Через Італію до Європи – саме такий шлях може обрати Трускавець. Такий висновок напрошується сам по собі за підсумками конференції «Співпраця з Італією у розрізі європейської промоції курорту Трускавець», яка пройшла 10 грудня в санаторії «Карпати». Це вже ІІ міжнародна конференція, яка має намір посилити промоцію міста-курорту. Та от не всі ще розуміють важливість цього, не розуміють, що для того, щоб щось отримати, треба щось і вкласти. Чи не тому представників багатьох санаторно-курортних закладів, вілл, готелів на конференції не було. А жаль…
Метою даної конференції є початок реалізації проекту, створеного завдяки спільним зусиллям міської адміністрації курорту Трускавець та Торгово-промислової палати Італії в Україні. Саме так бачать мету італійці і продовжують словами прес-релізу: «Ця неординарна місцевість володіє усіма необхідними реквізитами для того, щоб увійти до переліку всесвітньо відомих туристично-оздоровчих зон. ССІРУ (абревіатура Торгово-промислової палати Італії в Україні – В. К.) вирішила посприяти цьому шляхом реалізації амбітного промоційного проекту, результат якого у визначальній мірі залежатиме від участі всієї громади, та особливо від місцевих підприємців. Експерти, які прибули з Італії, у співпраці з Міською адміністрацією, готові надати поради, поділитися своїми компетентністю та досвідом, напрацьованими під час багаторічної роботи в інших країнах. ССІРУ на протязі наступних місяців співпрацюватиме з підприємцями курорту Трускавець в процесі їх виходу на міжнародні ринки, інтернаціоналізації їх діяльності».
А почалося все з того, що на відпочинок до Трускавця приїхав Роберто Барбієрі. Ніхто не знав, що він є директором Департаменту туризму Торгово-промислової палати Італії в Україні, а він нікому і не признавався. У Трускавці він побачив великий потенціал, який чекає на розвиток, розкрутку. І вирішив допомогти досвідом. Сеньйор Барбієрі радив би акцентувати увагу на медичному туризмі та зіграти на слабинках кожної людини – надії отримати вічну молодість, відтягнути старість, зберегти чи відновити здоров’я. Його виступ на конференції був найцікавішим, та от чи дослухаються до думки італійця-практика в Трускавці?
Конференція в Трускавці тривала з 10.30 до 13.30, з вітальним словом до її учасниківзвернувся міський голова Руслан Козир, підсумував її в кінці його заступник Юрій Яворський. «Всім нам залежить на тому, як буде розвиватися наш курорт в найближчі 20 років, – говорив мер Трускавця, – а Трускавець для італійської сторони є цікавий новизною. Трускавець презентує нашу державу на світовому рівні, він має бути зразковим курортом. Італійці можуть отримати в нас цілий комплекс здоров’я, рекреації і туризму, бо Трускавець потрібно просувати не лише як бренд бальнеологічного курорту, а як міжнародну рекреаційну оздоровницю».
Почесний Президент санаторію «Карпати» та колишній двічі міський голова Трускавця Лев Грицак у своєму виступі говорив про потребу збільшення конкурентоздатності Трускавця на ринку специфічних курортних послуг. «Сьогодні треба будувати стратегію і тактику, щоб піднятися на вищий рівень», зазначив Лев Ярославович, говорячи, що попри багато зробленого сьогодення диктує нові виклики. Він висловив упевненість, що міжнародна співпраця не буде обмежуватися тільки спортивними чи культурними заходами, а натиск треба робити саме на економічну співпрацю. І те, що італійці вже вдруге приїхали в Трускавець з якимись конкретними пропозиціями – це показник, що наш курорт їх зацікавив неабияк.
2. Трускавець має що показати
Quali le mete piu richieste? Навіщо платити більше, коли можна зекономити і можливо й заробити? Співпраця Трускавця саме з Італією відкрила б нові можливості, але не так легко йти непроторенним шляхом. Ризики великі, але хто не ризикує, той не п’є шампанського. Директор Українського НДІ медичної реабілітації та курортології професор Бабов розповів присутнім учасникам конференції про адаптацію лікувальних вод Трускавця та інших лікувальних факторів нашого курорту для оздоровлення іноземних туристів. Потрібно ламати стереотип, що в Трускавці лікуються тільки питтям води, тобто вживанням її всередину. І потрібно забути, що в Трускавці лікують тільки сечостатеву та травну систему, тобто хвороби органів цих систем організму.
Трускавець може стати універсальним курортом хоча б тому, що дія багатьох лікувальних вод носить неспецифічний характер, тобто, лікувальні води впливають не тільки на нирки, вимивають пісок чи регулюють секрецію. Вони благотворно впливають на весь організм, зміцнюють його імунітет. Шкіра, нервові розлади, гінекологічні проблеми, хвороби органів дихання, опорно-руховий апарат тощо – це все можна поправити власне на курорті Трускавець. Окрім славних вод Нафтусі, Марії Софії та інших, які попиваємо на бюветику курорт пропонує ще й комплексну діагностику організму висококваліфікованими спеціалістами, різноманітні ванни, СПА-процедури, гінекологічні (в тім і радонові) зрошення, промивання кишківника, полоскання горла, обгортання та багато чого ще, про що часто навіть не здогадуються ті, хто обирає собі відпочинок. Одне діло – просто розслабитися, це пропонує багато місць, а зовсім інше – повернутися з курорту здоровеньким як огірочок. І Трускавець в цьому плані має унікальні перспективи.
Про дію на організм лікувальних чинників курорту Трускавець говорив на конференції і п. Попович, завідувач лабораторії експериментальної бальнеології інституту фізіології імені Богомольця. Властивість лікувальних факторів курорту постійно досліджується, справджується, підтверджується і завжди знаходиться щось нове, що ще більше впевнює науковий світ у думці, що Трускавець – направду унікальний курорт. Так, після Чорнобильської катастрофи було з’ясовано ще один ефект від вживання трускавецьких вод – виведення з організму радіонуклідів та зміцнення імунітету. «Нафтуся» окрім відомих дій на організм ще й здатна відновлювати кровотворну систему. І не факт, що все позитивне вивчено до кінця.
Трускавець має що запропонувати гостям не лише з пост-радянських республік, які наразі переважають на курорті, а і всьому світові. Для того треба трохи рекламуватися. Коли в світі від прибутків на рекламу виділяють як мінімум 8 – 10%, то у Трускавці … 0,1%. Супер, нє? І як ще за Трускавець взагалі знають при таких підходах?
3. Суть промоції та скільки це коштуватиме
Три етапи промоції запропонував розпочати трускавчанам вже і то негайно італієць Роберто Барбієрі. Перший – аналіз актуальної ситуації в Трускавці, другий – планування з алгоритмом дій та створенням кінцевого документу плюс оптимізація всіх ресурсів і третій – сама діяльність, спрямована на досягнення позитивного результату.
Голова Торгово-промислової палати Італії в Україні Мауріціо Карневале наголосив, що промоцію робити – треба мати гроші і витрачати потрібно їх із розумом. На прикріплених фото бачите, скільки коштуватиме вартість промоції на рік і хто яку лепту мав би внести. Щось міська рада, щось ТПП Італії в Україні, щось суб’єкти підприємницької діяльності Трускавця. Немало-небагато разом назбирується чверть мільйона євро на один рік (точніше – 248 160 €). Виникає великий сумнів, хто займеться збором цих коштів і чи такого «збирача» не пошлють на три веселі каруселі.
Але жарти жартами, а змінювати підхід до промоції курорту треба. Навіть такі антагоністи як Лев Грицак та Юрій Яворський у цьому питанні одностайні. Та й італійці підливають масла в вогонь – замість будувати нові вілли та готелі, санаторії та інші споруди перше наповніть існуючі, повчають нас. Зовсім недоречними були на конференції виступи архітекторів з Італії. Не те, що вони говорили щось неправильне, радше навпаки, але першочергове питання, яке хвилює нас – не новітні розробки волоських дизайнерів і не їхнє концептуальне бачення по зміні стилістики інтер’єру того чи іншого готелю, а наповнення курорту, вихід із нашим продуктом (здоров’я як бренд та як продукт, який пропонує Трускавець) на європейські ринки. Через Італію до Європи, хоча можна і через Польщу, але це наша суб’єктивна думка.
Архітектори з Італії Андреа Ґроттаролі і Мауріціо Лямпареллі презентували направду чудовий комплекс, напрочуд подібний до трускавецького СПА-комплексу «П’ятий океан». Готель, СПА-послуги, харчування, відпочинок, більярд, інакше кажучи – все в одному. Такі проекти вартісні і на їхній рекламі економити не варто, як і на персоналі, який повинен володіти кількома мовами і бути добре забезпеченим, щоб не переманили конкуренти. Та, знову ж таки, не це головні проблеми Трускавця. По-перше, кошти, по-друге, взаємна згода багатьох суб’єктів підприємництва в нашому місті працювати власне у цьому напрямі, по-третє, ефективний контроль за роботою, по-четверте, безперервність процесу у продуманій фахівцями стратегії та тактиці. І хочеться, і колеться, ціна кусається, це очевидно. Та колись треба починати і нічого безкоштовного в цьому світі немає окрім сиру в мишоловці. Та щоб визначити, чи це не мишоловка, в першу чергу міській владі Трускавця варто добре попрацювати над інформацією.
4. Заключні положення
Міжнародна конференція завершилася без особливих наслідків. З італійської сторони – пропозиції, з української – час на роздуми. Італійці не приховують, що вони зацікавлені в подальшому розвитку стосунків, зацікавлені і ми. Хочеться бути гоноровим партнером, а не бідним братом, та от не завжди виходить.
Жодних документів у підсумку не було підписано, але зрозуміло, що робота повинна вестися. Цей захід – одне з перших серйозних випробувань для нової влади міста, а особливо для заступника мера з питань промоції курорту Ю. Яворського. Санаторій «Карпати» готовий надати приміщення для центру хоч вже, але де знайти решта коштів – для випуску «Італійського вісника», так званого «ttc-вісника», для оплати роботи менеджерів, для поліграфічної продукції, промоції в Інтернеті, на дисках тощо?
Залучити іноземних спеціалістів до реклами – це не самим байдики бити, показуючи видимість роботи. Їх теж треба контролювати, треба обрахувати наскільки ефективно буде розкидатися грішми наліво і направо, в тому числі на іноземних журналістів, кваліфікацію яких не так легко перевірити, як і те, що вони понаписують. Можливо було б легше та дешевше самим розробити тексти та оплатити переклади, може варто залучити місцевих фахівців та зекономити на чужих і дати заробити своїм?
Але ці та багато інших питань вже є в компетенції мерії – нехай вона дає зелене чи червоне світло проекту, який обговорювався минулої п’ятниці.
Володимир Ключак
ТОП коментованих за тиждень