити ситуацію. Подання містило абсолютно вірні положення: обласні і районні ради створюють виконавчі органи, які їм підзвітні та підконтрольні, замість державних адміністрацій. Те що має бути «державне око» на територіях і вигляді префектів, які б мали б спостерігати за дотриманням Конституції та законів України сумніву не підлягає. Проте автори законопроекту явно перебрали в частині наділення префектів надмірними повноваженнями заодно втиснувши опцію для виконання путінських захцянок щодо статусу Донбасу. Це викликало гучний резонанс і законопроект був відкликаний ще до його розгляду. Все це не знімає з порядку денного органічну потребу ліквідації квазідержавних прокладок, якими є державні адміністрації, та заміну їх на виконавчі органи місцевих рад.

Помилка несистемна, але жорстока – люди

В районних радах України працюють тисячі людей. З багатьма з них мені випала нагода спілкуватись. Можу стверджувати, що більшість з них – справжні професіонали. Системними і несистемними помилками їх можуть просто позбавити місця праці, зрештою багато робочих місць об’єктивно будуть скорочені, особливо в тих районних центрах, які втратять свій статус. Невизначеність, породжена цими помилками, вкупі з некомпетентністю вершителів реформи позбавляє їх можливості використати свої знання і кваліфікацію в новій системі координат, можливості своєчасно прийняти рішення для пошуку нової роботи. Прохання до голів новостворених ОТГ звернути на них увагу, бо хороший чиновник важить для суспільства практично так само, як і хороший лікар чи вчитель.

Досвід сусідів

Мене особисто вражає небажання авторів реформи врахувати помилки сусідів. В Польщі в 1975 р. теж вирішили, що повіти (аналог наших районів) не потрібні, а вже в 1999 р. змушені були повернутись до трьохрівневої системи з повітами на субрегіональному рівні. Містам з населенням понад 100 тисяч надали статус повітів, оскільки вони самі здатні надавати весь комплекс послуг і потреби вирішувати проблеми на іншому рівні немає. В Польщі закон про повітове самоврядування, прийнятий 05.06.1998 ст 4. передбачає 22 (!!!) повноваження повітів, яких у нас чомусь в Кабміні навіть серед білого дня не бачать. Кажуть, що мудрі люди вчаться на чужих помилках, але виглядає на те, що багатовікова традиція вчитись на своїх помилках нас ніяк не покидає.

В партійному рабстві

Інша біда для місцевого самоврядування прийшла звідки не зовсім й чекали. Зниження «планки партійності» до 10 тисяч виборців не тільки створить проблеми з якістю депутатських корпусів місцевих рад, відштовхне частину мудрих і знаючих депутатів, які ніколи не підуть на поклін до великих і маленьких партійних вождів. Проблема в тому, що в результаті нового для України явища, в абсолютній більшості громад місцеві ради реально будуть сформовані партійними організаціями і вплив виборців в просуванні партійним списком насправді буде мізерним. Взяти під контроль партійні організації, а значить і території місцевим олігархам тепер буде дуже вигідно і ефективно і дешево. «Місцеві князьки», яких так боявся Юрій Ганущак отримали бомбезний подарунок. В результаті в депутатському корпусі, наприклад, обласних рад в абсолютній більшості опиняться мешканці обласних центрів, бо у нас сформовано саме така логіка формування партійних списків.

За таких умов представництво територій областей, особливо віддалених від обласних центрів буде жалюгідно малим . Ключові питання роботи рад будуть вирішуватись партійними босами та їх грошовитими хазяями поза сесійними залами рад. Відтак є всі підстави вважати що значні ресурси будуть сконцентровані на розвиток обласних центрів, тому знищення районних рад, яке вперто просувають «децентралізатори» буде надто відчутним ударом по розвитку територій областей, в першу чергу малих міст та віддалених від центру ОТГ.

Запорука успішної реформи – наявність чіткого плану, який дає ясність і чіткість в розумінні суті та перебігу реформи.

Проте, як казав один Президент, «маємо те, що маємо». Наше завдання, передовсім влади, вийти з ситуації з найменшими втратами. Моє бачення такої «дорожньої карти» наступне:

  1. Сформувати реальну, а не бутафорну концепцію реформування в якій розписати всі самоврядні повноваження по всіх трьох рівнях самоврядування, в тому числі на рівні районів.
  2. Внести відповідні зміни до законів та підзаконних актів, причому в найкоротший термін, хоча б для того, щоб виборці, голосуючи за раду (зокрема районну) розуміли, що ця рада може робити і чого від неї слід сподіватись і вимагати.
  3. Фінансування районних рад здійснювати за формульним розрахунком, ключовими параметрами в якому мають бути чисельність населення та площа території районів (за польською моделлю).

Ігор Пілько, м. Трускавець, Фейсбук

(Переглядів 1 , 1 переглядів сьогодні)

About 

Błogosławieni którzy wprowadzają pokój, albowiem oni będą nazwani synami Bożymi.

Tags:

Газ на авто. Трускавець

Новини Трускавця та регіону

ТОП коментованих за тиждень

  • None found

Оголошення ТВ

  • Запрошуємо юних футболістів
    31.01.2020 | 13:57

    Футбольна школа «КМС» (м. Трускавець) проводить відбір хлопців 2009-2010 р.н. в секцію футболу. Контактний телефон:  096-064-71-97 (тренер Володимир Смола). (Переглядів 1 , 1 переглядів сьогодні) Також читайтеОголошується набір дітей для занять футболом (0)Козацька слобода “Раковець” запрошує на риболовлю (0)Футбольна школа «КМС» поповнилася 12 юними футболістами (0)Трускавчан запрошують на Майдан Незалежності на перегляди футбольних матчів (0)

  • Шукаю роботу з ведення бухгалтерського обліку
    28.01.2020 | 16:00

    Шукаю роботу з ведення бухгалтерського обліку підприємців. Конт. тел. 067-67-27-641. (Переглядів 1 , 1 переглядів сьогодні) Також читайтеКозацька слобода “Раковець” запрошує на риболовлю (0)Запрошуємо спільно відзначити День Соборності України (0)Шукаю роботу з прибирання приватних будинків (0)В музеї міста-курорту відкриють виставку про кримськотатарську спадщину (0)

  • Archive for Оголошення ТВ »

Архіви